وی بیان کرد: در فلسفه مدرن، گروهی از فیلسوفان، دین را بر مبنای عقل محض و بدون نیاز به نبوت پذیرفتهاند، اما ابن سینا به عنوان فیلسوف بزرگ، نبوت را پل ارتباطی انسان با خداوند و اساس شکلگیری زندگی اخلاقی و اجتماعی دانسته است.
رحمتی گفت: کتاب شفا، این اثر فلسفی و مهم به بحث نبوت اختصاص یافته و پایان آن به مسئله امامت ختم میشود. ابن سینا با استدلالهای فلسفی، اثبات وجود نبوت و کیفیت دعوت پیامبر به خدا را پایهگذاری میکند که برای تبیین بنیان دین، اخلاق و سیاست بسیار حیاتی و مهم است.
وی بیان کرد: نظریه نبوت بوعلی سینا میتواند به عنوان یکی از پیشگامان نظریه قرارداد اجتماعی در فلسفه سیاسی تلقی شود. این نظریه با برهانی مستحکم، اساس زندگی مدنی و اخلاقی را شکل میدهد و با نظریههای مدرن غربی مانند آثار هابز، جان لاک و روسو قابل مقایسه است.
رحمتی ادامه داد: ابن سینا انسان را موجودی اجتماعی میداند که برخلاف حیوانات به تنهایی قادر به تأمین نیازهای خود نیست و ناگزیر به زندگی جمعی و تقسیم کار است. از این رو، نبوت نه تنها نقش هدایتگر بلکه پایهگذار نظم اجتماعی است.
وی اظهار کرد: در دنیای مدرن ارتباط انسان با آسمان و وحی به شدت کاهش یافته و تنها شناخت عقلانی از خدا باقی مانده است. ابن سینا میآموزد که این شناخت عقلانی بدون حضور نبوت کامل نمیشود و نبوت همچنان برای رشد اخلاقی و اجتماعی ضروری است.
استاد فلسفه دانشگاه آزاد تهران مرکزی بیان کرد: ابن سینا در نظریه نبوت خود نشان میدهد که پیامبر باید انسانی کامل و برتر باشد که به وسیله وحی مردم را به سوی کمال و اخلاق دعوت میکند و پیامبر یا نبوت انسانی است که باید از جنس مردم باشد و نه فرشتهای مجرد است. این انسان کامل نقش واسطه میان خدا و بشر را دارد و هدایت دینی را امکانپذیر میکند
استاد فلسفه دانشگاه آزاد تهران ادامه داد: پژوهشهای عمیقتری در آینده تاثیر نظریه نبوت ابن سینا بر فلسفه دین، اخلاق و سیاست انجام شود و این اندیشهها به فهم بهتر دینی و اجتماعی جهان امروز کمک میکند
انتهای پیام