صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۱۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۵
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر بازنگری در طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، گفت: در این طرح باید هم زائران و هم مجاوران دیده شوند، چراکه رویکردهای گذشته بیشتر بر اقامت و خدمات‌رسانی به بخشی از زائران متمرکز بوده و نیازهای مجاوران نادیده گرفته شده است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، امروز ۳ شهریورماه، در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که در استانداری این استان برگزار شد، با گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: هفته دولت فرصتی برای تجدید عهد با آرمان‌های شهیدان رجایی و باهنر است. در یک سال گذشته، دولت چهاردهم با تحریم، تهدید، توطئه و حتی جنگ ۱۲ روزه مواجه بود اما در کنار مردم ایستاد و تلاش کرد خدمت صادقانه و بی‌منت را سرلوحه کار قرار دهد.

مشارکت بخش خصوصی؛ کلید توسعه آزادراه‌های مشهد

وی با اشاره به پیگیری‌های دولت در حوزه صنعت، معدن، برق‌رسانی، گردشگری، توسعه شهری و روستایی، انرژی خورشیدی و حمل‌ونقل گفت: مشهد متعلق به همه مردم ایران و کانون جهان تشیع است. توسعه آزادراه‌های منتهی به مشهد یک موضوع ملی است و تنها با مشارکت جدی بخش خصوصی عملیاتی خواهد شد. سرمایه‌گذاران در این حوزه علاوه بر انتفاع مالی، از ارزش معنوی نیز بهره‌مند خواهند شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: کاهش زمان و افزایش سرعت حمل‌ونقل ریلی در مسیر تهران – مشهد یک ضرورت است و بر همه مبداهای سفر به این شهر اثر می‌گذارد. در شرایط فعلی، کاهش ۴۵ دقیقه‌ای زمان سفر قطارها در دستور کار قرار گرفته و مذاکرات با طرف چینی برای برقی‌سازی و تجهیز ناوگان نهایی شده است. مصوبات شورای اقتصاد و کمیسیون‌های مربوط نیز برای این پروژه اخذ شده است.

صادق در ادامه به اهمیت مرز دوغارون اشاره و بیان کرد: اگر بخواهیم توسعه پایدار و غیرنفتی داشته باشیم، باید ترانزیت ریلی و جاده‌ای را گسترش دهیم. اقدامات متعددی در حوزه پایانه‌های مرزی در دست اجراست اما تحقق آن نیازمند مشارکت بخش خصوصی در تجهیز زیرساخت‌هاست.

وی تأکید کرد: تقویت پایانه‌های مرزی ارتباط ایران با افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و دیگر همسایگان را توسعه می‌دهد و به تسهیل ترانزیت کمک می‌کند. حتی در شرایط تحریم، تجار و بازرگانان می‌توانند از طریق آب‌های آزاد و مسیرهای ترانزیتی تجارت خود را ادامه دهند.

بازنگری در طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی

وزیر راه و شهرسازی درباره مشکلات طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، بیان کرد: این طرح سال‌ها با چالش مواجه بوده است. در طراحی اولیه بیشتر به زائر توجه شد و مجاوران نادیده گرفته شدند؛ به‌گونه‌ای که ساخت هتل‌ها باعث شد تنها بخشی از زائران امکان اقامت در اطراف حرم را داشته باشند، در حالی که حدود ۷۰ درصد زائران از این امکان محرومند.

وی افزود: در بازنگری جدید، ضرورت دارد هم زائر و هم مجاور دیده شوند. طرح تفصیلی ویژه نیز تهیه و ابلاغ شده اما مشکلاتی در اجرا وجود دارد. روح حاکم بر این طرح باید عدالت میان زائر و مجاور باشد و سامانه‌ای برای نظارت دقیق بر اجرای آن پیش‌بینی شده است.

صادق ابراز کرد: مسائل شهر مشهد صرفاً محلی نیست بلکه ملی است. ساخت‌وسازهای پرسرعت و بعضاً غیرقانونی در ارتفاعات جنوبی و کمربند جنوبی شهر نگرانی‌های زیست‌محیطی ایجاد کرده است که نیازمند مراقبت ویژه است تا مشکلات جدیدی به وجود نیاید.

بازآفرینی شهری و مقابله با حاشیه‌نشینی

وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود ناترازی‌ها، پاسخگویی به نیازهای مردم ادامه دارد. در مشهد باید برخی مناطق بلندمرتبه‌سازی شود و به موضوع حاشیه‌نشینی به‌صورت جدی پاسخ داده شود. این امر باید با همکاری شرکت بازآفرینی شهری، شهرداری و استانداری دنبال شود.

خراسان رضوی؛ میزبان میلیون‌ها زائر در اربعین و دهه آخر صفر

صادق در پایان تصریح کرد: مشهد و خراسان رضوی هرساله در ایام اربعین و دهه آخر صفر میزبان میلیون‌ها زائر است و تلاش‌های گسترده‌ای در بخش حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی برای تسهیل سفر زائران انجام می‌شود. در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی نیز خراسان رضوی خوش درخشید و مشهد پناه و مأمن کشور بود و کمک‌های گسترده‌ای به سایر نقاط ارسال کرد.

در ادامه، حجت‌الاسلام تیمورعلی عسگری، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: در دهه پایانی صفر به حدود ۷ میلیون زائر خدمت‌رسانی کردیم. دیروز قریب به ۶۰۰ هزار زائر پیاده از طریق راه ریلی مشهد به سرخس، نیشابور، سبزوار و نقاب راهی کردیم. حمل و نقل با ۸۰۰ دستگاه اتوبوس، بهداشت و درمان با ۶۸ بیمارستان و ۲ بیمارستان صحرایی و ۱۸ داروخانه شبانه‌روزی خدمت‌رسانی کرده و همه امکانات امداد و نجات را هلال احمر بسیج کرده و پای کار آورد، همچنین ۴۰۰ نفر از جوانان داوطلب زائران را به حرم می‌بردند و از نظر مایحتاج عمومی ۲۰ قلم کالا اساسی تامین شد و مورد نظارت بود.

وی با بیان زائرپذیر شدن قریب به ۷۰۰ خانه، عنوان کرد: برخی خانه‌ها، هیأت کامل پذیرا بودند و به نوعی خود خدمات را ارائه می‌کردند و موکب‌های زیادی در مسیر راه‌های مواصلاتی و ۴۰۰ موکب در مشهد خدمات را ارائه می‌دادند. یکی از مطالبات ما، مصوبات کمیته ملی زیارت و کارگروه ملی آن است که به شورا عالی زیارت تغییر نام پیدا کرده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: همانطور که اربعین ملی دیده می‌شود، مصوب شد اربعین را تا پایان دهه صفر استمرار دهیم و بودجه مناسب کارگروه ملی زیارت قول داد در مجلس تصویب کند. بحث بزرگراه حرم تا حرم و قطار سریع‌السیر به جهت اینکه مصوبات سریع بوده و کارگروه ملی زیارت پیگیر این موضوع بوده است، باید مصوبات کارگروه ملی زیارت بیشتر مدنظر باشد.

انتهای پیام