وی گفت: سال ۱۳۸۵ در کلاسهای استاد پیروی شرکت کردم و جوان نخبه و نمونه کشور در سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ شدم، همچنین نشان درجه یک هنری و استادی را در سال ۱۳۹۲ دریافت کردم و به کتابت کل قرآن کریم در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۹ پرداختم و برگزیده بیست و ششمین دوره خادمان قرآن کریم و دریافت لوح تقدیر از ریاست جمهور شدم، کتابت جزء ۳۰ و رتبه اول و رونمایی آن توسط رهبر معظم انقلاب، برگزاری بیش از ۱۰۰ جشنواره ملی و بین المللی برتر در انجمن خوشنویسان ایران و مرکز سفارش قرآن کریم دارالکتبه، داوری چندین جشنواره ملی و مرمت بیش از ۱۰۰ مورد از قرآن های دوره تیموری و صفوی از جمله اقدامات انجام گرفته توسط بنده است.
بیشتر بخوانید:
این کاتب قرآن کریم در پاسخ به اینکه کتابت قرآن را چگونه و از چه سالی آغاز کرده است، افزود: کتابت قرآن را از سال.های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ آغاز کردم که در آن زمان بیشتر وقت من برای جشنوارهها که بسیار هم رونق داشت، میگذشت اما اشتیاق بسیاری برای کتابت قرآن داشتم، البته سورههایی مثل سوره مبارک یاسین جز ۳۰ و سوره الرحمن را چندین بار کتابت کرده بودم ولی کتابت کل قرآن را هنوز موفق نشده بودم که به تازگی با لطف الهی سه بار کتابت کامل قرآن که ۲ مورد آن خط نسخ و یک مورد نیز خط محقق است، را انجام دادهام.
وی در پاسخ به اینکه در بین هنرهای قرآنی چرا کتابت قرآن را انتخاب کردید، تصریح کرد: هنر قرآنی فاخرترین هنر در جهان اسلام است و بهتر و با ارزشتر از این کتاب آسمانی، کتابی وجود ندارد و زمانیکه این هنر در خدمت قرآن باشد، ارزش مضاعف پیدا میکند، علاقه بنده به خوشنویسی و گرایش خط نسخ که بیشترین کتابهای دین ما از جمله قرآن، ادعیه و صحیفه سجادیه با این خط خوشنویسی کتابت شدهاند، بسیار زیاد بود.
خزایی در پاسخ به اینکه کدام کاتب قرآن الگوی شما بودهاند، افزود: بنده در خط نسخ از تمامی قدما الگو گرفتم و از روی خطوط آنها مشق کردم، به عنوان مثال از آثار مرحوم علا الدین تبریزی در دوره تیموری و صفوی و همین طور محمد ابراهیم قمی و شاگرد ایشان احمد نی ریزی در اواخر دوره صفوی استفاده کردم، همچنین از وصال شیرازی، اشرف الکتاب و آقا غلامعلی اصفهانی نیز در خط نسخ و حتی خطوط دیگر در دوره قاجار بسیار بهره بردم و در خط محقق نیز روی خطوط یاقوت مستحسنین، احمد سهروردی و علیرضا عباسی در دوره صفویه متمرکز بودم.
وی در پاسخ به اینکه چالش ها و موانع پیش روی کتاب قرآن چیست، اظهار کرد: یکی از مهمترین چالشهای هنرمندان این است که در کشور ما متاسفانه اگر هنرمندی بخواهد کار کند و یا سفارشی داشته باشد باید کفش آهنی به پا کند و از این سازمان به آن سازمان و از این اتاق به آن اتاق برود در حالی که باید برعکس آن باشد و مسئولین با اشتیاق خود پیشقدم شوند و از آثار هنرمندان حمایت کنند و در زمینهای که هنرمند فعالیت دارد به او سفارش بدهند.
این استاد خوشنویس بیان کرد: یکی دیگر از چالشها این است که برخی از هنرمندان به صورت حرفهای هنر خود را ادامه میدهند و مشغول فعالیت دیگری نیستند که شرایط برای این هنرمندان از سایرین سختتر است و آنها نیاز به حمایت جدیتری دارند و اگر این حمایتها نباشد، هنرمندان در این شرایط سخت اقتصادی ناچارند، هنر خود را رها میکنند.
وی در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی برای حل مشکل بیتوجهی مسئولان به هنرمندان کتابت قرآن پیشنهاد میدهید، افزود: این چالش به دلیل ناآشنا بودن مسئولین با هنرهای اصیل است که برای حل این چالش باید مسئولین به هنر آراسته باشند یا از مشاوران هنری خوبی استفاده کنند و در این زمینه.ها که بسیار هم حساس و دقیق است، باید از مشاوران خود مشورت بگیرند.
خزایی در پاسخ به اینکه ویژگیهای فردی که خادم قرآن به او اطلاق میشود، چیست، افزود: یک خادم قرآن در ابتدا باید به درون خودش رجوع کند و با دلی پاک و آراسته به این هنر مشغول شود، سیر کردن در این مسیر معنوی و رویارویی با آیات نورانی قرآن، تاثیر زیادی بر روی خوشنویس میگذارد به همین علت رابطه با قرآن و معنویت در ذات و جوهره هنر خوشنویسی است که علاوه بر جنبه معنوی، معرفت و بینش خوشنویس را نیز میافزاید و یکی دیگر از مهمترین ویژگیهای فردی، حسن اخلاق خادم القرآن در جامعه و به ویژه در خانواده خودش است.
وی در پاسخ به اینکه به عنوان خادم قرآن چه دغدغههایی دارید، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما اسلامی است اما هنوز یک قرآن خوشنویسی شده رسمی نداریم و از خط عثمان طاها استفاده میکنیم و با وجود هنرمندان طراز اول در خوشنویسی، این کار هنوز انجام نشده و تا زمانی که از سوی مسئولین به این امر اهمیت داده نشود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
این کاتب قرآن گفت: یکی دیگر از دغدغهها برای بنده، چاپ و نشر قرآنهای خوشنویسی هنرمندان بزرگ ایرانی است که تنها در موزهها قرار داده شدهاند مثل موزه ملک و موزه آستان قدس رضوی که در آنها شاهکارهایی وجود دارد که هیچگاه چاپ نمیشوند تا بسیاری از مردم با دیدن آنها دریابند که هنرهای زیبای اسلامی تنها خوشنویسی نیست، بلکه هنرهایی مثل جلدسازی و هنر گل مرغ را نیز شامل میشود.
وی در پاسخ به اینکه یک اثر چگونه ماندگار میشود، افزود: در تمام دوران تاریخ هنر از ابتدا تاکنون، آثار ارزشمند و ماندگاری وجود دارد که همچنان جذابیت خود را حفظ کردهاند و تاثیرگذار و احساس برانگیز هستند که این حس نیز نه صرفا به دلیل قدیمی بودن آن است بلکه در وجودش به صورت ذاتی وجود دارد، یعنی بدون در نظر گرفتن تاریخ خلق آن اثر و بدون اطلاع از اینکه خوشنویس این اثر چه کسی بوده است، تاثیرگذاری عمیقی دارد.
خزایی ادامه داد: یک اثر هنری زمانی میتواند ماندگار و موفق باشد که مخاطب را در جهان خود سهیم و شریک کند و ساختاری درست و خلاقانه داشته باشد اما گاهی با وجود رعایت همه این موارد، باز هم ممکن است آن اثر ماندگار نشود و گاهی نیز با در نظر گرفتن هیچ کدام از این ساختارها کار ماندگار میشود.
وی در پاسخ به اینکه بزرگترین هنر قرآنی چیست، ابراز کرد: بزرگترین هنر قرآنی تدبر و عمل به آیات قرآن شریف است که باید در زندگی هر کسی ساری و جاری باشد و راه و رسم زندگی درست را به مردم بیاموزد و در نتیجه انسان را به فلاح و رستگاری میرساند.
گفتوگو از الهام حلاجیان
انتهای پیام