به گزارش ایکنا از خوزستان، آیتالله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری روز گذشته 20 خردادماه در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان درباره جهاد تبیین با موضوع عید غدیر خم، گفت: شرکت در مجالس علمی مرتبط با ائمه(ع) باعث اقناع و سیراب کردن روح تشنه جوانان میشود و تمایلات قلبی و گرایشهای فکری، بسترساز التزام عملی به آموزههای دینی میشود.
وی با اشاره به سالروز میلاد امام هادی(ع) گفت: ایشان سه میراث فرهنگی مکتوب برای شیعه بر جای گذاشتند که برای انتقال میراث ولایت اهل بیت(ع) و تفکر صحیح اسلام موثر واقع شده است. زیارت جامعه کبیره منشور امام شناسی است و اگر کسی بخواهد مقامات معنوی، عرفانی و مواقف کریمه و رسالات بزرگ اهل بیت(ع) را بشناسد بهترین راه زیارت جامعه کبیره است، چراکه دریایی از معارف در این زیارت نهفته است.
حیدری افزود: میراث دوم زیارت غدیریه است که مفصلترین زیارت درباره ائمه اطهار(ع) است. امام هادی(ع) روز عید غدیر به زیارت امیرالمومنین(ع) آمدند و این زیارت را بیان کردند. امام به زبان زیارت، غدیر را استدلال و مبنای حدیثی و حقوقی آن را بیان کرده و از مظلومیتهای وارد شده بر امیرالمومنین(ع) و فاطمه زهرا(س) و ائمه(ع) و به ویژه امام حسین(ع) ـ که به واسطه انکار غدیر واقعه عاشورا پیش آمد ـ پردهبرداری کردند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: میراث سوم به جا مانده از امام هادی(ع) نامه نوشته شده ایشان به علمای اهواز است که درباره مهمترین و پیچیدهترین مسئله عقیدتی اسلام یعنی بحث قضا و قدر و جبر و تفویض است. در آن زمانی که در اهواز گفتوگوی مذهبی حادی بین شیعه و معتزله پیش آمد ـ معتزله جمعی از اهل سنت است که نسبت به دیگر مذاهب میانهرو هستند ولی اختلافات عقیدتی با شیعه داشتند ـ امام در 30 صفحه، نامهای برای حل این مسئله نوشتند. علمای بزرگی مثل خاندان نوبخت و علی بن مهزیار اهوازی از یک سو و ابوعلی جبایی و ابوهاشم جبایی رهبران اصلی معتزله که از خوزستان برخاستند با یکدیگر گفتوگو و رویارویی فکری حادی داشتند که به نفع شیعه تمام و معتزله به تدریج از خوزستان محو شد. این اقدام در نتیجه پایمردی حکیمانه و علمی علمای شیعه در خوزستان است. نامه امام هادی(ع) با استدلالهای قرآنی و عقلانی در منابع حدیثی آمده است.
وی درباره واقعه غدیرخم با بیان اینکه عید غدیر مهمترین اعیاد امت اسلامی است، اظهار کرد: پیامبر(ص) فرمودند: «یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی». اعیادی مثل عید فطر، روز جمعه و عید قربان مربوط به فروع دین هستند، اما عید غدیر مربوط به امامت و ولایت است و از اصول دین است. اصول دین در مرتبه بالاتری نسبت به فروع دین قرار دارد. شاخ و برگ درخت اگر کنده شود درخت نمیمیرد اما کنده شدن ریشه باعث مرگ درخت میشود.
حیدری با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» (مائده، 67) گفت: از این آیه معلوم میشود که پیامبر(ص) بیم نابودی اسلام را داشتند چون مردم عربستان تحت فرهنگ قریش بودند و قریش از علی(ع) کینه داشتند. بالای نود درصد مقتولین قریش که علیه اسلام توطئه کردند توسط شمشیر علی(ع) کشته شدند. مردم جزیره العرب در تضاد بین حکم قریشی و فرهنگ اسلامی به سمت قریش مایل بودند. چون 2500 سال مرجعیت دینی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم عرب با قریش بود. مردم جزیزه العرب تا زمانی که قریش در برابر اسلام تسلیم نشد، مسلمان نشدند. بعد از فتح مکه و مسلمان شدن مردم اگر قریش به جاهلیت برمیگشت اکثریت مردم به همان دوران برمیگشتند. پیغمبر(ص) این دغدغه را داشتند. وقتی که بعد از نزول این آیه پیامبر(ص) خطبه غدیر را خواندند و مردم با امام بیعت کردند خداوند این آیه را نازل کرد که «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» (مائده، 3).
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: خداوند در این آیه دین استاندارد برای مردم را اسلام معرفی میکند، یعنی بدون ولایت علی(ع) اسلام مد نظر خداوند نیست. ولایت در اسلام مسئله درجه اول است.
وی با اشاره به دو حدیث قدسی «كلمه لا اله الا الله حصني و من دخل حصني امن من عذابي» و «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي» گفت: ولایت امیرالمومنین(ع) ضامن توحید است. بدون ولایت علی(ع) توحیدی در کار نیست. عید غدیر بحث زیربنایی و اصلی است و حاشیهای نیست و یکی از وظایف همه ما در این روز اظهار خوشحالی است.
انتهای پیام