صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۸۵۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۱
مبانی قرآنی رفتار امام راحل با پبروان ادیان الهی/ 1

تبریک گفتن اعیادی همچون عید باستانی نوروز به هموطنان ایرانی اعم از مسلمان و غیر مسلمان و درخواست ایشان از مسیحیان برای دعا در حق ملت ایران از اقداماتی است که امام بر اساس مبانی قؤآنی انجام می‌دادند و اگراین رفتار و مواجهه قرآنی امام خمینی(ره) با پیروان دیگر ادیان در جوامع بشری نهادینه شود ریشه بسیاری از کینه توزی‌ها، دشمنی، جنگ و خون ریزی از سطح جهان رخت بسته و صلح جهانی جای آن را خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم طی یادداشتی که در اختیار ایکنای قم قرار داده، نوشت: همواره در طول تاریخ شخصیت‌هایی بوده‌­اند که تأثیر بسزایی در شکل­‌گیری صلح جهانی و بین الادیانی در مسیر زندگی بشریت ایفا نموده‌­اند. برخی از این افراد به قدری ستم‌پیشه و مستکبر بوده‌­اند که چهره‌ه­ای سیاه و مخدوش از آنان در اذهان آیندگان نقش بسته و برخی نیز بالعکس، آنقدر جذبه داشته‌­اند که افراد بسیاری در طول تاریخ شیفته منش و مرام آن­ها شده و نهایت همت خود را به خرج داده‌­اند تا با معرفی چندین و چند باره این‌دسته از شخصیت­‌ها، به نوعی، سیمای پر از جاذبه آن افراد را برای آیندگان بازتعریف نمایند. 

قطعاً اسطوره­‌های خوشنام تاریخی، انبیاء و اولیای الهی در زمره این‌دسته از افراد قرار می­‌گیرند. در همین راستا کتب مقدس ادیان الهی همچون قرآن و عهدین، با هدف هدایت بشریت، به معرفی برخی از افراد هر دو دسته پرداخته­‌اند. این نکته به نوبه خود نشان دهنده اینست که زنده نگه داشتن یاد و نام این افراد می‌تواند در تحقق صلح جهانی و بین‌الادیانی و ترسیم مسیری صحیح در زندگی بشر نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

بدون شک یکی از شخصیت­‌های فرزانه، اسوه اخلاق و عرفان، سیاست­مدار توانمند در دنیای معاصر رهبر فقید و فرزانه انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) می­‌باشد. شخصیتی که به اعتراف تحلیل­گران و متفکران غربی «مسیح معاصر»، «دست خدا بر روی زمین»، «از مردان بزرگ تاریخ در این قرن»، «شکننده طلسم سکوت در برابر ظلم و طاغوت»، «احیاکننده دین» در دنیای معاصر بوده است.(حق‌­دوست، ۱۳۸۶).

با توجه به این­که تاکنون در باب ترسیم قرآنی برخورد‌های حضرت امام(ره) با پبروان ادیان الهی و نقش آن در تحقق صلح جهانی، اثری تدوین نشده است، این نوشتار در پی آنست تا با تبیین گزارش­‌هایی که در باب مواجه حضرت امام با پیروان ادیان ابراهیمی صورت گرفته، مبانی و پشتوانه‌های قرآنی کلام و یا رفتار امام(ره) و نقش آن را در فراهم شدن زمینه صلح جهانی تشریح نماید تا سهمی هرچند کوچک در معرفی بعدی از ابعاد کم‌­نظیر این شخصیت الهیِ بین‌المللی برداشته باشد.

تبریک اعیاد از سوی امام خمینی(ره)، الگویی قرآنی برای وحدت

تبریک گفتن اعیادی همچون عید باستانی نوروز به هموطنان ایرانی اعم از مسلمان و غیر مسلمان، امام راحل عموماً در تبریک عید نوروز از تعبیر «ملت ایران» استفاده می‌کردند. به قرینه تعابیری همچون ملت قهرمان ایران و همه قشر‌های ملت که در پیام‌های تبریک نوروزی ایشان آمده است، می‌توان استدلال نمود که مخاطب تمامی پیام‌های نوروزی ایشان جمیع ملت ایران بودند. (امام خمینی، ۱۳۷۸، ج ۱۲: ص ۱۹۷-۲۰۱؛ ج ۱۶: ص ۱۲۹-۱۳۱؛ ج ۱۷: ص ۳۶۸-۳۷۰؛ ج ۱۸: ص ۳۹۴-۳۹۷؛ ج ۱۹: ص ۱۹۴-۲۰۰؛ ج ۲۰: ص ۱۶-۱۹؛ ص ۲۳۲-۲۳۵؛ ج ۲۱: ص ۳۲۴).

همچنین تبریک سالانه ایام کریسمس، عیدی که منتسب است به میلاد حضرت مسیح(ع)، از سوی امام راحل چه در زمانی که ایشان در ایران حضور داشته و چه در زمان تبعید ایشان در نوفل لوشاتو فرانسه (رجائی، ۱۳۸۲، ج ۲: ص ۲۰۲-۲۰۳؛ امام خمینی، ۱۳۷۸، ج ۱۱: ص ۳۵۲؛ ج ۵: ص ۲۷۲)، همراه با انتخاب مضامینی زیبا و دقیق یکی از برنامه­‌های متداول زندگی حضرت امام(ره) بوده است.

توجه به آیاتی از قرآن کریم که در آن از تعبیر «ایام الله» و عید استفاده شده است، می‌­تواند در فهم مبانی و پیشینه قرآنی این عمل حضرت امام مؤثر باشد. تعبیر ایام الله به معنای روز­های خدا در آیات (سوره ابراهیم/آیه 5) و (سوره جاثیه/آیه 14) ذکر شده است و مراد از آن یادآوری روز‌هایی است که اهمیت بسیار زیادی برای معتقدان به خداوند متعال دارد. روز‌هایی که ممکن است با هویت تاریخی، اجتماعی و سیاسی ملت­‌ها عجین شده باشد و یادآوری آن همانگونه که در (سوره ابراهیم/آیه 5) آمده است بر پیامبرانی همچون موسی(ع) واجب شمرده شده است.

«وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ؛ و همانا موسی را با نشانه‌های خود فرستادیم [و به او وحی کردیم] که قوم خود را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی بیرون آور و روزهای خدا را [که روزهای رحمت، عذاب، پیروزی و شکست است] به آنان یادآوری کن، بی‌تردید در این روزهای خدا برای هر شکیبای سپاسگزاری نشانه‌هایی [از توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] است.» بر مبنای این آیه کریمه یادآوری روزی همچون کریسمس روزی که یادآور تولد معجزه‌­آسای حضرت عیسی(ع) است، نشانه‌‌ای بزرگ از ربوبیت و قدرت خداوند است.

تعبیر عید نیز که تنها یکبار و در (سوره مائده/ آیه 114) ذکر شده است، به تعبیر علامه طباطبائی روزی است که باعث وحدت کلمه، تجدید حیات ملت، نشاط جامعه و یادآور عظمت و نقش دین است (طباطبایی، ۱۳۵۲، ج ۶: ص ۲۳۵). توجه به این نکات در خطابه‌­هایی که امام خمینی(ره) به مناسبت آغاز سال نو شمسی ایراد می‌­فرمودند، مشهود است.

اگر این رفتار و مواجهه قرآنی امام خمینی(ره) با پیروان دیگر ادیان در جوامع بشری نهادینه شود ریشه بسیاری از کینه‌توزی، دشمنی، جنگ و خونریزی از سطح جهان رخت بسته و صلح جهانی جای آن را خواهد گرفت. زیرا تبریک گفتن و یاد آوری ایام خجسته متعلق به هر شخص و قومی نشان از ابراز محبت و ارزش نهادن به مقدسات آنان است و این ارزش‌گذاری می‌تواند زمینه جلب محبت و همدلی و صلح را فراهم نماید.

درخواست دعا از مسیحیان؛ زمینه‌ساز همدلی بین ادیان

یکی از نکاتی که در کلام حضرت امام به آن اشاره شده است، درخواست ایشان از مسیحیان بوده تا در ایام ولادت حضرت مسیح برای رهایی ملت ایران از دست رژیم ستم‌­پیشه شاهنشاهی دست به دعا بردارند.

آنجا که فرمود: «من به اسم ملت مظلوم ایران از شما ملت مسیح می­‌خواهم که در روز‌های متبرک خود به ملت ما که گرفتار سلطان ستمکارند، دعا کنید و فرج آنان را از خدای بزرگ بخواهید.» (امام خمینی، ۱۳۷۸، ج ۵: ص ۲۷۲)

در میان مردم متعارف و مرسوم است که از یکدیگر التماس دعا دارند. همانگونه که قرآن کریم در آیه ۶۰ سوره غافر فرموده است دعا نمودن به نوعی عبادت الهی محسوب می­‌شود. «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ؛ و پروردگارتان فرمود مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم در حقيقت كسانى كه از پرستش من كبر مى‌ورزند به زودى خوار در دوزخ در مى‌آيند.»

بنا به تعبیری که از امام راحل نقل شده است، کسی که برای دیگری دست به دعا بر­دارد و عملاً فعالیتی را به نفع فردی دیگر انجام می­‌دهد، در واقع به بندگان خدا خدمت می­‌کند و خدمت به بندگان خدا، همان خدمت به خدا محسوب می­‌شود. به نظر می­‌رسد که اینگونه درخواست‌­های حضرت امام از پیروان سایر ادیان، برای توجه دادن آن­ها به سوی حقیقتی است که نقطه اشتراک همه ادیان ابراهیمی است و این حقیقت همان توحید است؛ همین دعاها، همین توجهات به خدا، انسان را به مبداء غیبى متوجه مى­‌کند و نه تنها مانع فعالیت نمى­‌شود، بلکه فعالیت هم مى‌آورد؛ فعالیتى که براى خودش نیست، براى بندگان خداست و مى‌فهمد که فعالیت براى بندگان خدا، خدمت به خداست. (امام خمینی، ۱۳۷۵، ص ۱۴۵؛ گواهی، ۱۳۷۴، ص ۱۰۱)

درخواست دعا از دیگران نشان از اعتماد درونی به آن فرد و نوعی ارزش نهادن برای شخصیت او می‌باشد و این گونه اعتماد و شخصیت نهادن می‌تواند زمینه دوستی، محبت و صلح و برادری را در جوامع انسانی نهادینه نماید.

انتهای پیام