صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۷۶۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۳
حسین رستگار:

رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو با اشاره به ارزش چند هزار میلیارد دلاری بازار جهانی محصولات حلال، گفت: تولیدکنندگان ایرانی باید با شناخت دقیق الزامات فقهی و فنی حلال مسیر حضور موثر در این بازار را هموار کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از ایفدانا، حسین رستگار، رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو با بیان اینکه محصولات حلال شامل طیف گسترده‌ای از غذا، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی است که مطابق با ضوابط شرعی تولید می‌شود، گفت: ایران به‌واسطه جمعیت مسلمان، توان علمی و زیرساخت‌های سلامت‌محور، ظرفیت بالایی برای نقش‌آفرینی در بازار جهانی دارد، اما جایگاه فعلی کشور با این توانمندی‌ها فاصله دارد. 

وی ارزش بازار جهانی محصولات حلال را حدود شش هزار میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: نبود هماهنگی میان دستگاه‌ها، ضعف در برند‌سازی بین‌المللی، عدم عضویت مؤثر در نهادهای تنظیم‌گر و آشنایی محدود برخی تولیدکنندگان با الزامات فقهی و فنی، از مهم‌ترین موانع توسعه صادرات این محصولات در کشور است.

رستگار تصریح کرد: مرکز تحقیقات حلال در سال‌های اخیر با نهادهای داخلی و خارجی همکاری‌های موثری داشته و گام‌هایی در زمینه تبادل اطلاعات و صدور تأییدیه‌های محصولات سلامت‌محور برداشته است.

وی تأکید کرد: ایران از نظر موقعیت جغرافیایی، منابع متنوع و توان علمی، آمادگی تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های تولید و صادرات محصولات حلال را دارد. تحقق این هدف نیازمند تدوین نقشه راه ملی، تقویت زیرساخت‌های آزمایشگاهی، آموزش تولیدکنندگان، توسعه نظام ممیزی و حمایت از نوآوری است.

رئیس مرکز تحقیقات حلال در پایان با اشاره به نقش تولیدکنندگان، کارآفرینان و نخبگان علمی در این مسیر گفت: آگاهی از بازارهای هدف، رعایت الزامات فقهی و فنی، دریافت گواهی‌نامه‌های معتبر و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نو می‌تواند به ارتقای کیفیت محصولات ایرانی و حضور پررنگ‌تر در بازارهای جهانی منجر شود.

انتهای پیام