وی ادامه داد: برای دستیابی به "احسن الحال"، والاترین و نیکوترین حالت روحی و معنوی، باید به این نکته اساسی توجه داشت که "احسن" یک صفت تفضیلی است. این بدان معناست که "بهترین" برای هر فرد، با توجه به شرایط، استعدادها، و مهمتر از همه، اعتقاداتش، تعریف میشود. به تعبیری، به تعداد انسانهای روی زمین، تعریفهای متفاوتی از حال خوب و بد وجود دارد. از این رو، "احسن الحال" برای یک مسلمان راستین، در گروِ رضایت و خشنودی خداوند متعال است. مسلمانی که همواره در پی انجام وظایف الهی و دوری از نواهی او باشد، به این مرتبه دست خواهد یافت.
توکلی خانیکی بیان کرد: در این مسیر، گاهی لازم است انسان از داشتههای خود، اعم از مال و جان، در راه خدا انفاق کند. این انفاق، هرچند اندک، نشاندهنده ایثار و فداکاری در راه آرمانهای الهی است. در مقابل، گاهی نیز لازم است انسان برای کسب روزی حلال و تأمین نیازهای خود و خانوادهاش تلاش کند و چیزهایی را به دست آورد. رسیدن به "احسن و حال"، مستلزم اتخاذ راهکارهای گوناگون و متناسب با شرایط فردی و اجتماعی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: تجلی "احسن الله" (بهترینِ خداوند) برای عموم مردم، به اشکال و صور مختلفی صورت میگیرد. خداوند متعال، با حکمت بیانتهای خود، برای هر کس، راهی برای رسیدن به کمال و سعادت قرار داده است. اما درک این راهها و پیمودن آنها، نیازمند دانش و تخصص خاص خود است. بنابراین، کسب معرفت و آگاهی در زمینههای مختلف، از جمله علوم دینی و دنیوی، برای رسیدن به "احسن و حال" ضروری است.
وی گفت: اساساً، میزان تأثیرگذاری اعمال و رفتار ما در دستیابی به "احسن و حال"، به میزان درک و برداشت ما از دین بستگی دارد. هرچه شناخت ما از آموزههای الهی عمیقتر باشد، عمل ما نیز خالصانهتر و مؤثرتر خواهد بود. در این میان، قرآن کریم، به عنوان کلام الهی، محور و شاخص اصلی است. با پیروی از دستورات قرآن و عمل به احکام آن، میتوان به "احسن و حال" بیشتری دست یافت. "احسن و حال" در همین مسیرِ قرآنی و الهی جذب میشود و تحقق مییابد.
توکلی خانیکی بیان کرد: مفسر قرآن، با قرائت صحیح و تفسیر دقیق آیات الهی، میتواند این مفاهیم عمیق را درک و به دیگران منتقل کند. هدف غایی از تفسیر قرآن، بهرهمندی مردم از آموزههای آن و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار کرد: یکی از بارزترین مصادیق "احسن و حال"، اطاعتپذیری از قرآن و فرامین خداوند است. این اطاعتپذیری، تنها به انجام عبادات محدود نمیشود، بلکه شامل تمام ابعاد زندگی انسان، از جمله اخلاق، رفتار، و روابط اجتماعی، میشود. به کار بستن آموزههای قرآنی در تمام شئون زندگی، انسان را به کمال و سعادت رهنمون میسازد.
وی افزود: بهعلاوه، یادگیری احکام شرعی، از جمله احکام اقتصادی، و عمل به آنها، نقش بسزایی در رسیدن به "احسن و حال" دارد. کسب روزی حلال و انفاق آن در راه خدا، از جمله مصادیق بارز اطاعتپذیری و رسیدن به کمال است. به طور خلاصه، بذل و بخشش مال، تنها یک جزء از یک منظومه کامل به نام اطاعتپذیری است که زیرمجموعههای فراوانی دارد.
توکلی خانیکی تصریح کرد: داشتن اخلاق نیکو، برای یک دیندارِ متخلف (کسی که در انجام برخی از وظایف دینی کوتاهی میکند)، بسیار بهتر از بیاخلاقی است. چرا که اخلاق، زمینه را برای اصلاح و بازگشت به مسیر درست فراهم میکند. مصادیق "احسن و حال" به نسبت افراد، نسبی است و نمیتوان معیار مشخصی برای آن تعیین کرد. با این حال، اطاعتپذیری از خداوند و داشتن اخلاق نیکو، از مهمترین شاخصهای رسیدن به این مرتبه هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: با توجه به آنچه گفته شد، میتوان دریافت که بعثت پیامبر اکرم (ص)، سرآغاز یک مسیر روشن و هموار برای رسیدن به "احسن و حال" بوده است. پیامبر (ص) با ارائه الگویی کامل از انسان کامل، راه رسیدن به کمال و سعادت را به همگان نشان دادند."
انتهای پیام