صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۸۷۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۶
غدیر، عهد ماندگار/ ۱۲

استاد حوزه علمیه گفت: بیان غدیر در دنیای کنونی، بیان بزرگی و هدفمندی مسلمانان است و ما لازم نیست بگوییم شما باید شیعه شوید تا به وحدت برسیم، بلکه باید بگوییم بر مبنای غدیر روش و منش امیرالمومنین(ع) را قبول کنید و انجام دهید. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صمدزاده استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم در پاسخ به اینکه ابعاد تاریخی و اهمیت غدیر در شکل‌گیری هویت شیعی چیست، اظهار کرد: زمانیکه یک شاه، رهبر و راهبر مقتدری فوت می‌کند و یا مدتی غایب می‌شود و جانشینی برای خود تعیین می‌کند، معمولا مردم و ملت آنگونه که باید از جانشین مانند رهبر اصلی و مقتدر تبعیت نمی‌کنند مگر اینکه جانشین دارای یک اقتدار بالذات باشد.


بیشتر بخوانید:


وی بیان کرد: اینکه پیامبر اکرم(ص) در حجه الوداع و خانه خدا همه را دعوت می‌کند تا در صحرای غدیر جمع شوند و آن‌هایی که از یمن و مسیرهای دیگر به مکه آمده بودند، مسیر خود‌ را تغییر دهند و به غدیر بیایند و غدیر چندین روز به طول بینجامد و بیعت با حضرت امیرالمومنین(ع) در غدیر نفر به نفر انجام شود، نشان‌دهنده وسعت این اتفاق است.

استاد حوزه علمیه گفت: افرادی که منکر امامت امیرالمومنین(ع) می‌شوند مانند شخصی که در قرآن کریم آمده از خدا خواست اگر علی جانشین واقعی پیامبر(ص) است، عذابی برای او واقع شود که همان لحظه سنگی بر سرش فرود آمد و مورد عذاب الهی واقع شد، برای سایر افراد نیز پیامبر(ص) تک تک دستور می‌دهد که با حضرت علی(ع) بیعت کنند.

هویت شیعه در بزرگداشت غدیر است

وی با بیان اینکه هویت شیعه در این است که غدیر را به عنوان یک اتفاق بزرگ بدانیم، افزود: وقتی می‌گوییم شیعیان طرفدار امیرالمومنین(ع) هستند، تنها محب امیرالمومنین(ع) نیستند بلکه شیعه معتقد به جانشینی بلافصل ایشان می‌باشد، حال اهل سنت نیز محب امیرالمومنین(ع) هستند اما امام را خلیفه چهارم می‌دانند و جانشین بلافصل نمی‌دانند.

صمدزاده بیان کرد: امامت امیرالمومنین(ع) نخستین امامت بعد از پیامبر(ص) بود یعنی زمانیکه پیامبر به عنوان منصوب مستقیم خداوند متعال است، امام نیز به عنوان جانشین پیامبر(ص) محسوب می‌شود و سرآغاز امامت است و غدیر باعث شده، شیعه تداوم پیدا کند.

وی گفت: بعد از پیامبر اکرم(ص)، امام حسین(ع) در صحرای کربلا و امام حسن(ع) همیشه اعلام کردند که حضرت علی(ع) جانشین بر حق پیامبر(ص) بود و ما و اهل بیت عصمت و طهارت تداوم بخش حرکت امیرالمومنین علی(ع) هستیم که همین باعث شد این امر ادامه پیدا کند و یکی از اتفاقاتی که امام رضا(ع) در طول مسیر تبعید خود انجام دادند، بحث امامت بود.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: احادیت وارد شده از جمله حدیث سلسله الذهب برای تثبیت امامت اهل بیت(ع) و شناخت امامت این بزرگواران است و شرط وارد شدن در مسیر محکم الهی این است که ما معتقد به امام باشیم و امام را جانشین خداوند و اطاعت از امام را اطاعت از خدا بدانیم.

اهمیت غدیر به اندازه سرنوشت جهان هستی است

وی گفت: با نصب امامت توسط خداوند متعال به واسطه پیامبر اکرم(ص) است که امام می‌تواند حکومت را در دست بگیرد و امام زمان(عج) نیز حکومت جهانی را با همین دلیل غدیر و انتصاب از سوی پیامبر اکرم(ص) بدست خواهد گرفت که این نشاندهنده اهمیت غدیر به اندازه اهمیت سرنوشت جهان هستی است، سرنوشتی که توسط باقی مانده پیامبران اولیا و اهل بیت عصمت و طهارت ائمه معصومین(ع) در جهان رقم خواهد خورد.

صمدزاده ابراز کرد: حکومت جمهوری اسلامی نیز از غدیر نشات گرفته است یعنی اگر غدیر نبود ما نمی‌توانستیم با قوت و قدرت به جانشینی ولایت فقیه از امام زمان(عج) اقتدا و از آن تبعیت کنیم، اگر پیامبر(ع) در غدیر خم تنها قصد توصیه‌ای در تبعیت از امیرالمومنین(ع) داشت، در جمع محدودی اعلام می‌کرد و نیاز نبود که این جمعیت زیاد را پیامبر اکرم(ص) چند روزی در صحرای غدیر نگه دارد و از آن‌ها بیعت بگیرد بنابرین این امر با اینکه بگوییم پیامبر(ص) تنها یه توصیه صرف انجام داده است، تضاد دارد.

وی گفت: مقام معظم رهبری می‌فرماید: اگر همه مسلمانان به غدیر ملتزم باشند، غدیر محور وحدت است و ما برای وحدت مسلمین چاره ای جز غدیر نداریم، اکنون که مکتب ها و فرقه های مسلمانان متفاوت شده، برای اینکه به وحدت برسند باید حول محور غدیر قرار بگیرند و ظرفیت وحدت بخشی را داشته باشند و امیرالمومنین(ع) کسی است که ظرفیت وحدت بخشی بین مسلمانان را دارد و برای ایجاد وحدت‌ باید منش، روش، احادیث و دستورات امیرالمومنین(ع) را اجرا کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: بیان غدیر در دنیای کنونی، بیان بزرگی و هدفمندی مسلمانان است و ما لازم نیست بگوییم شما باید شیعه شوید تا به وحدت برسیم، بلکه باید بگوییم بر مبنای غدیر روش و منش امیرالمومنین(ع) را قبول کنید و انجام دهید و در احکام نیز احکام خود را داشته باشید، تبعیت از امیرالمومنین(ع) این است که باید داد مظلوم را بگیریم و از او حمایت کنیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: اهالی فلسطین و غزه اگر چه با ما در مکتب و دین خود تفاوت هایی دارند و آن‌ها اهل سنت و ما شیعه هستیم اما در روش و هدف با هم یکی هستیم، در هدف جدا کردن دست ظلم ظالم از مظلوم و اقامه حکومت عدل در جهان مشترک و هدف نهایی اهل بیت(ع) است.

صمدزاده ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) با انتصاب امیرالمومنین(ع) به جانشینی خود به دنبال وحدت بودند و وحدت بخشی غدیر است که جامعه جهانی و مظلومین جهان را در آینده نجات خواهد داد.

گفت‌وگو از الهام حلاجیان

انتهای پیام