فقیهی یزدی اظهار کرد: برای ورود به بحث اصول فقه در ابتدا روش رفتن به معانی را به کار خواهیم بست در واقع مفاهیم باید منطبق برمعانی باشد و مصادیق باید منطبق بر معانی باشد.
وی افزود: اول باید مسائل تکوین و خلقت را بهطور دقیق ببینیم سپس مسائل تشریع را به کار بگیریم درواقع باید ابتدا موضوع را بشناسیم سپس باید برای آن حکم صادر کنیم؛ در اصول ابتدا ورود به معانی از طریق مفاهیم باید براساس الفاظ باشد.
فقیهییزدی اظهار کرد: اگر در تکوین درست تشخیص ندهیم احکام الهی که بهعنوان تشریع از آن یاد میشود را درست نمیتوانشناخت نکته حائز اهمیت دیگر آن است که باید احکام تکلیفیه و احکام وضع را از یکدیکر جدا کرد.
وی ادامه داد: احکام وضع، احکامی هستند که اثر وضعی دارند، گاهی اوقات ممکن است احکام تکلیفیه که شارع معین میکند در احکام وضعی نتیجه و حکم دیگری صادر شود لذا شارع برای مسائل وضعی و آثار وضعی برنامهریزی دیگری دارد.
فقیهییزدی گفت: امروز یکی از مسائل ثابت شده در عرصه درمان ناباروری که در کلام مقام معظم رهبری هم شنیدهایم، موضوع رحم اجارهای و قانونی شدن آن است که عالمان بزرگ همچون آیتالله صافی گلپایگانی مانعی فینفسه در این عرصه ملاحظه نکردند.
رئیس مؤسسه آموزش عالی اجتهاد افزود: مفهوم و معنا بهدنبال مصداق است بهطورمثال فرزندی که از رحم اجارهای بهدنیا آمده است، در مصداق ۲ مادر زنتیکی و مادر معنوی دارد.
وی ادامه داد: قانون اساسی و مسائل قانونی در عرصه درمان ناباروری باید موردتوجه قرار بگیرد، زیرا پشتوانه فقهی دارد و کشورمان در این جهت بسیار به این قانون پایبند است.
فقیهی یزدی بیان کرد: مسئله بسیار دقیق و مهم آن است که مسائل ناباروری عمدتا درخصوص انسان قابل بحث است، برخی افراد خرید تخمک، اسپرم و خرید کلیه را به رحم اجارهای تشبیه کردند که بهطورکامل آن را نادرست میدانیم.
وی افزود: برخی افراد هم به علت اینکه معانی و مفاهیم را درست درک نکرد مسئله مالکیت را درخصوص رحم اجارهای مطرح کردند؛ درباره رحم اجارهای انسان متولد میشود که کرامت انسانی باید موردتوجه قرار بگیرد.
رئیس مؤسسه آموزش عالی اجتهاد افزود: کرامت انسانی باید در مسئله رحم اجارهای بهعنوان امر الهی و انسانی حفظ شود و سخن گفتن از مسائل خرید و فروش و مالکیت درباره نطفه نباید مطرح شود و نادرست است.
وی با اشاره به اینکه به فرموده خداوند بین مرد و زن تفاوتی در کرامت انسانی نیست، ادامه داد: خداوند در قرآن فرمود: «یَا أَیُّهَا النَّاسُإِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ هان اى مردم همانا ما شما را ازیک مرد و یک زن آفریدهایم و شما را به هیئت اقوام و قبایلى در آوردهایم تا با یکدیگر انس و آشنایى یابید، بىگمان گرامىترین شما درنزد خداوند پرهیزگارترین شماست، که خداوند داناى آگاه است.» (سوره حجرات/ آیه ۱۳)
فقیهی یزدی تصریح کرد: برای تولیدمثل حیوان و ذبح حیوان دستوراتی در قرآن آمده است بنابراین خداوند برای انسان و کرامت انسانی اهمیت بیشتری قائل شده است.
وی اظهار کرد: همچنین خداوند در قرآن فرمود: «هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئًا مَذْکُورًا إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍأَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا؛ آیا زمانى طولانى بر انسان گذشت که چیز قابل ذکرى نبود، ما انسان را از نطفه مختلطى آفریدیم واو را مى آزماییم بدین جهت او را شنوا و بینا قرار دادیم.» (سوره انسان/ آیات ۱ و ۲)
فقیهییزدی با اشاره به اینکه به فرموده خداوند هیچکس بر کس دیگری ولایت ندارد، افزود: خداوند در قرآن فرمود: «یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَخَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ..؛ اى داوود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین]گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن.» (سوره ص/ آیه ۲۶)
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تبدل موضوع تبدل حکم به دنبال دارد، گفت: رحم اجارهای و جایگزین منع شرعی ندارد، اما زن شوهردار با اجازه همسرش امکان این کار را دارد.
فقیهی یزدی با اشاره اینکه آزادی انسان به قدری مهم است که جایگزین ندارد، اظهار کرد: راه تکامل جسم و روح و مسئله مهم آزادیانسان در قرآن کریم آمده است که خداوند فرمود: «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا؛ ما راه را به او نشان دادیم خواه شاکر باشدو پذیرا گردد یا ناسپاس.» با استناد به این آیه، انسان در شکرگزاری و ناسپاسی حق آزادی دارد و لذا فرزندانمان را باید آزادی تربیت کنیم و تحمیل جایی ندارد.
وی با بیان اینکه نکاح معاطاتی، همان اثر صیغه را دارد، تصریح کرد: در میان فقیهان شیعه، فیض کاشانی ازجمله کسانی است کهمعتقد به کافیبودن رضایت طرفین برای شکلگیری عقد نکاح بدون گفتن ایجاب و قبول است لذا نکاح معاط برای رحم اجارهای مشروعاست.
وی درخصوص زندهیاد کاظمیآشتیانی گفت: سابقه آشنایی ما با سعید آشتیانی دیرینه است و به حضور در دانشگاه علوم پزشکی ایران برمیگردد؛ بدون مبالغه میتوان گفت روح بلند و کمنظیر عرفانی و معنوی داشتند؛ به همین جهت بود که در دانشگاه ایران کلاس نهجالبلاغه برگزار کردند و این اقدام را بهعنوان وظیفه در صدر فعالیتهای خویش قرار دادند تا در معرفی انسان و انسانشناسی از نهجالبلاغه بهره بگیریم؛ زندهیاد کاظمیآشتیانی میگفت نهجالبلاغه یک متن درسی قوی است و باید از طریق نهجالبلاغه، قرآن را بشناسیم.
فقیهییزدی اضافه کرد: کاظمیآشتیانی در تحقیقات علمی رویان از حوزه علمیه نیز بهره میگرفتند و در واقع اعتقاد به وحدت حوزه و دانشگاه داشتند و لذا با پیشرفت کار در پژوهشکده رویان، سؤالات علمی دقیق و فقهی پیش میآمد و سبب ارتباط و وحدت بیشتر میانحوزه و دانشگاه شد؛ کاظمیآشتیانی خبره و مبرز در مباحث درمان ناباروری بود.
انتهای پیام