صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۷۹۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۰
حجت‌الاسلام صدیقی

امام‌جمعه موقت تهران گفت: انسانی که در صراط مستقیم الهی قرار می‌گیرد، ضمن اینکه در این راه سیر می‌کند، خود نیز به نوعی راه خدا و صراط الله شده و دیگران با دیدن او خداپرست می‌شوند. انسان آمده تا به حقایق متعالی و به این گنج‌های الهی برسد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران امروز، 12 اردیبهشت‌ماه طی سخنانی در خطبه اول نماز جمعه تهران بیان کرد: تقوا پوشش است و همانطور که اگر بدن انسان برهنه بود، دچار آسیب می‌شد، تقوا نیز انسان را حفظ می‌کند. لباس تن، حفاظ بدن است و آن را از آسیب‌های مختلف نگاه می‌دارد. لذا لباس انسان زینت است و انسان برهنه حکم حیوانات جنگلی را دارد. انسان بی‌لباس، انسان اجتماعی نیست و در غارها و بیشه‌زارها و به صورت فردی زندگی می‌کند اما در زندگی اجتماعی، لباس، لازمه زندگی است و بنابراین، تقوا نیز لباسی است که هم انسان را زیبا می‌کند و هم او را محافظت می‌کند.

وی افزود: مدتی است که در خطبه اول از چشمه جوشان سوره مبارکه حمد فاصله گرفته‌ایم. در این خطبه چند نکته درباره آیه ششم سوره مبارکه حمد به سمع نمازگزاران و صاحبدلان حاضر تقدیم می‌دارم. « اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ؛ خدایا ما را به راه راست هدایت کن». صراط امری عینی و خارجی نیست بلکه سلوک الی‌الله است که بشر طبق آن به سوی خدا می‌رود. «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ؛ اى انسان حقا كه تو به سوى پروردگار خود بسختى در تلاشى و او را ملاقات خواهى كرد». برای رسیدن به خدا، مسیر مادی و مکان فیزیکی منظور نیست، حتی کسی که به مکه و کربلا، نجف و مرقد مطهر امام رضا(ع) مشرف می‌شود، حتما در راه خدا قرار ندارد و معنی این تشرف این نیست که خدا اینجا نیست و فقط در این مزارهای مطهر است؛ خداوند متعال همه جا وجود دارد. 

صدیقی بیان کرد: این بارگاه‌های ملکوتی و بقاع متبرکه به منزله کدی هستند که انسان در این اماکن متبرکه سیم خود را به معنویت وصل می‌کند و نور خدا در وجود او تابش می‌کند. لذا راه به سوی خدا، راه دل و جان است. در مسئله واژه «صراط» که در سوره مبارکه حمد بدان اشاره شده است، کسانی که خداوند متعال به ایشان نعمت داده است، خود هم صراط و هم سالک هستند. اینکه در احادیث آمده است، صراط همان قرآن، پیامبر(ص)، حضرت امیر(ع) و ائمه(ع) هستند که باید مورد توجه قرار گیرد. 

امام‌ جمعه موقف تهران تصریح کرد: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در این رابطه نکته‌ای دارند که اسلام عبارت از سه مرحله تعقل، تفکر و جهان‌بینی؛ تخلق به اخلاق و تحصیل ملکات و سجایا و احکام عملی است. انسان اگر در این سه مرحله خود را با دستورات دین منطبق کرده و الهی فکر کند و به وحدانیت خدا، رسالت پیامبر(ص) و ولایت ائمه هدی(ع) عقیده داشته و فرائض و محرمات را به خوبی بیاموزد، به صراط مستقیم رفته است. 

وی افزود: توحید با تلسکوپ و آزمایشگاه به دست نمی‌آید، بلکه امری قلبی است و انسان با چنگ زدن به توحید، جان خود را به ذات الهی و اسمای الهی گره می‌زند و آن را یکپارچه کرده و در حیطه جذبه الهی قرار می‌دهد. انسان از طریق توحید به ساحت خدا، صفات الهی و مظاهر اسماء حسنای خدا دل می‌بندد. در حوزه اخلاقی نیز صفاتی چون شجاعت و فصاحت و عدالت در هیچ مغازه و نمایشگاهی پیدا نمی‌شود، ولی عدالت امری است که در جان انسان قرار دارد. وقتی انسان متعادل بود و عدل عرفانی و فلسفی و فقهی داشت، انسان در تراز اسلامی و خلیفه خدا خواهد بود. 

امام جمعه‌ موقت تهران بیان کرد: سخاوت نیز به همین صورت است و وجود عینی ندارد، بلکه وجود باطنی و روحی دارد. در احکام نیز به همین صورت است یعنی انسان نمی‌‎تواند واجبات را با دست گرفته و محرمات را با سپر دفع کند؛ چراکه همه این امور مربوط به جان انسان است. لذا اگر انسان در عقیده به چیزی که خدا خواسته رسیده و دل به اعتقاداتی که وحی برای او به ارمغان آورده، بسته و متخلق به اخلاق الهی شود، رنگ خدایی گرفته است. 

صدیقی اظهار کرد: انسانی که در زندگی خود هیچ چیز جز خدا نبیند و مجموعه زندگی او فرمانبری بوده و خدا را فرمانده و خود را عبد او دیده است، آئینه دین و قرآن و معصومین(ع) شده و به صراط مستقیم الهی رسیده است. چنین انسانی ضمن اینکه در صراط سیر می‌کند، خود نیز راه خدا و صراط الله شده و دیگران با دیدن آن‌ها راه می‌افتند و خداپرست می‌شوند. بیان دیگر این است که انسان آمده تا به حقایق متعالی و به این گنج‌های الهی برسد. این گنج‌ها در خزائن اسمای الهی به صورت سرمایه‌های توحیدی به ودیعت گذاشته شده و انسان با دست خالی آمده تا بدان دست پیدا کند.

وی تصریح کرد: وقتی انسان به دنیا آمد، هیچ نمی‌دانست اما خداوند از طریق چشم و گوش و فکر مفاهیم را به انسان انتقال داد و انسان با حرکت عقلانی خود را به علم و صفات الهی مزین کرده و خود را از آسیب‌ها محفوظ می‌کند. حکما در تعریف حکمت گفته‌اند که انسان اگر در یک حرکت تحولی از حالت گرایش‌های غریزه حیوانی به فضای آسمانی و معنوی منتقل شود، این تحول باعث می‌شود تا انسان جام جهان‌نما شده و آئینه‌ای شود که هم خدا و هم پیامبر(ص) و هم ائمه(ع) در دل او حضور پیدا کنند. لذا بزرگانی مانند آیت‌الله ‌العظمی بهجت(ره) و امام خمینی(ره) از جمله شخصیت‌هایی بودند که وقتی انسان ایشان را می‌دید به یاد خدا می‌افتاد. 

امام‌ جمعه موقت تهران بیان کرد: انسان می‌تواند به جایی برسد که صفات عالیه پیامبران و ائمه را به دست آورد. امروز رهبر انقلاب اسلامی یک نمونه از عناصری است که مشمول عنایات الهی قرار گرفته و با جذبه‌های خاص ولایی که نصیب همه نمی‌شود انسان را مجذوب خود می‌کند. عشق به امام زمان(عج) و ائمه(ع) انسان را به سالک الی الله تبدیل کرده و کار به جایی می‌‎رسد که راه و راهنما یکی می‌شود. لذا مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره) و امام خمینی(ره) و نیز مقام معظم رهبری همان صراط و سبیل حقیقی هستند. اگر انسان کمر همت ببندد و در این ماه مراقبه کرده و لذت‌گرا نباشد و لذایذ را برای رضای خدا کنار بگذارد، می‌تواند تابلو شده و بوی امام زمان(عج) را بدهد.  

این خبر تکمیل می‌شود

انتهای پیام