وی افزود: با توجه به روایات اگر عقل باعث شود انسان خداوند را عبادت کند عقل حقیقی نامیده میشود و هر چیزی که انسان را در مسیر گمراهی و غفلت از یاد خدا قرار دهد جهل نامیده میشود.
سخنران حرم بانوی کرامت گفت: جنود عقل و جنود جهل بهطور مفصل در آیات و روایات بیان شده است و علل و اسباب این امور کاملاً تبیین شده است. در ذیل عقل دو مسئله محبت و معرفت مطرح شده است که معرفت در مرحله اول و محبت در مرحله بعدی قرار دارد و اگر عقل تصمیم درستی را اتخاذ کند انسان را به مسیر معرفت سوق خواهد داد.
مؤمنی اضافه کرد: انسان عاقل هیچگاه سرمایه مهم خود که عمر است را در امور زائد و فضولات مصرف نمیکند؛ بلکه سرمایه باید مسیر درست مصرف شود. حضرت زهرا(س) میفرمایند شما بندگی خداوند را انجام دهید خداوند نیز تمام امورات شما را بر عهده خواهد گرفت.
استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: بندگی خداوند تنها در انجام واجبات و ترک محرمات امکانپذیر است و عوامل ایجاد اضطراب و نگرانی در دنیا تماماً بهخاطر انجام معصیت است که مانع آرامش انسان میشود.
این کارشناس دینی تصریح کرد: معرفت نسبت به خداوند محبت الهی را به دنبال دارد و اگر این معرفت و محبت نسبت به اهل بیت(ع) هزینه شود انسان پیروز دنیا و آخرت است، چراکه رضایت خداوند در گرو رضایت اهل بیت(ع) است.
وی افزود: خداوند بیجهت امتیاز به کسی نمیدهد و اگر کسی امتیازی دارد قطعاً مرتکب کاری شده و از امتحاناتی سربلند بیرونآمده است که درجه و رتبه الهی را دریافت کرده است. در مکتب تشیع الگوها و اسوههایی وجود دارند که در محضر الهی دارای امتیازاتی هستند که یکی از این الگوهای بینظیر حضرت امالبنین(س) هستند.
مؤمنی بیان کرد: از رفتار و کردار این بانو در منزل حضرت علی(ع) و تربیتیافتگان این مادر معلوم میشود، این بانو دارای شخصیتی عظیم است. این بانو اسطوره ادب، اخلاق، معرفت و محبت هستند چراکه خداوند امتیازی به ایشان عطا فرمود که فرزندان حضرت زهرا(س) ایشان را مادر خطاب میکردند.
وی اظهار کرد: تنها یکی از چهار فرزندش، حضرت عباس(ع) است که مقام و منزلت این فرزند آنقدر والاست که باید در سخنان جداگانهای به منزلت این فرزند والامقام پرداخته شود.
مؤمنی در پایان گفت: این بانو چهار فرزند در دامن خود تربیت کرد که هر چهار فرزند در کربلا در رکاب سیدالشهدا(ع) به شهادت رسیدند.
انتهای پیام