به گزارش ایکنا از البرز، کامل داوودی، رئیس مرکز بازرسی و نظارت بر خدمات عمومی و فوریتهای اداری کشور، روز سهشنبه، 24 تیرماه در نشست شورای اداری استان البرز که با حضور معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان امور استخدامی و اداری کشور برگزار شد، با اشاره به اهمیت اصلاح نظام پاسخگویی در دستگاههای اجرایی، گفت: فواد که نخستین بار در سال ۱۴۰۳ طراحی و از ابتدای سال جاری به صورت پایلوت در استان قزوین به اجرا درآمد، گام بلندی در جهت ارتقای کیفیت خدمات اداری و شفافسازی فرآیند رسیدگی به شکایات مردم است.
وی افزود: هدف اصلی این سامانه، کاهش زمان پاسخگویی به شکایات و افزایش اعتماد عمومی است. خوشبختانه نتایج مرحله آزمایشی در قزوین بسیار امیدوارکننده بود؛ به طوری که ۷۸ درصد از شکایات در کمتر از سه ساعت ثبت و پاسخ اولیه دریافت کردند و ۶۲ درصد پروندهها نیز در ظرف ۲۴ ساعت نخست بسته شد.
داوودی با بیان اینکه این ارقام نشاندهنده ظرفیت بالای سامانه فواد برای ایجاد تحول در نظام پاسخگویی اداری است، خاطرنشان کرد: این سامانه علاوه بر تسریع فرایندها، کیفیت خدمات ارائهشده را نیز به صورت مستمر رصد و ارزیابی میکند و دستگاههای اجرایی موظف هستند پاسخگویی دقیق و به موقع داشته باشند. در صورت بروز هرگونه تخلف، گزارشها به هیأت ارزیابی مدیران ارسال میشود و نتایج این ارزیابیها به طور مستقیم در پرونده خدمتی مدیران موثر خواهد بود.
این مسئول از برنامه زمانبندی اجرای این طرح در سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: نسخه ملی سامانه فواد طی سه مرحله در 6 ماه آینده به بهرهبرداری میرسد. مرحله اول (مرداد تا مهر ۱۴۰۴) شامل اتصال استانداریها و شهرداریهای مراکز استانها به سامانه، مرحله دوم (آبان تا دی ۱۴۰۴) پوشش تمامی دستگاههای اجرایی در سطح شهرستانها و مرحله سوم (بهمن ۱۴۰۴ تا فروردین ۱۴۰۵) یکپارچهسازی بانکهای اطلاعاتی و انتشار داشبورد شفافیت برای آگاهی عمومی مردم است.
رئیس مرکز بازرسی و نظارت بر خدمات عمومی، پایش مستمر را کلید ایجاد اعتماد بین مردم و مسئولان دانست و تاکید کرد: هر شهروند باید در جریان دقیق روند پیگیری درخواست خود باشد و در عین حال مدیران نیز از این موضوع آگاه باشند که عملکردشان زیر ذرهبین ارزیابی عمومی قرار دارد. این سطح از شفافیت و پاسخگویی، گامی اساسی در اصلاح و ارتقای نظام اداری کشور است.
وی در پایان با اشاره به استقبال مثبت مردم از طرح فواد گفت: بازخوردهای مردمی تاکنون نشان میدهد که این سامانه توانسته به بخشی از نیازهای آنها پاسخ دهد و به افزایش رضایت عمومی کمک کند. این موفقیت نویدبخش است و ما امیدواریم با توسعه گسترده این طرح، نظام اداری کشور به سمت کارآمدی بیشتر حرکت کند.
انتهای پیام