صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۱۷۸۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۴

رئیس بنیاد بوعلی سینا با بررسی مبانی فلسفی نبوت در اندیشه گفت: ابن سینا به عنوان فیلسوف بزرگ، نبوت را پل ارتباطی انسان با خداوند و اساس شکل‌گیری زندگی اخلاقی و اجتماعی دانسته است. کتاب شفا، اثر فلسفی و مهم به بحث نبوت اختصاص یافته و پایان آن به مسئله امامت ختم می‌شود.

به گزارش ایکنا از همدان، انشاالله رحمتی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد تهران و رئیس بنیاد بوعلی سینا، امروز چهارم شهریورماه در همایش علمی ابن‌سینا حکیم هزاره‌ها، اظهار کرد: در فلسفه دین و زندگی اجتماعی امروزه، مشکل اصلی درک درست و عمیق از مسئله نبوت است.

وی بیان کرد: در فلسفه مدرن، گروهی از فیلسوفان، دین را بر مبنای عقل محض و بدون نیاز به نبوت پذیرفته‌اند، اما ابن سینا به عنوان فیلسوف بزرگ، نبوت را پل ارتباطی انسان با خداوند و اساس شکل‌گیری زندگی اخلاقی و اجتماعی دانسته است.

رحمتی گفت: کتاب شفا، این اثر فلسفی و مهم به بحث نبوت اختصاص یافته و پایان آن به مسئله امامت ختم می‌شود. ابن سینا با استدلال‌های فلسفی، اثبات وجود نبوت و کیفیت دعوت پیامبر به خدا را پایه‌گذاری می‌کند که برای تبیین بنیان دین، اخلاق و سیاست بسیار حیاتی  و مهم است.

وی بیان کرد: نظریه نبوت بوعلی سینا می‌تواند به عنوان یکی از پیشگامان نظریه قرارداد اجتماعی در فلسفه سیاسی تلقی شود. این نظریه با برهانی مستحکم، اساس زندگی مدنی و اخلاقی را شکل می‌دهد و با نظریه‌های مدرن غربی مانند آثار هابز، جان لاک و روسو قابل مقایسه است.

رحمتی ادامه داد: ابن سینا انسان را موجودی اجتماعی می‌داند که برخلاف حیوانات به تنهایی قادر به تأمین نیازهای خود نیست و ناگزیر به زندگی جمعی و تقسیم کار است. از این رو، نبوت نه تنها نقش هدایتگر بلکه پایه‌گذار نظم اجتماعی است.

وی اظهار کرد: در دنیای مدرن ارتباط انسان با آسمان و وحی به شدت کاهش یافته و تنها شناخت عقلانی از خدا باقی مانده است. ابن سینا می‌آموزد که این شناخت عقلانی بدون حضور نبوت کامل نمی‌شود و نبوت همچنان برای رشد اخلاقی و اجتماعی ضروری است.

استاد فلسفه دانشگاه آزاد تهران مرکزی بیان کرد: ابن سینا در نظریه نبوت خود نشان می‌دهد که پیامبر باید انسانی کامل و برتر باشد که به وسیله وحی مردم را به سوی کمال و اخلاق دعوت می‌کند و پیامبر یا نبوت انسانی است که باید از جنس مردم باشد و نه فرشته‌ای مجرد است. این انسان کامل نقش واسطه میان خدا و بشر را دارد و هدایت دینی را امکان‌پذیر می‌کند 

استاد فلسفه دانشگاه آزاد تهران ادامه داد: پژوهش‌های عمیق‌تری در آینده  تاثیر نظریه نبوت ابن سینا بر فلسفه دین، اخلاق و سیاست انجام شود و این اندیشه‌ها به فهم بهتر دینی و اجتماعی جهان امروز کمک میکند

انتهای پیام