صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۴۳۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۱

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش البرز گفت: ما در استان با تمرکز بر عدالت آموزشی و مهارت‌آموزی، تلاش می‌کنیم یادگیرندگان را مجهز به دانش و توانایی‌های عملی کنیم تا در مسیر اشتغال، مشارکت اجتماعی و توسعه پایدار گام بردارند.

رویا عسگرپور، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با گرامیداشت روز جهانی سوادآموزی و با اشاره به شعار امسال «سواد در عصر دیجیتال؛ توانمندسازی یادگیرندگان برای آینده‌ای پایدار»، بر اهمیت انکارناپذیر آموزش و یادگیری در دنیای امروز تأکید کرد و گفت: فناوری‌های نوین هر روز مرزهای تازه‌ای را در مقابل انسان‌ها می‌گشایند و بدون تردید، آموزش و یادگیری مستمر کلید بهره‌مندی از این فرصت‌هاست.

وی با یادآوری مأموریت‌های اصلی دولت و وزارت آموزش و پرورش در زمینه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت، بیان کرد: سازمان نهضت سوادآموزی در استان البرز با تمرکز بر جذب بازماندگان از تحصیل، کودکان کار و دانش‌آموزان مناطق محروم و مرزی، برنامه‌های گسترده‌ای را در دستور کار دارد. همکاری با نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان زندان‌ها و اداره‌کل امور اتباع خارجی، بخشی از تلاش‌های ما برای دسترسی برابر به آموزش است.

این مسئول با اشاره به تغییرات و اصلاحات در ساختار آموزش سوادآموزی، ادامه داد: در سال جاری، بازنگری در کتاب‌های درسی دوره‌های سوادآموزی و اصلاح روندهای گذشته یکی از اولویت‌های اصلی ماست. علاوه بر این، اجرای طرح سوادآموزی مدرسه‌محور و راه‌اندازی پایگاه‌های یادگیری در استان‌ها از پاییز سال آینده آغاز خواهد شد تا دسترسی به آموزش برای همه اقشار جامعه آسان‌تر شود.

عسگرپور گفت: در مراکز یادگیری محلی علاوه بر آموزش سواد پایه، دوره‌های حرفه‌آموزی و آموزش حقوق شهروندی نیز ارائه می‌شود. هدف ما این است که یادگیرندگان با مهارت‌های کسب شده بتوانند فرصت‌های شغلی مناسب پیدا کرده و در راستای خودکفایی و درآمدزایی گام بردارند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان البرز تصریح کرد: اجرای طرح‌هایی مانند «نماز، کلید بهشت»، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و نشست‌های مشاوره‌ای، بخشی از فعالیت‌هایی است که با هدف تقویت هویت ملی و دینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی دنبال می‌شود. این برنامه‌ها مکمل آموزش سواد هستند و به توسعه همه‌جانبه یادگیرندگان کمک می‌کنند.

وی درباره تحول فناورانه در آموزش نیز توضیح داد: یکپارچه‌سازی سامانه جامع سوادآموزی با سامانه اصلی آموزش و پرورش و توسعه زیرساخت‌های دیجیتال از اولویت‌های ماست. در سال گذشته، همکاری‌های گسترده‌ای با شهرداری‌ها، صداوسیما، دانشگاه فرهنگیان، گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شد تا زیرساخت‌های آموزش و یادگیری تقویت و دسترسی به آموزش برای همگان تسهیل شود.

عسگرپور اضافه کرد: سال گذشته نرخ باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان البرز به ۹۸.۷ درصد رسید و در گروه سنی ۱۰ سال و بالاتر ۹۴.۸ درصد بود که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. همچنین نرخ باسوادی در گروه سنی ۱۵ سال و بالاتر ۹۴.۵ درصد گزارش شده که رشد ۶ دهم درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی درباره فعالیت‌های جاری پایگاه‌های سوادآموزی استان البرز نیز توضیح داد: در حال حاضر حدود ۱۵ پایگاه سوادآموزی فعال هستند. آموزش مقدمات کار با رایانه برای ۱۸۴ نفر از سوادآموزان دوره انتقال، شناسایی و جذب ۱۸۵ نفر از بازماندگان از تحصیل و مهارت‌آموزی بیش از یک هزار و ۴۳۲ نفر از سوادآموزان در ۶ مرکز یادگیری محلی در جریان است. همچنین در همکاری با کمیته امداد، ۷۵۱ نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفته‌اند که در حال گذراندن آزمون‌های نهایی هستند.

این مسئول با اشاره به برنامه‌های آینده گفت: هدف بعدی ما کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است. در این برنامه، از مشاوران متخصص دعوت می‌کنیم تا با سوادآموزان و خانواده‌های آنان نشست برگزار کنند. علاوه بر این، تقویت هویت دینی و ملی یکی دیگر از محورهای برنامه‌های ماست و در همین راستا، تفاهم‌نامه اجرای طرح سوادآموزی مدرسه‌محور در اسفند سال گذشته به امضا رسید.

وی بیان کرد: تمرکز ما بر آن است که یادگیرندگان تنها سواد پایه را کسب نکنند، بلکه مهارت‌های حرفه‌ای و اجتماعی لازم برای زندگی مستقل، اشتغال و مشارکت فعال در جامعه را نیز دریافت کنند. این نگاه جامع، مسیر توسعه پایدار و توانمندسازی افراد در عصر دیجیتال را فراهم می‌کند.

انتهای پیام