صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۴۳۴۷۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
استاندار آذربایجان‌شرقی:

بهرام سرمست با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت پاسخگوی ذهن خلاق و جستجوگر دانش‌آموزان نیست، گفت: رویکرد شورای آموزش و پرورش استان باید دانش‌آموزمحور و متناسب با اقتضائات و نیازهای نسل جدید باشد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی استانداری، بهرام سرمست، استاندار آذربایجان‌شرقی، روز گذشته، 29 مهرماه، در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت ما پاسخگوی ذهن خلاق و جستجوگر دانش‌آموزان نیست، گفت: رویکرد شورای آموزش و پرورش استان باید دانش‌آموزمحور و متناسب با اقتضائات و نیازهای نسل جدید باشد. 

وی افزود: بنده قبل از هر چیز، یک معلم هستم و معلم خواهم ماند و بهترین لحظات من لحظاتی بوده که برای دانش‌آموزان و دانشجویان تدریس کرده‌ام.

سرمست با اشاره به تغییر و تحولات زیاد در نظام آموزشی کشور، گفت: امروز نهادهای متعددی، تربیت نسل جدید و جامعه‌پذیری این نسل را عهده‌دار هستند؛ خانواده به‌عنوان اولین نهاد و سپس مدرسه و جمع دوستان و فضای کار و همچنین رسانه‌های ارتباط جمعی که به موازات همه اینها بیشترین نقش را دارند. دولت هم در تربیت نسل جدید مؤثر است و معتقدم که امروز دولت علاوه بر دو وظیفه ذاتی خود یعنی تأمین امنیت و خدمات عمومی، دو مأموریت مهم دیگر شامل ترویج تولید و تربیت را هم برعهده دارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شاهد یک ناکارآمدی و کژکارکردی در حوزه تربیت هستیم، افزود: امروز نقش خانواده در رابطه با تعلیم و تربیت به درستی انجام نمی‌یابد و ارکان نظام آموزش و پرورش از انسجام برخوردار نیست؛ در نتیجه چیزی که ذهن خلاق و نوآور دانش‌آموز در جست‌وجوی آن است با ذهنیت خانواده و معلمان مطابقت ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این امروزه شاهد یک نوع وارونگی دانش و دانایی در مدارس و خانواده‌ها هستیم؛ یعنی دانش‌آموزان در دستیابی به دانش و اطلاعات مهارت بالاتری دارند و خانواده و مدرسه نمی‌توانند به روحیه پرسشگری و کنجکاوی آنها پاسخ دهند.

سرمست افزود: در این شرایط، تعارضات تربیتی بین خانواده و مدرسه اتفاق می‌افتد و دولت هم در این میان با اقتضائات و نیازهای نسل جدید فاصله زیادی دارد و با فضای ذهنی دانش‌آموزان نسبتی ندارد. خروجی این وضعیت، بروز پارادوکس در نظام سیاسی و اعتقادی است که این مسأئله نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت جایگاه و نقش شورای آموزش و پرورش، گفت: اگر این شورا به ریاست استاندار تشکیل می‌شود، باید رویکردش متناسب با اقتضائات و نیازهای نسل جدید و درواقع دانش‌آموزمحور باشد. باید آموزش و پرورش و نقش آن را باور کنیم و در وهله نخست، خود معلمان و مسئولان آموزش و پرورش باید این باور را داشته باشند.

وی با قدردانی از خیرین مدرسه‌ساز که به خاطر آموزش و پرورش از مال و دارایی خود می‌گذرند، تصریح کرد: در بسیاری از موارد، این خیران جلوتر از آموزش و پرورش حرکت می‌کنند و کار آنها فوق‌العاده ارزشمند است.

سرمست با اشاره به اینکه مدارس کانکسی در شأن آذربایجان‌شرقی نیست، گفت: از ظرفیت خیرین برای برچیده شدن این مدارس در یک زمان‌بندی معین استفاده می‌کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی بر الگوسازی از دانش‌آموزان موفق و افتخارآفرین در مسابقات و جشنواره‌های علمی هم تأکید کرد وافزود: آموزش و پرورش استان برای افزایش تعداد این دانش‌آموزان هدف‌گذاری و برنامه مشخص داشته باشد.

وی بر پیگیری تکمیل مدارس نیمه‌تمام از محل مولدسازی دارایی‌های دولت نیز تأکید و اظهار کرد: از محل اجرای این قانون حتماً سهمی هم برای رفاه معلمان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام