صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۶۹۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
آیت‌الله فاضل لنکرانی تاکید کرد؛

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: داستان‌های جعلی و کرامت‌های ساختگی نباید محور فعالیت‌های تبلیغی قرار گیرند. محور تبلیغ باید بر این باشد که ذهن مخاطب را به کار بیندازیم و به فکر واداریم.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز ۱۴ اسفندماه دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اهمیت تمرکز بر تعقل در فعالیت های تبلیغی، اظهار کرد: برخی از مبلغان و خطبای دینی به جای تمرکز بر عقول جوانان و ذهن‌ها، به سراغ احساسات رفته‌اند. اسلام با پرورش تعقل «افلاتدبرون» پیشرفت کرده است و ما باید همین راه را معیار در امر تبلیغ قرار دهیم.

وی افزود: داستان‌های جعلی و کرامت‌های ساختگی نباید محور فعالیت‌های تبلیغی قرار گیرند. محور تبلیغ باید بر این باشد که ذهن مخاطب را به کار بیندازیم و به فکر واداریم. کسانی که در این زمینه موفق بوده‌اند، مانند شیخ علی صفایی، تأکید ویژه‌ای بر پرورش ذهن داشتند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: به دلیل تأکید بیش از حد بر احساسات، به ذوق مخاطبان در عرصه دین، ضربه بزرگی وارد شده است. نباید به این وضعیت راضی شویم و باید راهکارهای جدیدی برای تبلیغ ارائه دهیم.

فاضل لنکرانی به ضرورت بکارگیری آیات قرآن و روایات در منابر تبلیغی اشاره کرد و گفت: تشویق طلاب به استفاده از آیات و احادیث در منبرهایشان، موجب تقویت تعقل و بهره‌مندی اذهان می‌شود.

ورود مبلغان و تریبون‌داران به مسائل جناحی و سیاسی، از حجیت و اعتبار آنها می‌کاهد

یادآور می‌شود، در ادامه این جلسه معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به افزایش تعداد منبرهای مذهبی با تکیه بر مطالب غیر مستند، اظهار کرد: تغییر ذوق مردم به واسطه این کثرت منبرها و همچنین صدا و سیما که به گونه‌ای جدید در این راستا نقش ایفا کرده‌اند، مشهود است. متاسفانه بیان مطالب غیر مستند بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی که بخشی از بدنه تبلیغ است، با در نظر گرفتن ملزومات امر تبلیغ اقداماتی را انجام داده است تا فعالیت های تبلیغی در قالب مشخص و مطابق با اصول امر تبلیغ صورت پذیرد.

روستاآزاد ابراز کرد: در امر تشکیل پرونده تبلیغی، از طلاب سطح یک به بالا و بعد از مصاحبه و گذراندن دوره های آموزشی مورد نیاز در عرصه های مختلف همچون؛ کودک و نوجوان، زنان و فرق انحرافی، انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در بخش تبلیغ تخصصی این معاونت، طلابی که غیر از تحصیلات مرسوم حوزوی، به صورت تخصصی در زمینه‌هایی مانند تاریخ، مشاوره و روانشناسی تحصیل کرده‌اند، دسته‌بندی و اعزام می‌شوند و از حمایت ویژه برخوردار خواهند بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: فصلنامه تبلیغی در قالب «ره توشه» از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای بهره مندی مبلغان از محتوای کاربردی می باشد. این بسته محتوایی، در ذیل سه عنوان : فصلنامه ره توشه مبلغان، فصلنامه تبلیغ و خانواده و فصلنامه تبلیغ و تقریب منتشر می‌شود و همچنین به صورت مجازی نیز در تارنمای بلاغ قابل مشاهده می‌باشد.

روستاآزاد با تأکید بر اهمیت حفظ اعتبار مبلغان مذهبی، اظهار کرد: تأکید بزرگان دین بر این موضوعات بسیار کارساز است. ورود مبلغان و تریبون‌داران به مسائل جناحی و سیاسی، آرام آرام از حجیت و اعتبار آنها می‌کاهد. وقتی مردم به معمم به عنوان یک رجل سیاسی نگاه می‌کنند، این موضوع می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد.

انتهای پیام