صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۷۹۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۹
یادداشت

معلمان که افسران سپاه پیشرفت کشور در تمام عرصه‌ها و حوزه‌ها هستند، باید دانش‌آموزان را در مقام فرزندان حقیقی خود نگاه کنند و در آموزش، تربیت، پرورش و اخلاق آنان جان‌فشانی داشته باشند.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی‌نیا، کارشناس و فعال فرهنگی در یادداشتی که به‌‌مناسبت سالروز گرامیداشت مقام معلم در اختیار ایکنا قرار داده، آورده‌است: 

همه ملت، یکایک مردم در سراسر کشور، در هر رتبه‌ای، در هر شغلی، باید از معلمین تشکر کنند. ثانیاً تشکر از معلم که بنده اینجا عرض میکنم تشکر را، برای توجه دادن افکار عمومی کشور به اهمیت تعلیم و تربیت و اهمیت معلم است.

مشکل بسیاری از مسائل ما ناشی از افکار عمومی است؛ اگر افکار عمومی نسبت به یک قضیه‌ای توجیه بشوند، توجه پیدا کنند، انجام آن کار آسان‌تر خواهد شد. ما الان در مسئله‌ آموزش ‌و پرورش مشکلات مادی، مشکلات معیشتی، مشکلات کاری و مشکلات فضای آموزشی داریم.

اگر افکار عمومی نسبت به این مسئله حساس بشود، معلم را بشناسد، قدر معلم را بداند، این در همه‌ این مشکلات اثر خواهد گذاشت؛ ما این را می‌خواهیم. بنده صریحاً وظیفه‌ عمومی را برای تشکر از معلمین عرض می‌کنم، برای اینکه افکار عمومی توجه به این مسئله پیدا کند.»

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی هست که نقش افکارعمومی و مسئولان و خانواده‌ها را به بالاترین دستگاه کشور یعنی آموزش و پرورش تأکید و توصیه می‌کنند.

۱۲ اردیبهشت‌ماه را با یاد معلم بزرگ شهید آیت‌الله مرتضی مطهری ارج می‌نهیم و به جامعه معلمین سراسر کشور روز معلم را تبریک می‌گوییم.

سنگ بنای کشور را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند و حتی زیربنای پیشرفت و توسعه و قوام و دوام جوامع از دانش‌آموزان آغاز می‌شود.

در این میان معلمان سکان‌داران بی‌بدیلی هستند که با رفتار و گفتار و حتی اشاره‌هایشان الگوی دانش‌آموزان می‌شوند و در ساختن شخصیت نوجوان و جوان به‌عنوان پرورنده هویت دانش‌آموز نقشی بنیادین و کاربردی دارند.

به فعل رساندن مهارت خواندن و نوشتن تا کشف استعداد‌های دانش‌آموزان و رسیدن آنان به قله‌های تعالی، ترقی، تربیت و اخلاق با دستان معجزه‌گر معلم رقم می‌خورد.

پیامبر اعظم و نازنین خدا، حضرت محمد(ص) کسب رضایت و خشنودی‌اش را در تکریم آموزش‌گیرندگان معرفی می‌فرمایند: «کسانی که خشنودی و رضایت من را می‌خواهند، دوست من را احترام و تکریم کنند!، پرسیدند: دوست شما کیست؟

پاسخ فرمودند: طالب علم، هرکس طالب علم را یاری و حمایت کند، دوستدار پیامبران هست و با آنان خواهدبود!»

با این روایت انرژی‌بخش می‌یابیم که معلمان در میان همه اقشار جلوتر و سرآمد هستند و از جهتی دیگر بر نقش و جایگاه والا و رفیع آنان پی می‌بریم تا جایی که دوستدار پیامبران حساب شده‌اند.

بنابر روایتی که از حضرت امام حسین(ع) نقل است، ایشان دستور داد تا دهان معلمی را که به فرزندشان قرآن کریم آموزش داده است از طلا و جواهر پر کنند و این اقدام بر مقام معلم و آموزش تأکید و دلیل می‌شود.

بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در وصف مقام منیع و اثرگذار معلمین در فرد و جامعه فرموده است: «معلمان خیلی مقام بزرگ دارند و خیلی مسئولیت بزرگ. اگر معلمان ما کوتاهی کنند در تعلیم، مسئول هستند. معلمین هستند که می‏توانند مملکت را حفظ کنند، استقلال مملکت را. جوان‌های ما، آنهایی که مقدرات مملکت به دست آنها خواهد بود، زیر دست معلمین باید تربیت بشوند؛ اگر تربیت صالح شدند مملکت صالح به دست ما می‏افتد و اگر خدای نخواسته تربیت‌های غیر الهی شد مملکت از دست می‏رود.»

معلم، بیدار شو! در جمهوری اسلامی ایران جایگاه معلمین و آموزش و پرورش نسبت به سایر کشور‌های جهان برجسته‌تر و متفاوت‌تر است و در عصر حاضر چشم‌ها، ذهن‌ها و انگشت‌های جهانیان به رتبه‌ها و رشد علمی و فناوری‌های نوین ایران دوخته‌اند و او را در بسیاری از قله‌های پیشرفت علمی پیشتاز و با امتیاز می‌بینند و با این نگاه نیز باید سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان و مسئولان کشور و آحاد جامعه و افکار عمومی قدر و ارزش معلمان را به گونه‌ای که شایسته هست و به مراتب بیشتر بدانند.

معلمان که افسران سپاه پیشرفت کشور در تمام عرصه‌ها و حوزه‌ها هستند، باید دانش‌آموزان را در مقام فرزندان حقیقی خود نگاه کنند و در آموزش، تربیت، پرورش و اخلاق آنان جان‌فشانی داشته باشند و کلاس درسشان و هر دانش‌آموز را در نقشه جامع و پیشرفت‌های ملی و جزئی مؤثر و کامل‌کننده بدانند و به آن باور و یقین داشته باشند.

باید بگوییم نمونه‌ای از مصادیق اولوالاالباب و اولی‌النهی در قرآن کریم معلمان هستند و در برابر پرسش‌های خداوندمتعال که می‌فرماید: «هل تستوی الظلمات والنور؟» و نیز فرمود: «هل یستوی الاعمی والبصیر؟»و یا می‌فرماید: «هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون»؛ بدانیم، این معلمان هستند که با آموزش و یاددادن و روشنگری باعث عدم تساوی بین دانایان و نادانان و نابینایی و بینایی و تاریکی و روشنایی می‌شوند.

معلمان متعهد در ساحت‌های شش گانه تعلیم و تربیت و در سنگر کلاس درس برای ایران قوی و رسیدن به حیات طیبه و تمدن نوین اسلامی درجهان بایدتلاش مضاعف و جهاد شبانه‌روزی کنند.

انتهای پیام