صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۵۵۳۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸
حجت‌الاسلام سیدعلی عماد:

مسئول مرکز امور نخبگان حوزه علمیه با بیان اینکه بنیادهای فکری و اندیشه‌ای باید مکتب فاطمی را براساس معیارهای امروز برای انسان معاصر تعریف کنند، گفت: در جهانی که تغییرات بسیار زیادی دارد حضرت فاطمه(س) را باید با این تغییرات، به زبان و فرهنگ آن‌ها تعریف کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد، مسئول مرکز امور نخبگان حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در پاسخ به این سؤال که حضرت زهرا(س) چه نقشی در هدایت انسان‌ها دارد؟ با ذکر یادی از عالم زمان‌شناس اقبال لاهوری و توصیف این عالم از حضرت صدیقه طاهره(س) بیان کرد: حضرت مریم(س) از یک جهت که مادر حضرت مسیح(ع) است و حضرت فاطمه(س) از سه جهت که مادر حسنین و زینبین، همسر علی‌ بن ابیطالب(ع) و دختر رسول خدا(ص) است، عزیز هستند.

حضرت زهرا(س) گوهر بی‌بدیل برای هدایت انسان‌ها

وی افزود: شخص فاطمه(س) گوهر بی‌بدیلی است که مثال آن را نمی‌توان یافت و هرگز دست‌یافتنی نیست. در روایات متعددی از جمله حدیث کسا حضرت به‌عنوان نقطه کانونی اهل‌ بیت(ع) شناخته می‌شود و به این نسبت نقش‌ها و ویژگی‌هایی دارد؛ کانون عدسی در علم فیزیک نور،‌ نقطه‌ای مرکزی و محوری است. کانون عدسی هدایت انسان و اوج کرامت خاندان پیامبر(ص)، حضرت فاطمه(س) است. عدسی‌ نور و اشعه‌ را در کانون خود جمع می‌کند و به‌صورت یک خط پرنور آن را بازتاب می‌کند، حضرت فاطمه(س) به‌صورت یک خط نورانی انسان‌ها را هدایت و ناپاکی را می‌سوزاند. 

عماد استقامت حضرت فاطمه(س) را عبرت‌آموز دانست و گفت: حضرت فاطمه(س) از دوران خردسالی و کودکی و در شعب ابی‌طالب تا جنگ‌هایی مانند بدر و احد استقامت و صبوری به خرج دادند و با تمام سرمایه‌های خود در راه حق ایستادند، در دوران قبل و بعد پیامبر(ص) بالاترین درجه انسانیت و دین‌داری را به جهانیان آموختند و در تربیت نسل، جامعه، انسان معاصر زمان خودش و مقابله با انحرافات اجتماعی درس بزرگی در تاریخ به‌جا گذاشتند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: مرحوم کلینی در کتاب کافی روایتی از امام زین‌العابدین(ع) بیان می‌کند که در آن گفته شده زهد 10 درجه دارد، بالاترین درجه زهد پایین‌ترین درجه پرهیزگاری است و خود پرهیزگاری دارای مراتبی است که بالاترین درجه پرهیزگاری، ورع است و بالاترین درجه ورع پایین‌ترین مرتبه یقین است، بالاترین درجه یقین، پایین‌ترین مرتبه رضای انسان نسبت به سختی‌ و مصیبت‌هاست.

مقام رضا در شخصیت حضرت زهرا(ص)

وی در پاسخ به این سؤال که مقام رضا در شخصیت حضرت زهرا(س) چگونه بود؟ ادامه داد: حضرت فاطمه(س) به مرحله‌ای رسیدند که نه فقط خداوند از او راضی است بلکه خداوند راضی به رضای فاطمه(س) است. کسی رضایتش، رضایت حق را در پی خواهد داشت که مطلوب او، مطلوب حق باشد و مطلوب حق، مطلوب او باشد؛ حضرت فاطمه(س) در مقام دوست‌داشتن‌ها، ارادت‌ها، خواستن‌ها، اراده‌ها و مطالبه‌هایش، هر آن چیزی که دوست دارد، می‌اندیشد و می‌پرورد و رضایت خداوند را مدنظر قرار داده و خداوند نیز به رضایت او راضی می‌شود. 

عماد الگوی اوج مقاومت یک انسان را حضرت فاطمه(س) معرفی کرد و افزود: تا انسان در درون خودش مراتب گوناگون زهد، یقین و رضا را طی نکرده باشد شخصیتی همچون حضرت فاطمه(س) نمی‌شود و حضرت از این جهت عزیز است که رضایت نسبت به اراده الهی پیدا کردند و خدا نیز از او راضی است، اگر به بالاترین درجه رضایت نرسیم، اوج مقاومت در ابعاد روحی، تربیتی و اندیشه‌ای شکل نخواهد گرفت.

وی یادآور شد: مقاومت هزینه‌آور است، حضرت فاطمه(س) مجبور شد طعنه‌ دیگران را درباره فدک که به دنبال مال دنیا است تحمل کند تا ثابت کند فدک حقیقت حق عالم و اقتدار مالی نظام حق است و این حق باید در دست ولی خدا قرار گیرد تا در چارچوب سیاست حقانی اداره شود و اگر می‌خواهیم حضرت زهرا(س) را بشناسیم باید مراتب فاطمه‌شناسی را درک کنیم.

عماد ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت علی‌ بن ابیطالب(ع) به دست محبان‌شان مظلوم‌تر هستند نه به معنای ظلم کردن از این جهت که آن وظیفه‌ای را که باید از سر محبت ایفا کنیم را انجام نمی‌دهیم، فاطمه‌ای که امروز معرفی می‌شود برای انسان، جامعه و حیات معاصر مناسب نیست و مدام در حال تعریف فاطمه در تاریخ مانده هستیم و در جهانی که تغییرات بسیار زیادی دارد حضرت فاطمه(س) را باید با این تغییرات، به زبان و فرهنگ آن‌ها تعریف کنیم.

وی با اشاره به راهکار رواج مکتب فاطمی برای انسان معاصر یادآور شد: هنر این است که بنیادهای فکری، اندیشه‌ای، حق‌شناختی مکتب فاطمی را براساس معیارهای امروز به انسان معاصر تعریف کنند، یک تبیینی از اراده فاطمی در حیات انسانی، برای دختر و زن امروز درباره حجاب، آزادی، کرامت انسانی، نقش‌آفرینی و خودباوری انسان صورت بگیرد و بیان این مفاهیم جدید باید با فناوری‌های مربوط خود همراه شود.

گفت‌وگو از حانیه‌سادات حسینی‌کیا

انتهای پیام