وی افزود: این اجلاس باید به گونهای برنامهریزی شود که همچون یک دوره آموزشی جامع برای تمامی مسئولان وزارتخانه عمل کند. شخصاً بر این باورم که باید در این فضا درس بیاموزیم، رفتارهای جدید را تجربه کنیم و با برنامههای معاونین بیشتر آشنا شویم. این گردهمایی باید به پیمانی جمعی بین همه دستاندرکاران تعلیم و تربیت تبدیل شود تا شاهد اتفاقی بزرگ در آغاز سال تحصیلی باشیم.
کاظمی درباره شیوه برگزاری این اجلاس به صورت نیمهحضوری گفت: این تصمیم هیچ ارتباطی با مسائل امنیتی یا جنگ ندارد. بلکه این انتخاب، یک درس عملی در بهینهسازی منابع و افزایش بهرهوری است. چرا باید هزینههای گزاف مانند ۵۰ میلیارد تومان متحمل شویم، در حالی که میتوانیم همان کیفیت را با هزینهای کمتر و سهولت بیشتر ارائه دهیم. این روش نهتنها موجب مشارکت گستردهتر همکاران از سراسر کشور شده، بلکه از اتلاف وقت و مخاطرات سفر نیز جلوگیری میکند.
دو مأموریت کلیدی «کیفیت» و «عدالت»
وی تصریح کرد: همواره بر دو مأموریت کلیدی «کیفیت» و «عدالت» در آموزش تأکید داریم. در آستانه سال گذشته و آغاز به کار دولت چهاردهم، با چالشهای متعددی مانند کمبود نیروی انسانی، مشکلات گزینش و فشارهای گسترده مواجه بودیم. اما با عزمی راسخ و تلاشی جمعی، توانستیم گامهای مؤثری در جهت بهبود وضعیت برداریم. از آزمونهای کیفیتبخشی تا خدمترسانی بهینه، همهجانبه کوشیدیم تا نظام تعلیم و تربیت را ارتقا دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پرداخت مطالبات مالی و دستاوردهای آموزش و پرورش گفت: یکی از پیچیدهترین چالشهای مالی آموزش و پرورش، پرداخت پاداش بازنشستگان سال ۱۴۰۲ بود که در قانون بودجه ابتدایی ۲۲ درصد پیشبینی شده بود، اما با پیگیریهای انجامشده و اخذ مصوبه از سران قوا، این میزان به میانگین قابلقبولتری افزایش یافت. همچنین سال گذشته، بهترین سال مالی آموزش و پرورش در ۴۶ سال اخیر بود؛ چراکه پرداخت کامل مطالبات، از جمله همسانسازی حقوق بازنشستگان که پس از پیگیریهای فراوان در قانون دیده شد، پرداخت بهموقع پاداشها، سرانهها و حقوق معلمان از ابتدای مهرماه، تخصیص ۱۸ هزار میلیارد ریال (۱۸ همت) و پرداخت ۶۰ درصد پاداش بازنشستگان و تخصیص سرانه مدارس و ... از دستاوردهای مهم این حوزه محسوب میشود.
وی با بیان اینکه در طرح شهید عجمیان ۱۱۰ هزار کلاس درس به امکانات آموزشی تجهیز خواهند شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین هدفهای آموزش و پرورش مهارتآموزی دانشآموزان است و بر این اساس پیشبینی میشود حدود ۵٠ درصد دانشآموزان به هنرستانهای فنی و حرفهای بروند.
تحول در جذب نیروی انسانی
کاظمی با اشاره به تحول در جذب نیروی انسانی بیان کرد: اصلاح فرآیندهای استخدامی نادرست گذشته و جذب ۱۱۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۲، اخذ مجوز جذب ۸۵ هزار نیروی جدید در سال جاری، ساماندهی نیروهای خرید خدمات و بهبود شرایط حقوقی آنها و تدوین سند جامع نیروی انسانی و پیگیری اجرای آن از جمله این موارد است. همچنین جذب ۳ هزار نخبه بدون آزمون از طریق دانشگاه فرهنگیان برای اولین بار در کشور، اخذ ۲۷۰۰ پست سازمانی و هیئت علمی برای دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی و ... از پیشرفتهای این حوزه محسوب میشود.
وی ادامه داد: تصویب آییننامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(شهر کودک) در هیئت دولت، رشد چشمگیر بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴ بهگونهای که در مقایسه با یک دهه گذشته، ۲.۱ درصد رشد نسبت به بودجه عمومی کشور داشته است و افزایش ۲۳ برابری بودجه نوسازی مدارس و در برخی موارد رشد ۵۰۰ تا ۲ هزار درصدی بودجه دانشگاه فرهنگیان را میتوان اشاره کرد. این دستاوردها حاصل همکاری مدیران کل استانها، معاونان آموزش و پرورش و تمامی دستاندرکاران است. امسال نیز باید با همین انسجام و تلاش، اتفاقات خوب سال گذشته را تکرار کنیم. هر استانی که تاکنون موفق به حل مشکلات خود نشده، باید با ارائه گزارش دقیق، راهکارهای عملیاتی را دنبال کند.
وزیر آموزش و پرورش با اظهار امیدواری از تداوم این روند و رقم خوردن آیندهای درخشانتر برای نظام تعلیم و تربیت کشور گفت: دشمن به رویکردهای ما توجه دارد و ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد اما در این همایش باید دستاوردهای این حوزه را برای جامعه تبیین کنیم و برخی میخواهند این دستاوردها را نادیده بگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به رؤسای آموزش و پرورش گفت: معیار مدیریت دو مسئله است؛ اینکه باید هر مدیر، مسئول و معاونی از خودش بپرسد، چند مسئله از مسائل حوزه کاری خود را حل کرده است. آیا انتقال مسائل به دیگران مشکل ما را حل کرده است؟ رئیس و مدیر یک منطقه باید با شاخصها آشنا باشد و همین شاخصها عملکرد او را مشخص خواهد کرد. یک مدیر باید هوشمند، همهجانبهنگر و با برنامه باشد. برای اینکه باید در این زمینه موفق باشیم باید ایمان قلبی و توکل بر خداوند داشته باشیم.
کاظمی تأکید کرد: همه شما مدیران نظام تعلیم و تربیت کشور را به 13 اصل مدیریتی برای توفیق در اموراتتان توصیه میکنم؛ تعاملات و ارتباطات حداکثری، مشارکت حداکثری با هیئتهای اندیشهورز، رعایت اصول اخلاقی و امیدآفرینی از جمله این اصول است.
ثبتنام دانشآموزان در مدارس
وی با اشاره به ثبتنام دانشآموزان در مدارس ادامه داد: گاهی مردم را عاصی و عصبانی میکنیم، اگر ظرفیت مدارس تکمیل شده است و نمیتوانیم ثبتنام کنیم، با مهربانی بیان کنید و هر مدیری در این راستا تخطی و تخلف میکند، پروندهاش را ببندید و کنار بگذارید، چرا که آن فرد به درد مدیریت نمیخورد. گاهی این مسائل خواب را از چشمانش میگیرد، چطور میخواهیم قدر این مردم را بدانیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نظارت حداکثری گفت: مدیریت یک دستگاه میتواند برنامهریزی کند و نیمی از وقت خود را صرف ارتباطات و نیمی از وقت را صرف نظارت کند و همین مسئله باعث مدیریت بهینه میشود.
انتهای پیام