صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۸۰۲۶۰
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۶

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان گفت: شفافیت، اصلاح و اجرای عدالت در بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی حائز اهمیت است. غایت بانکداری اسلامی عدالت اقتصادی است.

به گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، امروز ۱۴ اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات فجر دانشگاه، ضمن بررسی حوزه‌های حکمرانی مطلوب با موضوع «بانکداری اسلامی» که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد اظهار کرد:  بانکداری در سه ساحت بانکداری بدون ربا، بانکداری اسلامی و نقش اقتصادی بانک در جامعه قابلیت بحث دارد.

وی افزود: مباحث بانکی در دو ساحت اول در مباحث فقهی و حقوقی قابل بررسی است؛ با این سوال که آیا بانکداری موجود ربوی است؟ که این مسئله از منظر فقه و حقوق بررسی می‌شود. بانکداری بدون ربا تلاش بر حذف ربا از بانکداری دارد.

شعبانی با اشاره به عملیات بانکی بر اساس کتاب و دیدگاه شهید صدر که بنای آن برای حذف ربا از بانکداری بوده است، بیان کرد: انکداری اسلامی  سطح بالاتری از بانکداری بدون ربا است  و هر دو به عدالت اقتصادی می‌پردازند. ساحت سوم نیز نقش اقتصادی بانک است، نقشی که در خلق پول، مهار تورم و رونق اقتصاد و... دارد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان؛ در پاسخ به سوال یک دانشجو که آیا اصلا اقتصاد اسلامی داریم و این عنوانت مقوله درستی است، مطرح کرد: وقتی از یک نظام اقتصادی سخن می‌گوییم از یک نظام ماهوی سخن می‌گوییم  نظام اقتصاد اسلامی نیازمند استنباط است، قوانین آن تا حدودی مشخص است اما وقتی در قالب یک نظام مطرح می‌شود نیاز به استباط دارد چراکه فقط قوانین برای این نظام کافی نیست.

وی ادامه داد: اساس شکل‌گیری بانک‌ها در دنیا بر اساس ربا شکل گرفته است، بعد از انقلاب تمام تلاش ما برای این بوده که به نظام بانکداری و اقتصادی که از قبل وجود داشته رنگ و بوی اسلامی دهیم. تا به حال هیچ تجربه‌ای در دنیا به عنوان نظام اقتصاد اسلامی وجود نداشته و ما فقط در مرحله نظریه هستیم و این از جمله ضعف‌هایی است که امروز وجود دارد.

شعبانی با تأکید بر اینکه در مسئله اقتصاد، فقه و تجربیات بشری و سایر مسائل تاثیر دارد، گفت: علومی مثل شیمی و فیزیک مربوط به کشف روابط علی و معلولی است و نمی توان از اسلامی بودن آنها حرفی به میان آورد، اما در علم اقتصاد اینگونه نیست، اگر منظور ما از نظام اقتصادی طراحی یک نهاد است می‌توان گفت اقتصاد اسلامی نداریم، اما وقتی بخشی از یک نظام اقتصادی قوانین ماهوی است پس اسلام در آن دخیل است پس تعریف ما از اقتصاد حایز اهمیت است. نظام اقتصادی یک مسئله تکوینی است.

امام جمعه همدان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد اختلاف نظر بین علمایی همچون آیت الله سیستانی و سایر علما در مورد شبهه‌ناک بودن حقوق کارمندان بانک، تصریح کرد: اختلاف نظر آیت‌الله سیستانی در این مورد در این است که ایشان مالکیت شخصیت حقوقی را قبول ندارند، یعنی بانک را مالک نمی‌دانند. از این رو در این مورد اشکال در مبنا است که بانک را مالک بدانیم یا خیر.

وی ابراز کرد: اگر قوانینی که در سال 1362 تصویب شده به درستی اجرا شود، ربا در سیستم بانکی ایجاد نمی‌شود، حتی اگر ۳۰ درصد سود هم به بانک داده شود، اما این سود ربا محسوب نمی‌شود البته بحث انصاف هم در این زمینه مطرح است.

شعبانی یادآور شد: معمولا مشتریان بانک در امضای قراداد متن را مطالعه نمی‌کنند و از آنجا که قرارداد یک متن حقوقی است برخی از موضوعات را ممکن است متوجه نشویم.

وی تأکید کرد: مشکل بانکداری بدون ربا به مسئله قوانین برنمی‌گردد، هرچند در برخی موارد جزیی نیاز به اصلاح دارد، اما مشکل ما در اجراست اگر در اجرا درست وارد شویم ربا از بانکداری ما حذف خواهد شد. در مورد بانکداری اسلامی نظام اقتصادی نیازمند علوم انسانی و تحولات گسترده است و تحول به سادگی رقم نمی‌خورد، اگر در غرب تحولاتی را می‌بینیم، این تحولات کشورهای اروپایی به ۳۰۰ سال پیش و انقلاب صنعتی برمی‌گردد. قوانین ما در بیشتر موارد اصلاح شده است اما در اجرا مشکل دارد. مرابحه که امروز برخی از مشکلات ربوی بودن را در بانک حل کرده از اصلاحات این قوانین بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان با تأکید بر اینکه ارائه فاکتور سوری به بانک موجب ربوی شدن آن معامله است، گفت: منابع قرض‌الحسنه بانکی امروز بسیار کم است مردم اغلب یا حساب جاری دارند که گردش مالی دارد و کار خود را پیش می‌برند یا حساب بلندمدت که سود دریافت کنند از این رو چون حساب قرض‌الحسنه کم است، بانک‌ها امکان ارائه وام قرض‌الحسنه را ندارند. 

وی در پایان ابراز کرد: شفافیت، اصلاح و اجرای عدالت در بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی حائز اهمیت است. غایت بانکداری اسلامی عدالت اقتصادی است.

انتهای پیام