صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۶۸۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰

استاد دانشگاه تهران گفت: روش مواجهه با نسل جدید با گذشته فرق می‌کند و بسیار متفاوت است و باید روش‌ها را عوض کنیم .

به گزارش ایکنا از یزد، خسرو باقری، استاد دانشگاه تهران امروز، هشتم اسفندماه در سومین همایش ملی امور تربیتی که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد، گفت: در دنیای امروز با پدیده بی سابقه‌ای در جامعه روبرو هستیم چون بچه‌های ما سبک‌های زندگی دنیا را می‌بینند و مقایسه می‌کنند و صحبت کردن با نسل جدید زبان خودش را نیاز دارد. 

وی ادامه داد: کار معلمی بسیار پیچیده است و هر چند آسان جلوه می‌کند اما بسیار مشکل است و تنها اهل این حرفه می‌توانند فعالیت کنند. معلمی و عشق هم خانواده هستند و دانشگاه‌های علوم تربیتی که ایجاد شده، به‌دلیل همین امر است، دوره چهار ساله دانشگاه فرهنگیان برای این است که معلمان از پیچیدگی‌ها مطلع شده و در برابر دانش آموز، به خوبی عمل کنند.

باقری ادامه داد: تربیت و علوم تربیتی باید همراه با عمل باشد و تنها در حرف نیست، صحبت کردن با نسل جدید، نیازمند اطلاع از قبل است و به دلیل برداشت‌های غلطی که به‌وجود آمده، نیازمند تبیین و اقدام عملی هستیم و تربیت باید در شخصیت معلم جلوه‌گر باشد .

وی افزود: رابطه تعلیم و تربیت با یکدیگر دیده شده و آموزش و پرورش با هم است و در زبان‌های خارجی نیز این هم دو واژه با یکدیگر بیان می‌شود و آموزش بدون تربیت و پرورش فایده ای ندارد و از هم مجزا نیست و کاملا با هم در ارتباط هستند .

استاد امور تربیتی ادامه داد: ما باید حرمت یک انسان را رعایت کنیم و دانش‌آموزان هم انسان هستند، بنابراین معلمان باید دانش آموز را محترم بشناسد و حق ندارد بی احترامی کند، معلمی تنها اطلاعات و آموزش نیست بلکه در مسائل ارزشی نیز باید سرآمد باشد. 

باقری افزود: معلمان امور تربیتی باید به آموزش توجه کنند و معلم فیزیک نیز باید به مباحث تربیتی توجه کند و این دو همیشه با هم دیده شده است و ما به عنوان معلم و مربی ارتباط مستمر با دانش آموز داریم و انسان را نمی‌توان ساخت چون انسان موجودی است که برای خودش تصمیم می‌گیرد .

وی افزود: بزرگترین مربیان عالم یعنی پیامبران نیز هرگز چنین ادعایی نداشتند که انسان ساز هستند، چون آدم‌ها همانند ماهی هستند که بر خلاف آب هم شنا می‌کنند و مثل برگ خشک نیستند که با جریان آب به هر طرف حرکت کنند.

استاد دانشگاه تهران گفت: اولین شرط معلم بودن، هم زبانی با مخاطب است و باید زبان این نسل را یاد بگیریم و کلمات و اصطلاحات آنها را بشناسیم و سپس اقدام کنیم.

باقری اظهار کرد: باید قابلیت بحث و گفت و گو داشته باشیم و معلمان می‌توانند رابطه متقابل ایجاد کنند و به دانش آموز وصل شوند در غیر این صورت گسست خواهد بود و به خندقی غیر قابل عبور تبدیل می شود.

سید محمدعلی میرجلیلی، دبیر اجرایی سومین همایش ملی امور تربیتی نیز در این همایش گفت: معلم امروز تک بعدی نیست و در همه ابعاد باید رشد پیدا کند و نشر آموزشی و ایمان آفرینی و نقش الگویی معلمان تربیتی بسیار مهم است. امور تربیتی نیازمند همکاری متخصصان در حوزه های مختلف برای ارائه خدمات موثر به دانش آموزان است، بنابراین دانشگاه فرهنگیان از فرصت ارزشمند سومین همایش برای تبادل نظر بین معلمان و اساتید استفاده و اقدام کرد. 

انتهای پیام