صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۲۹۳۶
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۵
داور سوگواره ملی «محرم محرم»:

ستار ساکی گفت: سوگواره‌ «مَحرَم محَرم» با تبدیل دانشجویان و هنرمندان جوان به سرمایه‌گذاران فرهنگی، نه تنها فلسفه عاشورا را در جامعه نهادینه می‌کنند، بلکه نسل جدیدی از کنشگران دینی و شهروندانی همدل و مسئولیت‌پذیر پرورش می‌دهد.

ستار ساکی، داور بخش پوستر و گرافیک دیجیتال چهاردهمین دوره سوگواره ملی «مَحرَمِ محَرم» در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، اظهار کرد: برگزاری سوگواره‌هایی مانند «مَحرَمِ محَرم» می‌تواند با ایجاد سکوی پرشی برای نقش‌آفرینی فعالانه، دانشجویان و هنرمندان جوان را از مصرف‌کنندگان منفعل به خالقان و کنشگران فرهنگی تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه کشف و پرورش استعدادها در فضای غیر رسمی از جمله تأثیرات کلیدی برگزاری اینگونه سوگواره‌هاست، بیان کرد: جشنواره‌ها با فراخوان عمومی، استعدادهای ناشناخته در میان دانشجویان و جوانان را شناسایی می‌کنند برای نمونه یک دانشجوی مهندسی که با تولید اثر مفهومی از عاشورا، مسیر جدید هنری پیدا می‌کند.

ساکی با اشاره به اینکه تبدیل دانشگاه‌ها به «کارگاه‌های زنده تولید محتوا» با ترغیب دانشجویان به‌کار گروهی بین‌رشته‌ای مانند الهیات، رسانه، هنرهای تجسمی و تبدیل پروژه‌های کلاسی به آثار قابل‌ عرضه عمومی می‌شوند مانند پژوهش‌های میدانی درباره نمادهای عاشورا در هنر معاصر و ایجاد کمیته‌های مشترک دانشجویی ـ هنری برای طراحی بخش‌های جشنواره مانند ایده‌پردازی برای فضاسازی محرم از دیگر تأثیرات کلیدی برگزاری سوگواره‌ها و جشنواره‌ها با موضوعات مذهبی است.

این داور چهاردهمین دوره سوگواره ملی «مَحرَمِ محَرم» با اشاره به اینکه تقویت سواد رسانه‌ای دینی در هنرمندان از دیگر اثرات کلیدی برگزاری اینگونه سوگواره‌هاست، بیان کرد: کارگاه‌های آموزشی جشنواره، برگزاری نمایشگاه و نشر آثار راه پیدا کرده به جشنواره، هنرمندان را با مبانی نظری قیام عاشورا آشنا کرده و از طرف دیگر از کلیشه‌سازی یا تحریف ناخواسته مفاهیم (به‌کارگیری عناصر و المان‌های بصری مشابه که در فرهنگ‌های بیگانه معنی متفاوتی دارند) جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با برگزاری این سوگواره ملی می‌توانیم بانک ایده‌های اجراشدنی برای آینده داشته باشیم، ادامه داد: تغییر نقش هنرمند از سازنده اثر به معلم جامعه از دیگر اثرات کلیدی برگزاری این سوگواره است که طی آن هنرمندان در پنل‌های جشنواره، فرآیند خلق اثر را توضیح داده و به نوعی به مربی فرهنگی تبدیل می‌شوند و دانشجویان با الگوبرداری، یاد می‌گیرند چگونه هنر را به ابزار تربیت اجتماعی تبدیل کنند.

ساکی با اشاره به بسترسازی برای اقتصاد فرهنگی ارزش‌محور با برگزاری سوگواره ملی «مَحرَمِ محَرم»، تصریح کرد: سوگواره و جشنواره‌ها بازار جدیدی برای فروش آثار هنری با مضامین عاشورایی ایجاد می‌کنند و در کنار آن حمایت از فروش آثار یا به‌کارگیری و انتشار، انگیزه مالی برای تداوم فعالیت‌ها می‌شود.

این داور با اشاره به تأثیر سوگواره و جشنواره‌ها در تقویت هویت دینی، بیان کرد: هنرمندان و عموم مردم می‌توانند از طریق تجربه‌های حسی و عاطفی (نه صرفاً شناختی) به باورهای خود عمق ببخشند، هنرمند همانند یک رزمنده خط مقدم با تجربه و تکرار عملی پدیده خلق اثر به کمک سلاح و ابزار مختص به خود، به درجه‌ای از یگانگی با درون خویش می‌رسد که ثمره آن موجب درکی عمیق و روشن از هویت دینی ـ مذهبی خواهد شد. 

وی تأکید کرد: مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی با تولید محتوای اصیل دینی و انسجام اجتماعی و همبستگی ملی با خلق نمادهای مشترک هنری در فضای عمومی از تأثیرات برگزاری این سوگواره و تعمیق باورهای عموم مردم و هنرمندان است.

ساکی تأکید کرد: این سوگواره‌ها با تبدیل کردن دانشجویان و هنرمندان جوان به سرمایه‌گذاران فرهنگی، نه تنها فلسفه عاشورا را در جامعه نهادینه می‌کنند، بلکه نسل جدیدی از کنشگران دینی و شهروندانی همدل و مسئولیت‌پذیر پرورش می‌دهند که هنر را زبان گفتمان‌سازی انقلابی می‌دانند. این فرآیند، دانشگاه‌ها و گالری‌ها را از فضاهای ایستا به کارخانه‌های پویای تولید معنای حسینی تبدیل می‌کند.

انتهای پیام