صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۷۱۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱

آهنگ و لحن قاریان معروف نقش مهمی در تسهیل فرآیند حفظ قرآن کریم دارند و همچنین استفاده از صدای قاریان باعث می‌شود که شاگردان نه تنها متن آیات را به خاطر بسپارند، بلکه لحن و تجوید صحیح آن‌ها را نیز یاد بگیرند و ارتباط عمیق‌تری با معانی آیات برقرار کنند.

سکینه شجاعی نسب، مربی حفظ قرآن کریم از شهرستان قائن، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، با بیان تجربیات خود را در زمینه حفظ قرآن و تأثیر آن بر زندگی فردی و اجتماعی‌اش از سال 1388، گفت: در ابتدا درس‌های پیش‌نیاز حفظ مانند روخوانی، روان‌خوانی و تجوید را با جدیت گذراندم و در سال 1390 شروع به حفظ قرآن کرده و پس از سه سال در سال 1393 حافظ کل این کتاب سراسر نور شدم.

شجاعی ادامه داد: پس از موفقیت در حفظ قرآن، برای شرکت در دوره تربیت مدرس حفظ قرآن، به شهر قم رفته و موفق به دریافت گواهینامه مربی‌گری شدم؛ سپس تدریس خود را در جامع القرآن و دارالقرآن صدیقه طاهره آغاز کردم.

وی درخصوص تأثیرات آموزش قرآن بر نسل جوان، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در این زمینه می‌فرمایند« هر کس قرآن را به فرزندش بیاموزد، در روز قیامت پدر و مادرش فراخوانده خواهند شد و دو لباس از نور بر تن آنها پوشیده می‌شود؛» که این حدیث به عنوان انگیزه‌ای قوی برای ترویج یادگیری قرآن در بین نسل جوان و مسئولیت‌پذیری در قبال تربیت دینی فرزندان برای من و دیگر مربیان فعال در این زمینه بوده است.

مربی حفظ قرآن، با شاره به تکنیک‌های مختلفی که برای آموزش حفظ قرآن به کار می‌برد، توضیح داد: من از روش تکرار پله‌ای استفاده می‌کنم که هر آیه را به بخش‌های کوچک تقسیم کرده و هر بخش را چندین بار با قرآن تکرار می‌کنم تا کل آیه حفظ شود.

وی با تاکید بر استفاده از آهنگ و صدای قاریان معروف، برای تسهیل در امر یادگیری، شاگرادان حفظ قرآن کریم، گفت: شاگردان در زمان حفظ قرآن می‌توانند همزمان یا بعد از من با صدای بلند محفوظات خود را تکرار کرده تا لحن قاری نیز در ذهنشان باقی بماند.

شجاعی با اشاره به داستان‌گویی به عنوان یک تکنیک مؤثر در امر حفظ قرآن، بیان کرد: توضیح معنی هر آیه، با گریز از یک داستان کوتاه یا مثال ساده در فهم بهتر شاگردان موثر است.

چالش‌های حفظ قرآن و راهکارهای آن

مربی حفظ قرآن کریم با بیان چالش‌هایی که حافظان قرآن ممکن است با آن مواجه شوند، اظهار کرد: حفظ قرآن یک سفر معنوی، همراه با چالش‌های متفاوتی است؛ یکی از این چالش‌ها فراموشی آیات است و برای غلبه بر این مشکل، مرور و منظم‌سازی حافظ را پیشنهاد می‌کنم.

وی درخصوص کمبود وقت و کاهش انگیزه در میان شاگردان، افزود: برای رفع این مشکل، پیشنهاد اکثر مربیان حفظ قرآن، استفاده از زمان‌های مرده است و مثلاً در مسیر رفت و آمد به تلاوت قرآن گوش دهند.

شجاعی با اشاره به مشکلات تلفظ و تجوید، گفت: یافتن یک معلم تجوید خوب یا استفاده از ویدیوهای آموزشی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. 

تأثیر حفظ قرآن بر زندگی روزمره و رفتار اخلاقی

شجاعی با تأکید بر حفظ قرآن تأثیرات عمیق و چندجانبه‌ای بر زندگی روزمره و رفتار اخلاقی افراد دارد، تصریح کرد: حفظ قرآن تنها به یاد سپردن کلمات نیست، بلکه یک تحول درونی و عملی را به همراه می‌آورد.

مربی حفظ قرآن کریم، با اشاره به نظم و انضباط، آرامش ذهنی و تقویت حافظه به عنوان تأثیرات مثبت حفظ قرآن، افزود: حفظ قرآن به فرد کمک می‌کند که در زندگی روزمره‌اش نظم بیشتری داشته باشد و با کلام خدا ارتباطی مستمر برقرار کند.

وی خاطرنشان کرد: حفظ قرآن مانند نوری است که زندگی روزمره را روشن می‌کند و اخلاق را قشنگ‌تر می‌سازد.

انتهای پیام