وی اظهار کرد: دنیای امروز، دنیای ارتباطات است. به عنوان یک مسلمان، به سیره و رفتار ما نگاه کنند و براساس عمل ما درباره دین ما قضاوت میکنند. عملکرد ما در دوره غیبت کبری در ترویج دین خیلی مهم است.
این مدرس حوزه گفت: اسلام هم یک دین عقلانی عمل گرا است. ما نمیتوانیم دین را با اوهام یا حرفهای غیر مستند ترویج کنیم. گفتیم تبلیغ پیامبر اکرم(ص) بر اساس استدلال عقلانی بود. در کنارش، عمل هم مهم است.
بهرامی افزود: نکتهای دیگری که میخواهیم درباره آن صحبت کنیم، بحث حقمداری رسول خدا(ص) است. ایشان حق مداری را در جامعه ترویج کردند. پیامبر اکرم(ص) حق را بیان میکردند. در روایت میخوانیم حقیقت را بیان کن، ولو اینکه به ضرر تو باشد.
این پژوهشگر دینی با بیان اینکه حق مداری یکی از اولویتهای زندگی پیامبر اکرم(ص) است، گفت: آنچه امام حسین(ع) برای آن شهید شد، حقانیت بود. امام خود و یارانش به شهادت رسید، خانوادهاش به اسارت رفت، اما اجازه نداد، حق، ناحق شود. گاهی اوقات برخی افراد غیرمسلمان در شناخت اهل بیت(ع) از ما جلوتر هستند. چنانکه جرج جرداق، درباره امیرالمؤمنین، بر حق طلبی ایشان تأکید میکند.
وی بیان کرد: تبعیض در زندگی و حاکمیت رسول خدا(ص) جایی نداشت. امروز ما شعار دینی زیاد داریم، اما وقتی جلو میرویم، متأسفانه تبعیضهایی وجود دارد که باعث دور شدن افراد از اعتقادات دینی میشود. پیامبر اکرم(ص) نسبت به هیچ کس تبعیض قائل نشدند، چه مسلمان، چه غیرمسلمان. متأسفانه در بین برخی افراد تأثیرگذار میبینیم که تنها به هم فکران خود بها میدهند و به بقیه با دید دیگری نگاه میکنند، در حالی که اینها هم مردم هستند. این تبعیض است. این اخلاق و این رویه چیزی نیست که پیامبر اکرم(ص) برای آن مبعوث شده باشند. اینها را نباید به نام دین تلقی کرد.
این استاد حوزه با اشاره به پیاده روی اربعین گفت: قلمها از بیان فضیلت پیاده روی اربعین قاصر است، اما در کنار آن عمل مهم است. درس عملی از اسلام بیاموزیم. اگر توانستیم، در این مسیر باشیم، مورد رحمت خداوند قرار میگیریم و اگر به ظواهر اکتفا کنیم، گرچه ماجور هستیم، اما تأثیر آن چنانی در جامعه نخواهیم داشت.
انتهای پیام