صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۸۷۸۴۱
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۱

نشست هیئت اندیشه‌ورز فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش خوزستان امروز ۲۱ خرداد ماه با هدف تدوین طرح درس قرآن و آموزش در مدارس تشکیل شد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست هیئت اندیشه‌ورز فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش خوزستان امروز ۲۱ خرداد ماه با هدف تدوین طرح درس قرآن و آموزش در مدارس تشکیل شد.

حجت‌الاسلام مختار امیری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان، گفت: برای رسیدن به عمومی شدن فرهنگ قرآن کریم در مدارس باید روی موضوع مبلغان دانش‌آموز کار کنیم. به این صورت که دانش آموزان قرآنی را انتخاب کرده و آموزششان دهیم و از آنها به عنوان همیار قرآنی استفاده کنیم. 

وی بیان کرد: توانمندسازی معلمان در مباحث قرآنی مهم است اما باید با دارالقرآن مرکزی صحبت کنیم تا به این افراد آموزش دیده تحت عنوان مربی مدرک ارائه شود و از این طریق مربیان قرآنی را در آموزش و پرورش افزایش دهیم.

امیری تصریح کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی بدون کمک سرگروه‌های آموزشی، معاونت آموزش ابتدایی، واحد تکنولوژی آموزشی نمی‌تواند در این زمینه موفق عمل کند و بنابراین همه این واحدها باید به میدان بیایند. برای ارتقا کار دارالقرآن‌ها روی مدارس صدرا و امین کار کنید. 

در این نشست علی بلاسم، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خوزستان گفت: فعالیت‌های عمومی قرآنی مثل مسابقات و‌ فعالیت دارالقرآن‌ها به صورت معمول در حال برگزاری هستند. در کارگروه نهضت ترویج فرهنگ عمومی قرآن کریم دنبال این هستیم که فرهنگ قرآنی در اخلاق و رفتار جامعه فرهنگی و دانش‌آموزی نهادینه شود.

وی افزود: یک درسنامه قرآن تدوین شده و در آن اهداف و راهکارها بیان شده و از اعضای کارگروه می‌خواهیم که آن را با دید نقادانه مطالعه کرده و نظراتشان را بیان کنند.

بلاسم با بیان اینکه مقدمه ورود به بحث انس با قرآن، تسلط بر روخوانی است، گفت: هدف بعد از روخوانی، حفظ قرآن است که مطالبه مقام معظم رهبری است. دانش آموزان و جامعه درگیر فضای آلوده رسانه‌های تحریف شده و هجمه‌های فرهنگی هستند اما با انس با قرآن قدرت تشخیص پیدا می‌کنند. 

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به برگزاری محافل انس با قرآن در مدارس گفت: هدف از برگزاری این محافل حضور قاریان و حافظان دانش‌آموز است که دانش‌آموزان همشاگردی خود را ببینند و انگیزه بگیرند تا در این مسیر وارد شوند.

در ادامه این نشست اعضای کارگروه شامل دانش‌آموزان نخبه قرآنی، مدیران مدارس قرآنی، معاونان پرورشی نواحی و شهرستان‌ها نکاتی همچون برگزاری دورهمی‌های دوستانه دانش آموزی در تعطیلات تابستان و استفاده از آن فضا برای انتقال مفاهیم قرآنی، استفاده از استادان قوی در مدارس، تاکید بر نقش خانواده و فضای خانه بر دانش آموزان، حضور مبلغان و استفاده از اشعار قرآنی در سنین دبستان، برگزاری دوره‌های قرآنی طولانی اشاره کردند.

توانمندسازی معلمان در روخوانی قرآن کریم، جداسازی راهکارهای عمومی شدن قرآن در دو مقطع ابتدایی و متوسطه، تغییر در شیوه تدریس درس قرآن، تغییر نگاه نمره محور به قرآن، بنیادی شدن اهمیت درس قرآن برای آموزگاران، افزایش نیروهای دارالقرآن‌ها، تربیت مبلغان دانش‌آموز، آموزش قرآن در مدارس، استفاده از ظرفیت مساجد و مراکز فرهنگی و شناسایی فرهنگیان فعال و تقویت آنها از دیگر نکات بیان شده در این نشست از سوی اعضا بود. 

انتهای پیام