نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه در جامعه جریانهای سیاسی مختلفی وجود دارد، بیان کرد: گاهی این نظریات سیاسی از یک مبدائی سرچشمه گرفته است و گاهی این نظریات سیاسی از توهمات و خیالات افراد ناشی میشود.
علمالهدی با بیان اینکه گاهی مبدأ اندیشه سیاسی و اجتماعی انسان دین و قرآن است، ادامه داد: در این موارد اندیشه افراد قداست نیز دارد چون بر اساس معارف و مبانی دینی اوست، لذا بر این عقیده و نظر ایستادگی و مقاومت میکند، اما گاهی اندیشه افراد براساس مبانی دینی و قرآنی نیست که باعث ایجاد اختلاف و از بین رفتن امنیت ملی جامعه میشود که میتوان اینگونه اختلافات را در بین قبایل اعراب پیش از اسلام مشاهده کرد.
عضو عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: قرآن میفرماید«إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ...»، شما پیش از آنکه اسلام بیاورید با یکدیگر دشمنی داشتید، اسلام آمد و بین قلبهای شما دوستی و مودت ایجاد کرد، شما با نعمت دین با یکدیگر برادر شدید، شما در یک پرتگاهی از آتش قرار داشتید.
وی گفت: قرآن در ابتدای این آیه شریفه میفرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحبلالله جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...»، با وحدت دینی که بین شما به وجود آمد، شما به برادری و عشق به یکدیگر رسیدید، بااینوجود اختلافسلیقه و نظر همچنان بین شما وجود دارد، پس به ریسمان دین چنگ بیندازید که عامل مشترک بین شماست.
علمالهدی اظهار کرد: خداوند در آیه 101 سوره مبارکه «آلعمران» میفرماید: «وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ»؛ «و چگونه کفر میورزید درحالیکه آیات خدا بر شما خوانده میشود، و پیامبر او در میان شماست؟! و هر کس به خدا تمسک جوید، قطعاً به راه راست هدایت شده است».
امام جمعه با بیان اینکه اعتصام به خدا، اعتصام به پیامبر(ص) و قرآن است، لذا شما باید با چنگ زدن به ریسمان الهی به یک نقطه واحد برسید، بیان کرد: در این آیات دو دستور وجود دارد، نخست چنگ زدن به ریسمان الهی و دوم پراکنده نشدن است، یعنی شما وقتی میتوانید وحدت داشته باشید که به «وَاعْتَصِمُوا بِحبلالله» برسید.
وی اظهار کرد: سؤالی که مطرح میشود این هست که در این آیه منظور هویت شخصی پیامبر(ص) و یا هویت رسالت ایشان منظور است؟ باید دقت داشت که هویت رسالتی پیامبر اکرم(ص) مطرح است که بعد از رحلت ایشان در اهلبیت (ع) و مقام امامت تداوم پیدا کرد.
علمالهدی به روایت امام باقر(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند که حبلالله ما اهلبیت(ع) هستیم، یک روایت نیز از پیامبر اکرم(ص) در تفسیر البرهان جلد دوم، صفحه 86، حدیث پنجم نقل شده است که پیامبر فرمود: «هرکس امروز اینجا نشسته از انس و جن و حاضر است، آنکه امروز اینجاست به کسی که نیست برساند، من بین شما قرآن را گذاشتم، در قرآن روشنگری، هدایت، بیان حقایق و بیان تکالیف و واجبات شماست، هرچه خدا بر شما واجب کرده در قرآن بیان شده است، قرآن حجت خدا بر شماست و در بین شما در کنار قران یک پرچم بزرگی جا گذاشتیم، کسی که پرچم دین و روشنگر هدایت است، او علی بن ابیطالب است و حبلالله است. هرکس امروز و بعد از امروز علی را دوست داشته باشد و ولایت او را بپذیرد، به عهدی که خدا با او بسته وفا کرده است و هرکس دشمنی کند و بغض به علی نشان بدهد روز قیامت میآید درحالیکه کور و کر است و هیچ حجتی هم نزد خداوند ندارد».
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما باید با تمسک به حبلالله به وحدت برسیم که منظور از آن قرآن، پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت (ع) است، بیان کرد: امروز که ما به اهلبیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) در میان ما نیستند، تکلیف ما چیست؟ آیا این آیه مشمول ما هم میشود یا خیر؟ باید دقت کنیم که ما تابع قرآن هستیم و امروز با تمسک به حجت امام معصوم (ع)، تمسک به حبلالله داریم و میتوانیم به وحدت برسیم.
وی با اشاره به اینکه اگر میخواهیم در جامعه خودمان به دنبال وحدت و وفاق هستیم، بایستی در سایه تمسک حبلالله قرار بگیریم، تأکید کرد: خداوند متعال در این آیه به جامعه دستور تمسک به حبلالله میدهد، این آیه اجتماعی است که بیان میکند با تمسک به حبلالله به وحدت و وفاق دست پیدا کنید تا در امنیت و آرامش قرار بگیرد.
علمالهدی گفت: اگر بنا شد در میان وحدت حبلالله بود، انسان و جامعه موفق خواهد بود اما اگر در وسط وحدت حبلالله نبود، حاصل این وحدت فساد و جنایت میشود؛ امروز علت اینکه اسرائیل میآید 50 هزار زن و کودک را میکشد، به خاطر وحدتی است که بین اسرائیل و آمریکا برای براندازی اسلام ایجاد شده است.
انتهای پیام