صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۹۲۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۵
«پرواز تا ملکوت» / ۵

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل، در پنجمین بخش از سلسله مباحث «پرواز تا ملکوت» با موضوع قصه کربلا، مهم‌ترین فلسفه قیام امام حسین(ع) را پرهیز از بیعت با حاکم فاسق دانست و تأکید کرد: عدم تسلیم در برابر ظلم و حرکت برای اصلاح امت و احیای سیره نبوی و علوی، مهم‌ترین پیام عاشورا برای آزادگان تمامی اعصار است.

به گزارش ایکنا از مازندران، در ایام ماه محرم، سلسله مباحث «پرواز تا ملکوت» با موضوع «بررسی قصه کربلا» از زبان محمدهادی یدالله‌پور، دانشیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بابل، در قالب پادپخش (پادکست) با همکاری ایکنا، منتشر شد. 

در ذیل خلاصه‌ای از مبحث پنجم «پرواز تا ملکوت» درباره مهم‌ترین فلسفه قیام عاشورا را بخوانید و مشروح آن را از پادپخش بشنوید.

مهم‌ترین و بنیادی‌ترین فلسفه قیام امام حسین(ع) «عدم بیعت با یزید» است. ایشان می‌فرمایند: «کسی مثل من با کسی مثل یزید بیعت نمی‌کند» این الگویی همیشگی برای زندگی عزتمندانه و دین‌محور است. انسان آزاده هیچگاه ذلت و تسلیم در برابر ظلم را نمی‌پذیرد و مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح می‌دهد.

ما نیز باید این درس را از امام حسین(ع) بگیریم و نپذیریم زیر سلطه و فشار ظالمان قرار گیریم، همانگونه که امام زیر بار بیعت با یزید نرفت.

امام حسین(ع) در وصیت‌نامه خود به محمد بن حنفیه، هدف قیام خود را اصلاح امت پیامبر(ص)، اجرای امر به معروف و نهی از منکر و بازگرداندن مردم به آموزه‌های اصیل اسلام معرفی می‌کنند و بر حرکت اصلاحی و احیای سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) تأکید دارند.

همچنین مردم کوفه با ارسال نزدیک به ۲۵ هزار نامه، امام را به شهر خود دعوت کردند و این همراهی اجتماعی نیز نقش مؤثری در تصمیم امام برای حرکت به سوی کوفه داشت.

حضرت یکشنبه، دو روز پیش از ماه شعبان سال ۶۰ هجری از مدینه به سوی مکه رفتند و پس از حدود چهار ماه و پنج روز در مکه، در هشتم ذی‌الحجه حرکت به جانب کوفه را آغاز کردند.

 

انتهای پیام