وی با ذکر این نکته که آینده هر کشوری از نظام تعلیم و تربیت میگذرد، اظهار کرد: آینده کشور توسط تربیت شدگان آموزش و پرورش و بعد از آن دانشگاهها رقم میخورد و امروزه هر کسی در هر شغلی که بخواهد مشغول شود، باید حتما، یک زمینه آموزشی و تحصیلی داشته باشد و امروزی کسی نمیتواند بیسواد باشد و بخواهد کاری شروع کند.
امیری با بیان اینکه امروز اهمیت نظام تعلیم و تربیت نسبت به گذشته بسیار بیشتر است زیرا آینده کشور از طریق همین نظام رقم میخورد، یکی از ابزار و سایل این نظام را مدرسه دانست و گفت: در فارس مدارس سنگی، کانسکی و ناامنی داریم که بعضاً ممکن است موجب نگرانی والدین دانشآموزان شود بنابراین تشخیص رئیس جمهور برای نهضت مدرسهسازی یک کار درست و دقیق بود.
استاندار فارس، نهضت مدرسهسازی را یک کار اساسی و زیربنایی و رویداد بسیار مهم و بیانکننده یک فرهنگ دانست و گفت: در این نهضت خود رئیس جمهور لباس بنایی میپوشد و خشتگذاری میکند که بیانکننده اهمیت موضوع و یک پیام و رویداد است که بعد از این هم به موضوعات دیگر آموزش و پرورش برسیم.
وی اظهار کرد: اکنون کسانی که در کنکور رتبه میآورند و صندلیهای دانشگاه را صاحب میشوند، از یک مدارس خاصی هستند که این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و با نظام عدالت آموزشی ما در تعارض است. یکی از مبانی نظام جمهوری اسلامی عدالت است و عدالت آموزشی یکی از مهمترین و با اهمیتترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد که در دولت چهاردهم رئیس جمهور به درستی این را هدفگذاری کردند و همیشه هم مورد تأکید رهبری بوده است.
امیری با بیان اینکه مقام معظم رهبری روی نظام تعلیم و تربیت همواره توجه و عنایت خاصی داشتهاند، ابراز امیدواری کرد که در فارس کار ارزشمند نهضت مدرسهسازی را شروع کرده و به هدفگذاری مدنظر برسیم.
استاندار فارس با تصریح اینکه در قالب این نهضت بیش از 600 مدرسه با بیش از سه هزار کلاس در استان احداث خواهد شد، گفت: قطعاً احداث این تعداد کلاس و مدرسه با اعتبارات دولتی میسر نیست چرا که اعتبارات ناچیز است. همیشه مردم فارس در امورات خیر سرآمد بوده و در این عرصه شهرت داشتند امیدوار هستیم که این کار پر ارزش هم با کمک خیرین و مردم به نتیجه برسد.
وی بر ضرورت تبلیغ و ترویج نهضت مدرسهسازی تأکید کرد و گفت: اینکه از شهر صدرا 10 هزار نفر بخواهند برای تحصیل به شیراز بیایند، قابل قبول نیست و باید برای این مسئله فکری کرد و اماکن آموزشی به اندازه کافی در این شهر احداث شود.
استاندار فارس یادآور شد: شاخص شیراز از جهت متوسط تعداد دانشآموزان در یک کلاس از متوسط کشوری بالاتر است و یکی از راههای عدالت آموزشی همین است که با همکاری مسئولان محلی مشکل کمبود فضاهای آموزشی را حل کرده و برای آن یک برنامه زماندار تهیه و مکانیابی آن را انجام دهیم.
محسن کلاری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این مراسم گفت: در این نهضت تنها مدرسهسازی هدف نیست بلکه این طرح مقدمهای برای تحقق ساحتهای مختلف تربیتی دیگر است.
وی با بیان اینکه قرارگاههای جهادی در راستای همکاری مردم و سایر نهادها با آموزش و پرورش در امر مدرسهسازی ایجاد شده است، گفت: در قالب نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی تعداد ۶۲۲ مدرسه تا پایان احداث و به بهرهبرداری میرسد.
امین سینایی، مدیرکل نوسازی مدارس فارس نیز در این مراسم گفت: در راستای تاکید رئیس جمهور در خصوص توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی، طرح خشتگذاری در قالب نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم در استان فارس در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: در نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم کار احداث تعداد۶۲۲ مدرسه استان تا قبل از مهرماه به اتمام میرسد و این مدارس از اول سال تحصیلی جدید در چرخه تعلیم و تربیت قرار میگیرند. طرح خشتگذاری شامل مدارس کانکسی، سنگی تراکم بالای ۳۵ نفر و سرانه زیر ۳ متر مربع میشود.
سینایی در پایان گفت: امروز شاهد آیین نمادین طرح «خشتگذاری» در پروژه ۱۲ کلاسه مدرسه البرز با زیربنای ۱۷۷۰متر مربع در شهر صدرا هستیم.
انتهای پیام