صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۶۹۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶

محفل بزرگ خانوادگی انس با قرآن دانشگاهیان و نخبگان از سوی بسیج ناحیه دانشجویی با همکاری دانشگاه شهرکرد، جهاد دانشگاهی و ... در محل سالن شهید آوینی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن فاطمی،  نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری شامگاه گذشته در این جمع اظهار کرد: ماه رمضان ماه عبادت، بندگی و ماه هدایت است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه قرآن کریم دریایی عمیق و ژرف است، افزود: این دریا غواصی لازم دارد تا به اعماق دریا دست یابد و مرواریدهای شاهوار را پیدا کند.
 
فاطمی گفت: در حدیثی بیان شده «هر کسی علم بخواهد باید قرآن را کند و کاو کند»، این موضوع به علما و روحانیت اختصاص ندارد، حتی دانشجویی که قرآن را تلاوت می‌کند وقتی به ترجمه قرآن می‌رسد، برایش سوال پیش می‌آید که منبع فراوان است و به تفسیر قرآن مراجعه می‌کند و جواب سوال خود را می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: خداوند هر کس را که بخواهد هدایت کند سینه او را فراخ می‌کند و به او شرح صدر می‌دهد، شرح صدر به معنای بالا بردن ظرفیت پذیرش حق و حقیقت است،  در حدیث شریفی از پیامبر(ص) می‌خوانیم که فرمودند منظور از شرح صدر در قرآن کریم نوری است که خداوند در قلب هر کس که بخواهد هدایت کند می‌اندازد، سوال شد نشانه این نور چیست؟ فرمودند: پشت کردن انسان به دنیا، روی آوردن به سرای جاودان و آماده شدن برای مرگ است.
 
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در حقیقت اگر خداوند نخواهد کسی را هدایت کند سینه او را تنگ و سخت قرار می‌دهد مثل اینکه می‌خواهد در آسمان بالا برود، در حقیقت کسی که خدایی نکرده توفیق هدایت نداشته باشد سینه‌اش تنگ و سخت است و این مطلب کنایه از این است که ظرفیت، آمادگی و حتی پذیرش را نداشته و شرح صدر ندارد.
 
وی ادامه داد: چه بسا مطالب حق را می‌شنود اما نمی‌تواند باور کند که بر اثر بی‌توفیقی و مربوط به عملکرد خود بوده که این اتفاق برایش افتاده است، چه بسا صدها سال مفسران قرآن زمانی که می‌خواستند این آیه را  معنا کنند به سختی تلاش می‌کنند که به نوعی به مخاطب خود بفهمانند که این تشبیه به چه معناست و می‌گفتند چون رفتن بالا رفتن به آسمان بسیار سخت است پس پذیرش حق برای افراد دشوار است،  اما وقتی بحث جو آشکار شد دانش بشر دریافت جوی وجود دارد و زمانی که انسان به جایی از آسمان می‌رسد نفس کشیدن سخت است.
 
فاطمی توضیح داد: این تشبیه قرآنی بسیار آهسته به یک مطلب علمی اشاره می‌کند، در آن زمانی که این آیه قرآن نازل شد نمی‌دانستند و بعدها متوجه شدند که اشاره زیبایی قرآنی به بحث علمی دارد، علمی که پیشرفت می‌کند و مطالبی که آشکار می‌شود.
 
وی بیان کرد: در آیه‌ای دیگر از قرآن کریم آمده است: اگر انسان گمان می‌کند قیامت را نمی‌تواند بپذیرد و بعد از آنکه پوسید آیا گمان می‌کند که ما نمی‌توانیم استخوان‌های او را جمع کنیم، اینکه چیزی نیست ما می‌توانیم سر انگشت او را درست کنیم که این تشبیه برعکس است، همانگونه که نقوش انگشتان هیچ دو نفری مثل هم نیست و بحث شاهکار خلقت مطرح می‌شود.
 
گفتنی است؛ در پایان این آیین از مفاخر قرآنی تجلیل شد.
انتهای پیام