وی ادامه داد: البته اين شرافت انسانی، تنها مختص به آدم ابوالبشر(ع) نيست؛ بلکه بنا به کلام خدا، ديگر انسانها نيز گاه از علم مستقيم او بهره میبرند. راه رسيدن به چنين علمی نيز در کلامش تقوا معرفی شده است و خداوند در قسمتی از آیه ۲۵۲ سوره «بقره» در این خصوص فرموده است: «اتقَّوا الله وَ يعَُلمِّكُمُ الله» بنابراین تقوا راهگشای عنايت خاص حق به بنده و آموزش مستقيم اوست و خداوند متعال علمش را در قلب هر که بخواهد، میافکند.
انصاری گفت: علم نوری است که خداوند آن را در قلب هر کسی که بخواهد قرار میدهد و اين علم را در مدرسه و دانشگاه نمیتوان آموخت. اما نوع دوم آموزش خداوند، آموزش باواسطه است. حضرت حق به پيامبرش آنچه را نمیدانسته میآموزد و آنگاه نبی مکرم اسلام(ص) آن آموختهها را به مردم انتقال میداده است. بنابراین آموزشی که ايشان به مردم میدهد، آموزش باواسطه از سوی خداوند است.
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: صحیح نیست كه بپنداریم آموزههای وحیانی تنها برای سر و سامان دادن به زندگی اخروی نازل شدهاند و توانایی بهسازی دنیای امروزمان را ندارند. زیرا وقتی به آموزههای این كتاب نورانی نظر میافكنیم، به این نتیجه میرسیم كه انسانها از رهگذر عمل كردن به راهكارهای شریعت اسلام میتوانند علاوه بر رستگاری در آخرت، از طبیعت نیز بهره بهتری ببرند و دنیای نیكویی را از آن خود كنند. در نگاهی برتر، زندگی دنیا فرصتی است كه با نیكو زیستن در آن میتوان به زندگی سعادتمندانه در آخرت دست یافت. بنابراین قرآن كریم آمده است تا شیوه زندگی سعادتمندانه را در همین دنیا به ما تعلیم دهد و ما را از این مَمر به آن مَقر برساند.
انصاری اظهار کرد: تمامی انسانها از ابتدای خلقت به شكل بالفعل به مقام والای انسانی و خلیفه الهی نمیرسند، بلكه در طی زمان و پس از تعلیم و تربیت صحیح، و با ایمان به خدا و رسولان الهی و سرسپردگی به تعالیم وحیانی و كرامت و عزت و شرف انسانی را در خود به فعلیت میرسانند.
انتهای پیام