آیتالله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به ایام پایانی ماههای محرم و صفر، بر جایگاه اهلبیت(ع) بهعنوان معلمان حقیقی جامعه تأکید و اظهار کرد: این ذوات قدسی نه تنها معلم نافع بودند، بلکه جان خود را فدای هدایت مردم کردند تا جامعه را از جهالت و ضلالت نجات دهند و عاقل و عادل بسازند.
وی با اشاره به دعای معروف زیارت اربعین، ادامه داد: وقتی در مراسم سوگواری میگوییم «وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ»، این یک بیان تعلیمی است. یعنی انسان باید فرزند معنوی اهلبیت(ع) شود تا بتواند خونبهای آنان را طلب کند. این مقام، شناسنامهای نیست؛ بلکه هرکس میتواند با پیمودن راه اهلبیت(ع) به این جایگاه برسد.
این مرجع تقلید ضمن گرامیداشت یاد شهدای جنگ ۱۲ روزه به ویژه سردار کاظمی برادر وزیر آموزش و پرورش، بیان کرد: حشر این عزیزان با ذوات مقدس اهلبیت(ع) خواهد بود.
آیتالله جوادی آملی افزود: وقتی ایران میتواند مدعی خونبهای شهیدان کربلا و شهدای امروز باشد که به چنان جایگاهی برسد که دشمنان جرأت جسارت به رهبر مسلمانان را پیدا نکنند. این عظمت محرم و صفر است که باید به درستی فهمیده شود.
وی در ادامه خطاب به مسئولان و فرهنگیان کشور بر اهمیت علمآموزی و استفاده از ظرفیتهای گسترده الهی تأکید کرد و افزود: خداوند فرمود «سَخَّرَ لَکُم مَا فِی السَّماوَاتِ وَ مَا فِی الأرْضِ» یعنی هیچ موجودی در جهان در برابر شما سرپیچی ندارد. مشکل ما این است که قدر خود را نمیدانیم و به کم اکتفا میکنیم. علمآموزی فریضه است و جامعه ما باید بفهمد که باسواد شدن نه تنها معصیت نیست بلکه تکلیف و فریضه الهی است.
این مرجع تقلید تصریح کرد: هیچ چیز در عالم نیست که در برابر انسان مقاومت کند؛ همه مسخر اوست. تنها باید فهمید و تلاش کرد. کوتاهی در این زمینه سبب عقبماندگی ما از دیگران خواهد شد.
وی با تأکید بر اهمیت مطالعه و نگارش علمی تصریح کرد: این دستور رسمی دین است؛ مگر میشود شب و روز انسان بدون کتاب و مطالعه بگذراند؟ بدون محاسبه بگذراند؟ هر کس وظیفه دارد اثری علمی تولید کند که دانشمندان بتوانند از آن بهره ببرند. دین ما هیچگونه کوتاهی را در این زمینه نمیپذیرد.
آیتالله جوادی آملی عنوان کرد: مرحوم کلینی نقل کرده که امام صادق(ع) به اصحاب خود فرمودند «مشرق و مغرب عالم را بگردید، علمی صحیح جز آنچه از نزد ما اهلبیت صادر شده است نخواهید یافت» امروز هم نگاه کنید، شرق و غرب عالم جز جنگها، خشونتها و تهدید رهبران مسلمانان چیزی به همراه نداشته است. این حقیقتی است که باید آن را فهمید و به آن عمل کرد.
وی با تأکید بر اهمیت «معرفت نفس» بیان کرد: در میان همه علوم نافع، معرفت نفس از همه سودمندتر است. انسان باید خود را بشناسد؛ زیرا او موجودی ابدی است، نه فانی. همه عالم ـ آسمان، زمین و دریا ـ روزی بساطشان برچیده میشود، اما انسان هست که هست و برای چنین موجودی تنها کالای ابدی و ماندگار سود دارد.
آیتالله جوادی آملی با استناد به آیه شریفه «لاَ تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ» و حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» افزود: کسی که خود را بشناسد، خدا را شناخته است؛ و اگر خدا را فراموش کند، خود را نیز فراموش خواهد کرد و دچار سرگردانی میشود. چنین انسانی به هر چیز پناه میبرد، اما آرام نمیشود.
وی با اشاره به نقش شهدا در بیداری جامعه تصریح کرد: شهید هم خوابیده را بیدار میکند و هم مرده را زنده میکند. قیام عاشورا نمونه روشن این حقیقت است که در تلخترین شرایط، جامعه را بیدار کرد.
آیتالله جوادی آملی با ذکر خاطرهای از مرحوم استاد فرشچیان و ارجاع به حکایت «سیمُرغ» عطار نیشابوری، بر رهایی از نفس برای درک حقیقت تأکید کرد و افزود: تا انسان قالب جسمانی را کنار نگذارد، نمیتواند حقایق را مشاهده کند. این نه به معنای مرگ طبیعی، بلکه به معنای کنار گذاشتن هوسهای نفسانی است. همانگونه که امیرالمؤمنین(ع) فرمود «من خدایی را که ندیده باشم عبادت نمیکنم».
علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار با اشاره به خدمات یک سال گذشته وزارت آموزش و پرورش، گفت: آموزش و پرورش زیر ساخت و زیربنای توسعه پایدار هر کشوری است و به میزانی که به آن توجه شود، نتایج مهم و اثر بخشی در جامعه دیده خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کوچکانگاری آموزش و پرورش در دهههای گذشته، بیان کرد: دکتر پزشکیان اولین رئیس جمهوری است که آموزش و پرورش را مسئله اول کشور و در اولویت برنامههای دولت قرار داده است.
وی افزود: رئیس جمهور تاکنون بیش از چهل جلسه برای راهبری اهداف نظام آموزش و پرورش کشور برگزار کرده است و این افتخار بزرگی محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کوچکانگاری آموزش و پرورش همواره از چالشهای جدی، مهم و اساسی کشور بوده و ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... نیز ناشی از همین غفلت بوده است.
کاظمی با تأکید بر اینکه در نظام تعلیم و تربیت چندین کلان برنامه داریم، گفت: برای تحقق سند تحول بنیادین که روح حاکم بر آن، موضوع عدالت و کیفیت است، برنامههای بسیاری تدوین و اجرا کردهایم. در یک سال اخیر ۷۲۰۰ نظام مسئله در نظام تعلیم و تربیت شناسایی و برای حل همه آنها برنامه ارائه کردهایم.
کاظمی با اشاره به مشارکت نهادها و سازمانهای دولتی و خصوصی در توسعه عدالت آموزشی، گفت: ارگانهای مختلفی پای کار نهضت مدرسه سازی و توسعه عدالت آموزشی آمدهاند، خیرین نیز کمک خود را از یازده همت سال گذشته به هجده همت در سال جاری رساندهاند که این اقدم بی نظیری است و از خیرین بزرگوار بابت دغدغههای آموزشی و تربیتی آنان سپاسگزاریم.
وی در ادامه به برنامههای افزایش کیفیت با ایجاد تحول در برنامه درسی اشاره کرد و گفت: در کنار ایجاد تحول در برنامه درسی، فعالیتهای فرهنگی و پرورشی را نیز در اولویت برنامههای خود قرار دادیم.
موضوع مهارتآموزی نیز از دیگر کلان برنامههای ما محسوب میشود که بنا داریم تا پایان برنامه هفتم پیشرفت، ۵۰ درصد دانشآموزان متوسطه را در هنرستانها پوشش دهیم تا زمینه لازم برای آموزش حداقل یک مهارت و کسب رزق حلال را فراهم کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۳۰۰ مدرسه قرآنی را هدف گذاری کردهایم، افزود: موضوع کنترل آسیبهای اجتماعی نیز به عنوان یکی از مهمترین برنامههای آموزشی و پرورشی به جد در آموزش و پرورش دنبال میشود بطوری که اطلس آسیبهای اجتماعی را به تفکیک استان/ منطقه و مدرسه طراحی کردهایم تا با مداخلات بهنگام از بروز مشکلات و بحرانهای اجتماعی جلوگیری کنیم.
کاظمی ضمن ارائه گزارش مختصری از عملکرد آموزش و پرورش در یک سال اخیر تصریح کرد: همه تلاشمان در راستای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش است. ما حتی در شرایط جنگی نیز در میدان حضور داشتیم و توانستیم دانش آموزان المپیادی را در رشتههای مختلف به المپیادهای جهانی اعزام کنیم و مدالهای رنگارنگ و ارزشمندی کسب کنیم. در المپیک ورزشی دانشآموزی نیز بیش از چهل و هشت مدال کسب کردهایم.
انتهای پیام