صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۱۵۷۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۱
رائد فریدزاده مطرح کرد

رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری گفت: سینما را می‌توان به عنوان قلب تپنده یا یکی از ارکان اصلی صنایع خلاق در نظر گرفت که سه حوزه هنر، صنعت و رسانه را در چارچوب فرهنگی پیوند می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی صبح امروز سوم شهریورماه با حضور زهرا بهروزآذر، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، علی منتظری، رییس جهاددانشگاهی و جمعی از مدیران و فعالان عرصه صنایع خلاق و فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری با اشاره به نسبت بین صنایع خلاق و صنعت سینما گفت: در مورد صنایع خلاق با مفهومی پیچیده و چندبعدی سر و کار داریم. اما نکته حائز اهمیت این است که در مورد خود سینما نیز پیشاپیش تعریف مشخص و واحدی نداریم. منظور من از سینما، صنعت کلی تصویر است که انواع حوزه‌های سینمایی را دربرمی‌گیرد.

وی افزود: رشد چشمگیر صنایع خلاق در سال‌های گذشته، حتی پیشی‌گرفتن از صنایعی مانند نفت در تولید ناخالص داخلی، نشان‌دهنده اهمیت این حوزه است. سینما را می‌توان به عنوان قلب تپنده یا یکی از ارکان اصلی صنایع خلاق در نظر گرفت که سه حوزه هنر، صنعت و رسانه را در چارچوب فرهنگی پیوند می‌دهد.

فریدزاده ادامه داد: سینما هم یک صنعت مادر است که بر صنایع دیگر اثر می‌گذارد و هم یک صنعت ترکیبی که منبعی برای صنایع دیگری مانند موسیقی، طراحی مد و لباس، گردشگری و برندینگ شهری و ملی محسوب می‌شود. سینما اثر هم‌افزایی بین فناوری، هنر و علوم انسانی ایجاد می‌کند و می‌تواند نیروی محرکه و پیشران سایر صنایع خلاق باشد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم از یک استعاره استفاده کنیم، سینما مانند جنگلی زنده است که ریشه‌های عمیقی در فرهنگ دارد، اما شاخه‌ها و گونه‌های جدیدی مانند انیمیشن، سریال‌ها، بازی‌های ویدیویی و فیلم‌های دیجیتال تولید می‌کند. روایت‌پردازی بنیاد اصلی این اکوسیستم زنده است. درواقع سینما توانایی تجسم‌بخشیدن به خلاقیت و ایجاد دورنمایی برای آینده را دارد که می‌تواند سرلوحه اقدامات فرهنگی و اقتصادی قرار گیرد. اقتصاد فرهنگ به همین دلیل اهمیت پیدا می‌کند. باید درک کنیم که این اقتصاد تفاوت‌های زنجیره تولید، عرضه و مصرف را در نظر گیرد و نیازمند تنظیم‌گری اقتصادی برای تضمین پایداری صنعت است.

وی تأکید کرد: فناوری و دگرگونی‌های اخیر در صنعت تصویر هم تهدید است و هم فرصت. اگر صنعت سینما بخواهد از قالب بومی خود خارج شود و به چرخه جهانی متصل شود، این اتفاق قطعاً به مدد فناوری رخ خواهد داد. پلتفرم‌های دیجیتال، سرویس‌های جدید، هوش مصنوعی در تولید و پخش آثار نقش بسزایی ایفا می‌کنند. متأسفانه به نظر می‌رسد در این حوزه دچار غفلت شده‌ایم. در حالی که در روسیه ۳۵ تا ۴۰ درصد تولیدات انیمیشن و سریال‌سازی با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شود، هنوز به طور کامل از این فناوری‌ها بهره‌مند نشده‌ایم.

فریدزاده در ادامه گفت: برای جهانی شدن صنعت تصویر، باید به دنبال ایجاد آثاری باشیم که میانگین ذائقه جهانی را در نظر گیرند. کشور‌های موفق در این زمینه مانند کره جنوبی، ژاپن و اخیراً عربستان سعودی با تلفیق هوشمندانه فناوری و فرهنگ بومی توانسته‌اند موجی جهانی ایجاد کنند.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: در ایران با وجود فرصت‌های بسیار زیاد شامل جمعیت جوان و خلاق، تاریخ و میراث فرهنگی غنی، با چالش‌هایی مانند نبود شفافیت در قانون‌گذاری، فرایند‌های حمایتی و عدم بهره‌گیری مناسب از فناوری‌های نوین رو‌به‌رو هستیم؛ بنابراین برای ایجاد یک صنعت پایدار، نیازمند شفافیت نهادی، کاهش انحصار و جلوگیری از دخالت‌های نابجایی هستیم که اکوسیستم طبیعی را بر هم می‌زند. پارک‌های فناوری می‌توانند با ایجاد اتصال بین دانشگاه، دولت و بخش خصوصی و حمایت از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه صنایع خلاق، زمینه‌ساز توسعه فناوری و پیوند پژوهشگران جوان با صنعت سینما باشند.

انتهای پیام