صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۷۵۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۰

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر نقش مهم هنر درمانی در کاهش اضطراب دانشجویان، این روش را به‌عنوان یک ابزار خلاقانه و مؤثر معرفی کرد.

آرش مانی، روانشناس و‌ دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، بر اثربخشی سایکودراما «هنردرمانی» بر دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی تاکید کرد و گفت: هنر درمانی یکی از روش‌های خلاقانه و تأثیرگذار در درمان‌های روانشناختی است که می‌تواند به کاهش اضطراب دانشجویان کمک کند.

وی افزود: این روش به‌جای تکیه صرف بر کلام از بازی نقش، بازآفرینی موقعیت‌های واقعی یا خیالی و تعاملات بین‌فردی در یک فضای گروهی و ایمن استفاده می‌کند که توسط جاکوب مورنو بنیان‌گذاری شد و در آن فرد با بازی کردن نقش خود یا دیگران به درک عمیق‌تری از احساسات، افکار و تعارض‌های درونی‌اش دست می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه هنر درمانی، روایتی از رهایی در صحنه‌ای ایمن است، اظهارکرد: برای دانشجویان پزشکی به‌ویژه در مقطع بالینی، هنر درمانی می‌تواند ابزاری قدرتمند برای مدیریت و کاهش فشارهای روانی ناشی از تحصیل و حضور در محیط‌های بالینی پر استرس باشد.

مانی ادامه داد: این دانشجویان علاوه بر بار علمی سنگین با اضطراب ناشی از مواجهه با رنج، مرگ، اشتباه احتمالی و انتظارات بالا از سوی اساتید و خانواده مواجه‌ هستند که این ترکیب می‌تواند زمینه‌ساز بروز فرسودگی، اضطراب، احساس بی‌کفایتی و حتی اختلالات خلقی شود.

وی با اشاره به اینکه هنردرمانی به دانشجویان کمک می‌کند تا بدون داوری شدن در فضایی امن، تجربه‌های چالش‌برانگیز خود را بازسازی کنند، بیان کرد:حتی هنر درمانی باعث می‌شود که فرد با نگاه از منظر دیگری، احساسات سرکوب‌شده خود را بیان کند و در نهایت احساس درک، تخلیه هیجانی و انسجام روانی بیشتری را تجربه کنند.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین در هنر درمانی های گروهی دانشجویان درمی‌یابند که تنها نیستند و بسیاری از تجربه‌های درونی‌شان مشترک با دیگران است؛ این خود می‌تواند موجب کاهش حس انزوا و افزایش همدلی و حمایت اجتماعی شود.

مانی در پایان با تاکید بر اینکه ‌«هنر درمانی» فرصتی فراهم می‌کند تا دانشجویان فهم عمیق‌تری از خود برسند، یادآور شد: بلکه با افزایش تاب‌آوری هیجانی، دانشجویان می‌توانند با چالش‌های حرفه‌ای آینده‌ خود نیز به صورت توانمندتر و سالم‌تر مواجه شوند.

انتهای پیام