وی حمد و ثنای الهی را نخستین و مهمترین مؤلفه کسب توفیق برای خدمت شاکرانه دانست و ادامه داد: قابلیت و فاعلیت توفیق حضور در مسیر خدمت صادقانه و شاکرانه موهبتی الهی است و اهلبیت(ع) انسان را در مسیر حمد و ثنای الهی قرار میدهند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که در خدمت شاکرانه باید معرف ذات اقدس الهی باشیم، ابراز کرد: در انجام خدمت نکند بهگونهای عمل کنیم که معرف خود یا دیگران و حتی مجموعه باشیم؛ خادم شاکر باید بهگونهای عمل کند که وقتی مردم او را دیدند یاد خداوند متعال بیافتند. خدمت شاکرانه یعنی خادم با تمام وجود مردم را الحمدلله گو بار بیاورد.
وی ظهور و بروز استغفرالله و اعلان اینکه علیرغم تمام تلاشها نتوانستهایم حق خدمت شاکرانه را ادا کنیم را از دیگر شروط تجلی خدمت صادقانه و شاکرانه توصیف نمود و یادآور شد: در عین حالی که الحمدلله گو هستیم وجودمان باید بهگونهای عمل کند که همه بفهمند عذرخواهیم و حق هر آنچه که به ما اعطا نموند را ادا نکردهایم.
ماندگاری بیان کرد: اهلبیت(ع) همواره حق بندگی خدا و حق خدمت به خلق خدا را بیان نمودند. اگر قرار است مایه زینت اهلبیت (ع) باشیم باید به این باور برسیم که خاندان اهلبیت علیهمالسلام حق خدمت را به نحو احسن ادا نمودند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: باید بهگونهای برای زائر مشکلدار و پناهنده این حرم مقدس تلاش کنیم که احساس کند اگر مشکل او مشکل ما بود اینقدر برایش تلاش نمیکردیم.
وی با تأکید بر اینکه کسی میتواند خدمت شاکرانه کند که گرفتار سیمخاردار نفسش نبوده، طاغوت درونش را مهار و سرنگون کرده باشد، تصریح کرد: به برکت خدمت در جوار مضجع شریف اهلبیت(ع) باید پای خود را روی نفس اماره بگذاریم و بدانیم که بزرگترین طاغوت، طاغوت نفس است و اگر طاغوت درون را سرنگون کنیم، قطعاً در اعمال و کردار خود زمینهساز ظهور خواهیم بود.
ماندگاری تصریح کرد: اگر میخواهیم بار سنگین خدمت خالصانه و شاکرانه را برداریم، باید انس با سحر و نماز شب، تلاوت قرآن کریم و انس با عترت را بیشازپیش جدی بگیریم.