صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۹۹۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۲
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد

عبدالحمید طالبی گفت: در راستای خدمات ویژه برای زائران در ایام پایانی ماه صفر، رویکردی جامع از مبدا تا مقصد طراحی شده است.

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در راستای خدمات ویژه برای زائران در دهه پایانی ماه صفر، رویکردی جامع از مبدا تا مقصد طراحی شده است. به‌این‌ترتیب که از جایی که زائران پیاده‌روی خود را آغاز می‌کنند تا نقطه‌ای که به حرم امام رضا(ع) مشرف می‌شوند، تمامی خدمات در نظر گرفته شده است. با ورود تولیت آستان قدس رضوی، اهداف راهبردی و نظام راهبری جدید برای تسهیل این خدمات ابلاغ شد. این برنامه در قالب یک پروژه 10 ساله طراحی شده که سه سال از آن باقی مانده است و آستان قدس رضوی با محوریت علم و فرهنگ این پروژه را به پیش می‌برد.

وی ادامه داد: خدمات اجتماعی نیز در حال اجراست، اما باید توجه ویژه‌تری به فعالیت‌هایی که به حضرت رضا(ع) منتسب است، داشته باشیم. در این راستا، فعالیت‌های دانشگاه‌ها و بنیاد پژوهش‌های اسلامی از جمله اقداماتی است که در سازمان‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در حال انجام است. با توجه به فیض حضور در محضر حضرت رضا(ع) و انتصاب ایشان به عنوان یک مقام علمی و فرهنگی، آستان قدس رضوی اقدامات متعددی در داخل کشور در زمینه‌های علمی، فرهنگی و مذهبی انجام می‌دهد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: سه مناسبت مهم شامل دهه کرامت، دهه آخر صفر و نوروز، که همگی در مشهد برگزار می‌شوند، از اهمیت ویژه‌ای برای آستان قدس برخوردار هستند. برای هر مناسبت، سند محتوایی ویژه‌ای آماده می‌شود که شامل یک شعار و یک حدیث محوری از حضرت رضا(ع)، اهداف، استراتژی‌ها و فرصت‌های مختلف است. این اسناد براساس ارزیابی‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده، تدوین می‌شود.

طالبی افزود: در دهه کرامت امسال، بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «ایران، ایران امام رضا(ع) است و برکات ملت شامل حال همه ملت‌هاست»، شعار «ایران امام رضا(ع)» اعلام شد. این شعار با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد و در جنگ ۱۲ روزه اخیر نیز به‌خوبی خود را نشان داد.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه خراسان و سازمان تبلیغات اسلامی نیز با استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی، از هم‌اکنون به استقبال تقارن اربعین حسینی و ایام پایانی ماه صفر رفته‌اند. در سال‌های گذشته، در تأمین ملزومات موکب‌ها و نیازهای زائران، کمبودهایی وجود داشت و یا فعالیت‌ها با دشواری مواجه می‌شد. به همین دلیل، به عزیزان یادآور شدیم که با بهره‌گیری از شبکه تبلیغی سراسر کشور، ثبت‌نام مبلغان را در محورهای مختلف خدمت‌رسانی انجام دهند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه گفت: در این زمینه، چهار محور کلان شهری شناسایی شده و محل‌های مورد نیاز برای خدمات سفر با همکاری استانداری تعیین گردیده است.  هدف ما ارائه «زیارت متعالی» است؛ یعنی زائری که با دست پر از معنویت و معرفت به شهر خود بازگردد و ارتباط مستمر خود را با آن منبع نورانی، حضرت امام رضا(ع)، حفظ کند. بر همین اساس سازمان تبلیغات اسلامی در خیابان امام رضا(ع) مستقر بوده و همزمان با برگزاری جشن‌ها در این خیابان، حدود ۱۵۰ پایگاه فرهنگی در ایام شهادت فعال خواهند بود.

طالبی ادامه داد: در این برنامه‌ها،  موضوعات محوری بسیاری مطرح شده که یکی از آن‌ها، استفاده از روایت‌های دفاع مقدس و سخنرانی‌هایی از افرادی مطرح است. اکنون در ۳۰۰ نقطه بزرگ سراسر شهر مشهد، با انعقاد قراردادها، موضوعات متنوعی از برنامه‌های کودکان تا اجتماعات مردمی در دست اجراست.

وی اظهار کرد: برای سومین سال، تجمع بزرگ در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود و در همان شب، پویش «فقرزدایی» پیگیری خواهد شد. همچنین، نمایشگاهی که چند سال پیش در مسیر پیاده‌روی مرحوم آیت‌الله طبسی راه‌اندازی شده بود، امسال با تغییراتی ادامه پیدا می‌کند. در این نمایشگاه، پنج روایت از زندگی حضرت رضا(ع) با بهره‌گیری از قالب تئاتر مشهدی به اجرا در می‌آید.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: در کنار این فعالیت‌ها، رویداد جدیدی نیز با تأکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اجرا خواهد شد. ایشان سه محور مهم را یادآور شده‌اند که باید در برنامه‌ها پررنگ شود؛ معرفی شخصیت ائمه معصومین(ع)، تبیین سبک زندگی اسلامی و انتقال این مفاهیم با زبان روز به جامعه. تلاش شده در این پیاده‌راه، بُعد دوم یعنی ترویج سبک زندگی اسلامی پررنگ‌تر و با زبان هنر و رسانه ارائه شود.

انتهای پیام