صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۸۵۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۸
حمیدرضا شیخ‌الاسلام اظهار کرد

معاون آموزش و پرورش با اشاره به لزوم آغاز آموزش از دوره پیش‌دبستانی، گفت: دوره پیش از دبستان، آغاز به‌هنگام فرایند آموزش است.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک؛ حمیدرضا شیخ‌الاسلام، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «دور یک میز» رادیو تهران، با اشاره به تعریف آموزش، گفت: آموزش مطلوب منجر به تغییر در رفتار و مدل ذهنی می‌شود؛ هدفی که باید با همکاری نهاد‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط به طور خاص آموزش و پرورش محقق شود؛ البته نقش خانواده‌ها در این فرایند بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اهمیت مقوله پرورش و تربیت و تأکید سند تحول بنیادین به این موضوع، افزود: با توجه به اینکه نقطه آغاز شکل‌گیری شخصیت افراد دوران کودکی است و این دوران نقش بسزایی در شکل‌گیری قوه تفکر و تعقل و ادراک فرد دارد، حاکمیت تصمیم گرفت با ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن آغاز آموزش از این دوران، مدیریت یکپارچه اوان کودکی را محقق کند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: بسیاری از نگرانی‌های موجود و چالش‌های حاضر در عرصه آموزش و پرورش، ریشه در آغاز دیرهنگام آموزش دارد؛ به نحوی که اگر آموزش از دوره پیش از دبستان آغاز می‌شد، نه‌تنها چنین نگرانی‌ها و چالش‌هایی به ویژه در حوزه‌های تربیتی و پرورشی وجود نداشت، بلکه مسیر ارتقای تحصیلی دانش‌آموزان با سرعت و کیفیت بهتری طی می‌شد.

شیخ‌الاسلام فقدان عدالت آموزشی را یکی دیگر از دلایل چالش‌های امروز آموزش و پرورش قلمداد و تاکید کرد: در گذشته به دلیل غفلت از دوره پیش از دبستان، ناهمگونی بسیاری در مقاطع ابتدایی رخ داده بود. موضوعی که به طور خاص در مناطق دوزبانه و کمتربرخوردار تمام فرایند یادگیری دانش‌آموز را تحت‌تأثیر قرار داد.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش دوره پیش‌دبستانی را نقطه آغاز تعلیم و تربیت می‌داند، یادآور شد: برنامه‌ها و اقدامات بسیار خوبی برای توسعه دوره پیش‌دبستانی انجام شده و در حال انجام است تا در نهایت ضمن پوشش حداکثری در این دوره، کودکان در معرض محرک‌های یادگیری قرار بگیرند و بتواند در محیطی عادلانه مسیر آموزش خود را آغاز کنند.

وی اهتمام جدی رئیس جمهور به آموزش و پرورش را یک فرصت مغتنم برای نظام تعلیم و تربیت کشور قلمداد و تصریح کرد: استفاده بهینه از این فرصت منجر به عدالت آموزشی و ارتقای کیفی آموزش‌ها خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش سهولت دسترسی به آموزش را یکی از دستاورد‌های بزرگ کشور در سال‌های بعد از انقلاب دانست و بیان داشت: مجموعه آموزش و پرورش در سال‌های گذشته نیز اقدامات بسیار بزرگی برای عدالت آموزشی انجام داده بود و حتی در دوره کرونا توانست تا حد مطلوب خود را با شرایط روز جامعه انطباق دهد.

وی در پایان بیان کرد: یکی از نقاط روشن آموزش و پرورش، دایر بودن مدارس و کلاس درس و دسترسی به آموزش حتی در دورترین نقاط کشور است؛ موفقیتی بزرگ که برای تحقق عدالت آموزشی انجام شده و با جدیت در حال پیگیری است تا هیچ کودکی ایرانی از تحصیل محروم نماند.

انتهای پیام