الویری در تبیین مفهوم سنت الهی افزود: سنتهای الهی به منزله مجموعه روشها، قواعد، ضوابط و بایدها و نبایدهای اداره جهان از سوی خداوند هستند و آیات قرآن کریم از جمله سوره نساء آیه ۴۵، فرقان آیه ۳۱، آل عمران آیات ۱۲۳ تا ۱۲۶، انفال آیات ۷ تا ۱۴ بر عدم برنامهپذیری نصر الهی دلالت دارند.
وی اظهار کرد: در این آیات از عواملی مانند صبر، تقوی، استغاثه و ایمان به عنوان عوامل زمینهساز نصرت الهی یاد شده است، ولی سهم هر یک از این عوامل و چگونگی پیوند بین آنها مشخص نیست و افزون بر آیات مطرح شده، در پارهای دیگر از آیات قرآن کریم، نصرت مسلمانان به مشیت الهی نسبت داده شده است که از جمله آن میتوان به پیروزی مسلمانان در غزوه بدر اشاره کرد.
الویری با طرح سومین دسته از آیات قرآن کریم در رابطه با عدم برنامهپذیری نصر الهی، ادامه داد: دیگر آیات قرآن کریم هم دیدگاه روشنی درباره چگونگی تحقق و مجموعه شرایط لازم و کافی آن در اختیار ما قرار نمیدهند مانند سوره محمد آیه ۷، حج آیه ۴۰، غافر آیه ۵۱.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ضمن بررسی مفهوم سودمندی سنتهای الهی، بیان کرد: اگرچه عواملی مانند ایمان، صبر و تقوا زمینهساز تحقق سنت نصرت هستند و در عین حال نمیتوان به استناد این موارد سنت نصر را برنامهپذیر اعلام کرد، اما از منظری دیگر سنتها به منزله قوانین شناخته شده و ناشناخته یک جامعه است.
وی با اشاره به پنج مورد از سودمندیهای سنتهای الهی افزود: سنتهای الهی اولاً میتوانند روح حاکم برنامهها باشند که همسویی با آنها آرامش روانی برای اطمینان از به ثمر رسیدن برنامهها میآورد، دوما مورد نظر قرار دادن آنها، به ما اطمینان میدهد که عالم هستی برای حسن اجرای برنامههای ما از ما دستگیری میکند هر چند زمان و مکان آن مشخص نباشد، سوما، رعایت آنها به ما اطمینان میدهد که در مسیر رسیدن به هدف و در مواجهه با چالشها و موانع، مجموعه عوامل عالم هستی همراه ماست و در تضاد و مبارزه با جبهه باطل است و چهارما ما هر چند از جزئیات و ساز و کار تحقق سنتهای الهی ناآگاه باشیم، اما از برکات آن بهرهمند خواهیم بود.
الویری با تاکید بر ظرفیت بالای بحث سنتهای الهی در فلسفه تاریخ گفت: در این جنگ تحمیلی، پرسش چه زمانی پیروز میشویم، پرسش دقیقی نیست اما در عین حال یقین داریم که با مشیت الهی از نصرت خداوند بهرهمند خواهیم شد؛ بیان زمان و مکان دقیق این نصرت دشوار است.
انتهای پیام