آتش فتنه و نفاق موجب از بین رفتن اتحاد مسلمانان میشود و در جبهه مسلمین نیز سستی و ضعف ایجاد میکند از این رو در قرآن کریم در موارد متعددی به اتحاد و همبستگی تأکید شده است.
در آیه ۱۰۳ آل عمران خداوند میفرماید «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اهلبیت (علیهمالسلام)] چنگ زنید، و پراکنده و گروه گروه نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که [پیش از بعثت پیامبر و نزول قرآن] با یکدیگر دشمن بودید، پس میان دلهای شما پیوند و الفت برقرار کرد، در نتیجه به رحمت و لطف او با هم برادر شدید، و بر لب گودالی از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد؛ خدا این گونه، نشانههای [قدرت، لطف و رحمت] خود را برای شما روشن میسازد تا هدایت شوید.»
در این آیه از قرآن خداوند به مسلمانان تأکید میکند به ریسمان الهی که همان قرآن و اهل بیت است چنگ بزنند و اتحاد خود را از بین نبرید. در این آیه از قرآن اختلاف را به عنوان گودالی از آتش معرفی میکند و بیان میکند وقتی اختلاف پیش بیاید همگی دچار سستی و ضعف خواهند شد.
در آیه ۲۰۸ سوره بقره خداوند درباره اتحاد میفرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ ای اهل ایمان! همگی در عرصه تسلیم و فرمانبری [از خدا] در آیید، و از گامهای شیطان پیروی نکنید، که او نسبت به شما دشمنی آشکار است.»
در این آیه از قرآن، خداوند حرکت به سمت اختلاف را از گامهای شیطان میداند و در حقیقت این عدم اتحاد را نتیجه تبلیغ شیطان معرفی میکند. در آیات متعددی از قرآن کریم خداوند مؤمنان را برادر یکدیگر معرفی کرده است و تأکید دارد پس از اختلاف فورا بین آنها صلح ایجاد کنید.
در آیه ۹ سوره حجرات نیز خداوند میفرماید «وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ و اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر بجنگند میان آنها صلح و آشتی برقرار کنید، و اگر یکی از آن دو گروه بر دیگری تجاوز کند، با آن گروهی که تجاوز می کند، بجنگید تا به حکم خدا باز گردد. پس اگر بازگشت، میانشان به عدالت و انصاف، صلح و آشتی برقرار کنید؛ و همواره دادگری را پیشه سازید که خدا دادگران را دوست دارد.»
خداوند در این آیه از قرآن به برقراری صلح با محوریت عدل و قسط تأکید دارد. بر این اساس ایجاد صلح و آشتی بین مسلمانان از وظایف آنها است و یک مسلمان نباید بیتفاوت باشد و نسبت به مسائل مؤمنان خود را کنار بکشد و باید حقوق افراد مظلوم را احیا کند.
در آیه اول سوره انفال نیز چنین میخوانیم «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفَالِ ۖ قُلِ الْأَنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ ۖ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ از تو درباره انفال] یعنی غنایم جنگی و هر گونه مالی که مالک معینی ندارد [میپرسند، [که مالک آنها کیست و چگونه باید تقسیم شود؟] بگو: [مالکیتِ حقیقیِ] انفال ویژه خدا وپیامبر است، پس اگر مؤمن هستید [نسبت به انفال] از خدا پروا کنید و [اختلاف و نزاع] بین خود را اصلاح نمایید، و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید.»
در این آیه که درباره انفال سوال میشود خداوند میفرماید غنایم جنگی و اموالی که صاحب ندارند مالک اصلی آنها خداوند است و در همین آیه به اتحاد و صلح تأکید میشود.
امام صادق(ع) درباره صلح و آشتی میفرماید «ثواب ایجاد صلح و آشتی بین مردم از یک سال نماز و روزه مستحبی هم بالاتر است».
همچنین در روایت دیگری در کتاب اصول کافی آمده است امام صادق(ع) به شاگرد خود فرمود اگر در بین دو نفر از محبان ما درگیری و نزاع رخ داد از مال من خرج کن و بین آنها صلح برقرار ساز به عبارتی از بیتالمال برای ایجاد صلح هزینه شود. و این اهمیت موضوع را نشان میدهد.
این آیات و روایات نشان میدهد که چقدر اسلام به مسئله صلح و وحدت تأکید دارد و همین صلح و وحدت است که موجب پیروزی خواهد شد که در غیر این صورت سستی بر جامعه مسلمین حاکم خواهد شد.
انتهای پیام