نخستین جشنواره حمایت از تشکلهای قرآنی مردمنهاد، سال گذشته با انتشار فراخوانی از سوی اداره کل توسعه مشارکتهای مردمی
سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد و طی آن از صاحبان آثار، ایده و طرحهای قرآنی خواسته شد، در آن ثبتنام و نسبت به ارائه طرحهای خود اقدام کنند. مهلت ارسال آثار به این جشنواره 24 دیماه سال گذشته تعیین شده بود. با
حسین بهبودی؛ مدیرکل توسعه مشارکتهای مردمی سازمان دارالقرآن الکریم درباره این جشنواره و اینکه این رویداد زین پس چه روندی را طی خواهد کرد، گفتوگویی صورت گرفت.
بیشتر بخوانید؛
بهبودی در آنچه تاکنون در روند اجرایی این جشنواره روی داده است و اینکه چه ساز و کاری برای حمایت از طرحها و ایدههای برتر اتخاذ میشود، توضیحاتی داده است که در ادامه میخوانید؛
ایکنا ـ پس از پایان مهلت ارسال آثار به این جشنواره، چه تعداد اثر به دبیرخانه واصل شد؟
طی سه ماه پایانی سال گذشته بررسیهای اولیه بر روی طرحها و آثار ارسالی به دبیرخانه نخستین جشنواره «حمایت از تشکلهای قرآنی مردمنهاد» را شاهد بودیم. البته این امر تا پایان فروردینماه امسال نیز ادامه پیدا کرد، چرا که همچنان ارزیابی آثار برخی از استانها باقی مانده بود. در مجموع بالغ بر هزار و 300 اثر در سه قالب ایده، طرح، برنامه و محصول قرآنی از تمامی استانها به دبیرخانه ارسال شد و آنها تفکیک موضوعی شدند، چرا که آثار در حوزههای مختلف اعم از آموزشهای عمومی؛ تبلیغی، ترویجی و بعضاً با موضوع نهضت ملی «زندگی با آیهها» بودند.
ایکنا ـ این آثار در چند مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند؟
به محض پایان یافتن مهلت فراخوان این جشنواره، آثار ارسالی در دو مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند که مرحله نخست ارزیابی اولیه با حضور سه ارزیابی بود و داوری نهایی نیز با حضور پنج کارشناس داوری به انجام رسید که نهایتاً از کل کشور 206 اثر منتخب واجد شرایط شناخته شدند. در اصل این آثار مصادیق لازم برای انتخاب اثر برگزیده را کسب کرده بودند و البته از آنجا که همه استانها در این جشنواره مشارکت داشتند، لذا تقدیر از این آثار در استانهای مختلف و در قالب برگزاری همایشهای استانی در بهمنماه سال گذشته و البته ماه رمضانی که آن را پشت سر گذاشتیم به انجام رسید. در اصل این همایشهای استانی با هدف معرفی آثار به فعالان بومی استانی صورت گرفتند تا علاوه بر تشویق و ترغیبی که از سوی مسئولان صورت میگیرد آنها بتوانند آثار را به نحو شایستهای معرفی کنند و عموم مردم و فعالان قرآنی از ظرفیتهای فرهنگی و قرآنی استان خود مطلع شوند.
از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته برپایی نمایشگاهی در جنب همایش های استانی بود که در آن تمامی آثار شرکت داده شده در این جشنواره حضور پیدا کرده که از سوی صاحبان اثر معرفی نیز صورت گرفت و زمینه ارتباط و تعاملی خوبی میان صاحبان آثار و طرح ها با فعالان قرآنی هر استان فراهم شد.
ایکنا ـ ساز و کار تشویقی که برای آثار منتخب و برگزیده این جشنواره در نظر گرفته شد، چه کم و کیفی داشت؟
علاوه بر تقدیر و تندیس از رتبههای برگزیده که هدایایی به ترتیب 40، 35 و 30 میلیون تومانی برای آنها در نظر گرفته شد که البته در قیاس به صرف وقت و اقدامات کارشناسی که برای نتیجهبخش بودن هر کدام از این آثار و طرحها شاید مبالغ حمایتی ناچیزی باشد اما تلاش شد تا تشویق و پشتیبانی درخوری از آثار برگزیده صورت گیرد و مثلاً آثار برگزیده در قالبهایی همچون برخورداری از یک سال مشاورههای رایگان کارشناسی بهرهمند شوند.
همچنین تلاشی صورت گرفت مبنی بر اینکه آثار برگزیده این جشنواره که مستعد هستند، بتوانند رشد و ارتقا پیدا کرده و در قالب مجموعههای دانش پایه چه به شکل بالقوه و چه بالفعل معرفی شوند که دستاورد و محصولاتی را نیز بتوان از قبال آنها استخراج کرد که این امر هم اکنون از سوی اساتید و کارشناسان در حال راهنمایی و راهبری است و آنها مشاوره های لازم را به این منظور که صاحبان آثار بتوانند مجوزهای لازم را بگیرند به ایشان ارائه میکنند تا زین پس هر کدام از آنها در استان خود محرک و انگیزهای شوند برای سایر مجموعهها تا با استفاده از دانش بومی که در اختیار دارند، طرحهای مشابه نیز توسعه و پیشرفتی داشته باشند.
باید به این نکته اشاره کنم که اغلب آثار واصل شده به دبیرخانه نخستین جشنواره محصولاتی قابل توجهی بودند اما از این میان قریب به 50 اثر در زمره آثار فاخر و نفیس طبقهبندی میشوند که بسیار امیدوارکننده است و البته با توجه به رکودی که در سالهای اخیر در زمینه فعالیت تشکلهای قرآنی شاهد بودیم، نویدبخش آینده ای روشن است که این مجموعهها بتوانند در سالهای اخیر با شور و نشاط مضاعفی به فعالیت پرداخته و در ادوار آتی این جشنواره نیز شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر آنها باشیم.
ایکنا ـ آیا آثار و طرحهای واصل شده به دبیرخانه جشنواره موضوعبندی شدند و تحلیل آماری در مورد اینکه چه تعداد از این آثار در موضوعات گوناگون تعریف میشوند، وجود دارد؟
بله، تقریباً 60 تجلیل موضوعی از سوی کارشناسان در مورد آثار رسیده صورت گرفت و به شکل مصداقی میتوان به مواردی به صورت نمونه اشاره کرد که مثلاً 35 اثر با موضوع قصه و داستان، 30 اثر با موضوع سبک زندگی، 101 اثر با موضوع کودکان و خردسالان، 184 اثر با موضوع حفظ و 12 اثر با موضوع حفظ موضوعی، 138 اثر با موضوع تدبر در قرآن، 37 اثر با موضوع خانواده، 33 اثر با موضوع رسانه و 8 اثر با موضوع هوش مصنوعی، 33 اثر با موضوع آموزش مجازی قرآن و 10 اثر با موضوع طراحی اَپهای قرآنی به دبیرخانه ارسال شد.
ایکنا ـ با این تفاصیل نخستین جشنواره جنبه عمومی داشته و شاهد ارسال آثار با تنوع موضوعی بسیار بالایی بودیم، آیا در ادوار آتی جشنواره به شکل تخصصی و با در نظر گرفتن موضوعات محدودتر به دنبال تمرکز بر روی موضوعات کاربردیتری خواهید بود؟
بله، اتفاقاً با اتمام عملیات اجرایی این دوره از جشنواره و با آمارگیری که صورت گرفت به دستور رئیس سازمان، گروهی انتخاب شدند تا با توجه به رویکردهای حاکم بر فضای فرهنگی و قرآنی جامعه به دنبال تحقق موضوعاتی تخصصی که مطلوب فعالان این عرصه است باشیم که در این مسیر دو نوع نظرسنجی را در دستور کار قرار داده ایم؛ یکی نظرسنجی از سوی دست اندارکاران و مدیران استانی سازمان تبلیغات اسلامی و دیگری نظرسنجی از سوی صاحبان آثار و به ویژه آثار برتر نخستین دوره این جشنواره که با استفاده از نقطه نظرات ایشان و نیازسنجیهایی که به عمل میآید، به دنبال آن باشیم تا جشنواره را در ادوار آتی با رویکرد مشخص و هدفمندتر برگزار کنیم و آن را از جنبههای آموزش عمومی و همگانی قرآن و پرداختن به مباحث تبلیغی و ترویجی خارج کرده و وجههای نخبگانی به آن ببخشیم و در این راستا اقداماتی صورت گرفته است تا فراخوان دومین دوره جشنواره را تابستان سال جاری منتشر کنیم که البته با توجه به تعدد برنامههای سازمان و برگزاری رویدادهایی همچون اعطای مدرک تخصصی حفظ و یا رویداد همافزایی «صاد» و موارد مشابه، دوستان مسئول درصدد هستند تا با طراحی سامانهای مشخص همه فرایندهای انتشار فراخوان، ثبتنام و ارزیابی و اعلام نتایج آثار در هر یک از این رویدادها در آن سامانه متمرکز و تجمیع شود تا در نهایت بانک اطلاعاتی خوبی از سوابق سیاستگذاری تا مراحل اجرایی هر یک از آنها را نیز در اختیار داشته باشیم.
ایکنا ـ با توجه به اینکه اشاره شد برخی از این آثار از چنان وجاهت و مقبولیتی برخوردار هستند که بتوان آنها را به شرط هدایت و راهبری اصولی و کارشناسی تا رسیدن به یک محصول دانش پایه و تبدیل شدن تشکل و مؤسسه ارائهکننده طرح به یک مجموعه دانشبنیان، همراهی کرد، آیا در آینده نزدیک و یا مثلا در نمایشگاه قرآن آتی میتوان امید داشت که تعدادی از این آثار به عنوان خروجی و دستاورد برگزاری این جشنواره، معرفی شوند؟
البته این امر متضمن آن است که نگاه ملی به برگزاری این جشنواره داشته باشیم کمااینکه جشنواره در دوره نخست برگزاری به شکل استانی برگزار شد و تمام تلاش خود را کرد که برخی از شاخصترین طرحها و ایدههای قرآنی را که علیرغم کارآمدی و بکر بودن همواره در پشت درهای بسته حمایتی قرار داشتند به میدان آورده و برای آنها بستری برای معرفی درخور فراهم آورد. قطعاً تا همینجا هم که مدیران تصمیمساز و اجرایی هر استان با مجموعه از قابلیتها و ظرفیتهای فرهنگی و قرآنی موجود در استان خود به واسطه این جشنواره آشنا شدند، زمینه برای باروری و شکوفایی هر کدام به منظور قوام هر چه بیشتر و معرفی به عنوان یک طرح و ایده کارشناسی و عرضه در هر نمایشگاهی به ویژه نمایشگاه بین المللی قرآن فراهم است.
انتهای پیام