صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۸۰۳۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۲۰
نکات اخلاقی قرآن کریم/ 3

یک معلم و مفسر علوم قرآنی در همدان با بیان اینکه در اسلام ناامیدی جایگاهی ندارد، گفت: طبق نص صریح قرآن کریم نباید انسان از رحمت خداوند ناامید شود اما باید مسئله ناامیدی را ریشه‌یابی کرد.

خودکشی یکی از پدیده‌های اجتماعی است که با تاریخ بشریت عجین شده است؛ عوامل مختلفی در آن تأثیرگذار است. بر اساس دیدگاه اسلام حیات به عنوان امانتی از جانب خداوند در اختیار انسان قرار داده شده است و او مالکیت نسبی بر تن خویش دارد که نمی‌تواند بدون جواز از مالک مطلق آن، در آن تصرف کند و اقدام به خودکشی کند و زمینه نابودی خود را فراهم سازد. به منظور بررسی دیدگاه اسلام در زمینه خودکشی، خبرنگار ایکنا از همدان، با محمدجواد صدیق، معلم تفسیر قرآن کریم گفت‌وگویی کرده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم:

خودکشی از دیدگاه اسلام از گناهان کبیره محسوب می‌شود و به هیچ وجه مورد قبول نیست. در خودکشی انگیزه‌های مختلفی وجود دارد که ریشه همه آنها به یأس و ناامیدی برمی‌گردد.

امام صادق(ع) درباره خودکشی می‌‎فرماید: کسی که دست به خودکشی می‌زند وارد جهنم خواهد شد و در آن جاويدان است، علت ورود به جهنم برای او یأس از رحمت خداوند است. در حقیقت کسی که خودکشی می‌کند از رحمت خداوند مأیوس است و به همین جهت جزء گناهان کبیره محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید:


در کتاب عیون‌الاخبار امام رضا(ع) آمده است شخصی به نام عبدالله بزاز نیشابوری به حضور امام رسید و گفت من یک روز ظهر در ماه مبارک رمضان بر حمید ابن قحطبه یکی از فرماندهان لشگر هارون‌الرشید وارد شدم و دیدم سفره‌ای باز کرده و طعام می‌خورد بر من تعارف زد و گفتم عذری ندارم برای روزه نگرفتن، حمید اشک در چشمانش حلقه زد وگفت من هم عذری ندارم. پس از صرف طعام علت گریه او را پرسیدم گفت روزی هارون‌الرشید مرا خواست و گفت اطاعت تو از من چگونه است، پاسخ دادم با جان و مال و دینم. گفت این شمشیر را بگیر و با خادم برو و هر کس را که گفت گردن بزن. با خادم راه افتادند وارد خانه‌ای شدند شیعیان علی در سه اتاق زندانی بودند یکی یکی آنها را گردن زدم و تعداد آنها به ۶۰ نفر رسید و دیگر نماز و روزه تأثیری در آمرزش من ندارد.

امام رضا(ع) در پاسخ به این شخص گفت گناه یأس و ناامیدی از رحمت خداوند برای این شخص از گناه کشتن این شصت نفر بالاتر است. خداوند توبه افراد از همه گناهان را می‌بخشد. همانگونه که گناه غلام وحشی که موجب شهادت حمزه سیدالشهدا شده بود را بخشید.

در جریان حضرت یوسف نیز حضرت یعقوب به فرزندانش می‌گوید «يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ ای پسرانم! بروید آن گاه از یوسف و برادرش جستجو کنید و از رحمت خدا مأیوس نباشید؛ زیرا جز مردم کافر از رحمت خدا مأیوس نمی‌شوند.» (یوسف /آیه 87) پس از بیست سال حضرت یعقوب به فرزندانش می‌گوید بروید و به دنبال یوسف برادرتان بگردید و از رحمت خداوند ناامید نشوید.

و ما این جریان را در طول تاریخ می‌بینیم که رحمت خداوند همواره مشمول بندگان می‌شود. به عنوان نمونه حضرت یوسف که در قعر چاه می‌افتد و خداوند او را نجات می‌دهد. یا در زندگی حضرت ایوب که به سختی مریض، ناتوان و پیر شده‌اند و حتی بدن ایشان به شدت دچار عفونت می‌شود اما خداوند با وجود اینکه آیسان سن بسیار بالایی داشتند اما او را نجات می‌دهد بنابراین نباید از رحمت خداوند ناامید شد.

این جریان‌ها نشان می‌دهد که در اسلام ناامیدی جایگاهی ندارد و طبق نص صریح قرآن کریم نباید انسان از رحمت خداوند ناامید شود. اما باید مسئله ناامیدی را ریشه‌یابی کرد گاهی فرد به حدی دچار افسردگی می‌شود که نیاز به روانپزشک دارد که ممکن است با یک یا دو نوع دارو برطرف شود.

گاهی فرد به علت شکست در زمینه مسائل مالی دچار ناامیدی می‌شود که در این راستا نیز باید با افراد صاحب نظر در حوزه اقتصادی صحبت کند و قطعا متوجه خواهد شد حقیقت آن است که در طول زمان‌های مختلف افراد متعددی بودند که شکست‌های سنگین مالی متحمل شده‌اند و دوباره زندگی خود را شروع کردند و از قضا به جایگاه‌های اقتصادی خوبی هم رسیده‌اند.

گاهی نیز انسان از شدت گناهان دچار یأس و ناامیدی می‌شود که قرآن کریم خطاب به این افراد می‌فرماید «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بگو: ای بندگان من که [با ارتکاب گناه] بر خود زیاده روی کردید! از رحمت خدا نومید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است» (زمر / آیه 53).

در ادامه همین آیه که ذکر شده، آیه ۵۴ سوره زمر آمده است در این آیه خداوند می‌فرماید «وَأَنِيبُوا إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ و به سوی پروردگارتان بازگردید و تسلیم [فرمان ها و احکام] او شوید، پیش از آنکه شما را عذاب آید آن گاه یاری نشوید.» بنابراین توبه یک راهگشاست که اثرات ناشی از همین ناامیدی را از بین می‌برد و انسان را به رحمت خداوند امیدوار می‌کند.

انتهای پیام