وی افزود: گاهی یک منطقه فرهنگ خاصی دارد که موجب میشود نوع خاصی از تبلیغ در آن موفق نباشد یا اینکه با توجه به روحیات افراد، بعضی از شیوههای ارائه مطالب موفق نخواهد بود؛ به همین دلیل در تبلیغ باید ابعاد گوناگونی بررسی شود.
بیشتر بخوانید:
این پژوهشگر میسیولوژی بیان کرد: اولین بار، بررسی همهجانبه قومیتها در جنگ روانی استعمار اتفاق افتاد؛ زمانی که استعمارگران تلاش میکردند با استفاده از خلأهای فرهنگی و روانی اقوام، زمینه تسلط بر آنها را با جنگ نرم به دست آورند.
وی در پاسخ به اینکه آیا نبود علم تبلیغ یا همان میسیولوژی در تبلیغ اسلام زمینهساز افت در تبلیغ دین شده است، اضافه کرد: پاسخ این پرسش مثبت است؛ میسیولوژی علمی است که با ترجمه و بومیسازی آن میتوانیم چالشهای فرهنگی و اجتماعی را در تبلیغ دین پشت سر بگذاریم. این علم دربرگیرنده 100 سرفصل در زمینههای گوناگون است و تلاش میکند مبلغ ساده دین را به فردی همهفنحریف در تبلیغ دین با استفاده از تمام امکانات تبدیل کند.
هاتفالحسینی با بیان اینکه میسیولوژی در تبلیغ اسلام در گامهای نخستین است، تأکید کرد: اولین پژوهشها هر چند ضعیف و کوتاه باید انجام شود تا در ادامه، افراد دیگر نیز وارد عرصه بومیسازی میسیولوژی شوند و به مرور زمان، اطلاعات تکمیل و غنیتر شود. طبیعی است که اولین پژوهشها ضعیف و حتی ناموفق باشد؛ ولی در ادامه با تجربیات به دست آمده، بومیسازی میسیولوژی تکمیل خواهد شد.
وی در پایان گفت: میسیولوژی علمی مسیحی و ترجمه صرف آن برای تبلیغ اسلام اشتباهی بزرگ است؛ ولی با بومیسازی این علم، به این معنا که به جای استفاده از خروجی، از محتوای علمی میانرشتهای استفاده کنیم، میتوانیم به نتیجهای مطابق با فرهنگ و آداب و رسوم خود برسیم.
انتهای پیام