وی اظهار کرد: اسلام پیروان خویش را در هر بُعد از زندگی و در کشاکش نیازها و خواستهها به سوی همین وارستگی از بندهای حیوانی و آراستگی به فضائل نفسانی فرا میخواند و احکام آن در هر زمینه، مسلمان را به سوی همین هدف برتر میبرد.
انصاری گفت: دستورات اسلام در عین سادگی و شیرینی همچون صیقلی است که جان آدمی را جلا میدهد. انسان در بینش توحیدی اسلام در سیر و حرکت و پیمودن راه تکامل است، راهی که ابتدای روشن آن از حضرت احدیت است «انا لله» و هدف نهایی آن خدا گونه شدن «انا الیه راجعون» است. پس برای اینکه راه را گم نکند و منحرف نشود و دچار تزلزل و اضطراب نگردد، نیاز به جهت یابی و رابطه مستقیم با ندای هستی دارد که فرهنگ نماز این نقش مهم و سرنوشت ساز را به عهده دارد، اما به تنهایی کافی نیست زیرا که این حرکت عمومی و دائمی مشکلات فراوانی از قبیل شهوت، غفلت، طغیان نفس، وابستگی و علاقه به مظاهر مادیات و غرائز و ... دارد. لذا انسان برای تداوم راه تکامل ناچار است خود را تربیت کند، بسازد و آمادگی پیدا نماید.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی از نعمتهای عظیم الهی در این ماه مبارک رمضان، نعمت گرسنگی و تشنگی است که کمتر کسی متوجه این نعمت و اهمیت آن میشود. قلب در حال گرسنگی رقیق میشود، روشن میشود و بیشتر رو به خدا میآورد؛ چنانچه در حالی که سیر باشد سست و سنگین است. پیامبر اکرم(ص) در بخشی از خطبه آخر ماه شعبان میفرمایند: «واذکروا بجوعکم و عطشکم فیه جوع یوم القیامه و عطشه» یعنی با تشنگی و گرسنگی ماه رمضان به یاد تشنگی و گرسنگی روز قیامت بیفتید؛ چنانچه سعدی شیرازی با توجه به همین اهمیت و ارزش گرسنگی است که میفرماید: «اندرون از طعام خالی دار تا در آن نور معرفت بینی».
وی ادامه داد: روزه عالیترین معیار خودسازی و تداوم حرکتها است، زیرا روزه انسان مؤمن را از نظر روحی و جسمی، توان، مقاومت، آگاهی و هوشیاری عطا میکند تا از مشکلات نهراسد و با گرسنگی و تشنگی و دیگر مشکلات مبارزه کند. امیرالمومنین علی(ع) فرمودند: «افضل الناس من جاهد هواه و اقوی الناس من غلب هواه» بهترین مردم کسی است که با هوای نفس مبارزه کند و نیرومندترین آنان کسی است که بر آن پیروز شود. روزه به ما میآموزد که دنیا محل عبور است، جای تلاش و کار و خودسازی و دیگر سازی است، دنیا محل ماندن و استراحت نیست، لذا روزهداری، خودسازی و پاک شدن و دوری از گناهان است.
انصاری گفت: لحظه لحظه معنوی افطار و سحر، عالیترین اوقات بازگشت به خویش و خدای مهربان است. از جمله چیزهایی که امت اسلامی در مکتب روزه به آن میرسد مرز عفو و بخشش، صدقه و امداد، ایثار و فداکاری، هدیه و گذشت و همدردی و شناخت است. از دیگر نتایج روزه و ماه مبارک رمضان، مسئله مساوات در میان طبقات اجتماع است. برکات ماه صیام فراوان و بسیارند که ما از ذکر آنها عاجز و ناتوانیم و این کار جز از بزرگان دین و پیشوایان مذهب ساخته نیست. پروردگارا به لطف و کرمت و رحمت واسعهات توفیق بهرهبرداری روزافزون در این ماه عظیم به ما عنایت بفرما و ما را بیامرز. آمین یا رب العالمین.
انتهای پیام