به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران ظهر امروز ۲۱ شهریورماه در سخنرانی پیش از خطبه
نماز جمعه تهران گفت: امروز راه عبور از مشکلات کشور اصلاح الگوهاست و در این راستا باید به ظرفیت مردم تکیه کنیم. یک نمونه عینی، بازسازی منازل مسکونی در تهران است. بگذارید چند نمونه را اینجا بگویم تا نشان دهم ما بنبست نداریم؛ مشکل ما بهرهمندی از الگوهای غلط و بیتوجهی به ظرفیت جامعه و مردم است. در جریان آسیبهایی که دشمن آمریکایی و صهیونیستی طی دفاع مقدس 12 روزه به منازل مسکونی تهران وارد کرد، تهران به خط مقدم تبدیل شد و ۸ هزار و ۴۵۲ واحد مسکونی آسیب دید. بازسازی آنها هم از نظر منابع و هم از نظر روش، موضوعی چالشبرانگیز بود. پیشنهادی به دولت دادیم و دولت این مسئولیت را به عهده شهرداری تهران گذاشت. از همان الگوی جدید و مبتنی بر ظرفیتهای شهر و با تکیه بر مردم استفاده کردیم.
وی افزود: در حال حاضر از ۸ هزار و ۴۵۲ واحد مسکونی، برای ۸ هزار و ۲۶۷ واحد یعنی حدود ۹۸ درصد تعیین تکلیف شده است. از ۵ هزار و ۲۴۰ واحدی که آسیب جزئی (در و پنجره) داشتند، ۵ هزار و ۲۳۴ واحد یعنی ۹۹ درصد کاملاً بازسازی شدهاند. همچنین از هزار و ۵۴۵ واحدی که آسیب متوسط (دیوارها، اما با ستونهای سالم) داشتند، ۹۷ درصد یا تمام شده یا در حال اتمام هستند. برای ۶۷ واحدی که آسیب اساسی (ستونها) داشتند و نیازمند مقاومسازی بودند، برای ۵۹ واحد کار آغاز شده است که بازسازی کامل چنین ساختمانهایی ۸ تا ۹ ماه طول میکشد، اما فرآیند آنها آغاز شده است.
زاکانی ادامه داد: از ۶۰۰ واحدی که نیاز به تخریب و نوسازی کامل داشت، برای ۵۱۵ واحد تعیین تکلیف شده است و از ۵۷۵ خانوار که نیاز به مسکن اجارهای موقت داشتند، به ۵۳۳ خانوار پیشپرداخت داده شده و آنها منزلی را اجاره کردهاند، البته برای نزدیک به ۱۰۰ واحد، مستقیماً خانه اجاره کردیم، بنابراین امروز هیچکس بدون سرپناه نیست و در اوج کار، ۴۹۴ خانوار در هتلهای اجاره شده ساکن شدند که امروز ۲۲۱ خانوار ترخیص شدهاند و ۲۷۳ خانوار منتظر اتمام خانههای خود هستند. درواقع این اتفاق بزرگ، با دست در دست دولت و تکیه بر ملت محقق شد.
شهردار تهران تصریح کرد: این موضوع را به عنوان یک الگو بیان کردم. الگویی که در آن، به جای روشهای سنتی، به ظرفیتهای شهر توجه و بر مردم تکیه کردیم و موفق شدیم. این الگو در هر نقطه از کشور و در سایر حوزهها قابل تکثیر است. چنانچه امروز حمل و نقل عمومی با چالش مواجه است، میتوان با بهکارگیری الگویی نوین و با تکیه بر ظرفیت مردم، این مسئله را سامان بخشید. اگر معیشت مردم دچار مشکل و بازار همواره دستخوش نوسان است، با الگویی جدید و متکی بر مردم میتوان آن را مدیریت کرد. اگر مسکن، آب، انرژی یا نهادهای خدمترسانی مانند آموزش و پرورش از نظر زیرساخت و ابنیه با مشکل مواجهند، به راحتی میتوان راهکاری مبتنی بر الگویی نوین ارائه داد؛ الگویی که متناسب با ظرفیتهای مردمی و پیرامونی باشد و بدون تکیه به درآمدهای نفتی، آبادی و پیشرفت را برای کشور به ارمغان آورد.
وی در ادامه تأکید کرد: یک نمونه بارز، موضوع حمل ونقل عمومی تهران است که مردم از آلودگی هوا و ترافیک رنج میبرند. تمرکز بر حمل ونقل عمومی و توسعه مترو به عنوان اولویتی اساسی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است. از آغاز دوره مدیریت جدید و شورای ششم، با ۲۶۹ کیلومتر خطوط مترو و ۱۴۱ ایستگاه تحویلی، امروز به ۳۰۸ کیلومتر خط فعال و ۱۶۲ ایستگاه رسیدهایم. علاوه بر توسعه خطوط قدیمی (۲، ۴، ۵، ۶ و ۷)، قراردادهای خطوط ۸، ۹ و ۱۰ منعقد و بخشهایی از عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. همچنین، تفاهمنامه خط ۱۱ امضا شده و امسال کلید خواهد خورد. در مجموع، ۱۶۵ کیلومتر خط متروی جدید به همراه حدود ۱۷.۵ کیلومتر توسعه خطوط موجود، طول شبکه مترو را از ۳۰۸ کیلومتر به حدود ۵۰۰ کیلومتر و تعداد ایستگاهها را به ۳۰۲ ایستگاه در بازه زمانی ۶ سال خواهد رساند. این مهم بدون استفاده از منابع عمومی و صرفاً با بهکارگیری الگویی نوین محقق شده است.
زاکانی با بیان اینکه این الگو مبتنی بر جذب ظرفیتهای خارجی (سرمایه و فناوری) و پیوند آن با همت و توانمندی شرکتهای داخلی در ساخت مترو بوده است، بیان کرد: خطوط ۸، ۹ و ۱۱ با این مدل قراردادی منعقد شدهاند که براساس آن، پس از رسیدن به ۵ درصد پیشرفت فیزیکی، تسویه حساب از طریق داراییهای غیرنقدی انجام میشود و این روش برای نخستین بار در حال اجراست. در این مدل، منابع خارجی، همت شرکتهای داخلی و مدیریت شهری به عنوان تسهیلگر زمینهساز فعالیت هستند. هم اکنون خط ۱۰ بیش از یک کیلومتر تونلزنی دارد، خط ۹ حفاری شفت آن آغاز شده، خط ۸ هفت قطعه زمین تحویل گرفته شده و خط ۱۱ امسال آغاز خواهد شد. این در حالی است که هر کیلومتر مترو حدود ۵ هزار میلیارد تومان (معادل ۵ همت) هزینه در بر دارد، اما این حجم عظیم سرمایهگذاری بدون تکیه بر منابع عمومی کشور آغاز شده و با همکاری دولت، منابع مورد نیاز در طول پروژه تأمین خواهد شد.
وی در ادامه گفت: در حوزه ناوگان، طی ۲۵ سال گذشته ۱۱۸۱ واگن به تهران وارد شده بود. سال گذشته موفق به انعقاد قرارداد یک هزار و ۱۸۳ واگن جدید شدیم که از مهرماه امسال، تحویل واگنهای ساخت داخل آغاز شده و به تدریج واگنهای خارجی نیز اضافه خواهند شد. به این ترتیب، طی ۳ سال، معادل ۲۵ سال گذشته واگن وارد خواهد شد. علت این تحول، توجه به الگویی جدید و تکیه بر ظرفیتهای داخلی، به ویژه ظرفیتهای مردمی و همکاری نزدیک بین مدیریت شهری و دولت است.
شهردار تهران به حوزه اتوبوسرانی اشاره کرد و افزود: از ۸۶۰ دستگاه اتوبوس فعال در چهار سال پیش، امروز با انعقاد قرارداد ۷ هزار دستگاه، تعداد دو هزار و ۱۰ دستگاه به ناوگان اضافه شده و تا قبل از عید، ۳ هزار دستگاه دیگر اضافه خواهد شد. جالب توجه آنکه حدود ۸۰ درصد از این ناوگان (معادل بیش از ۴۸۰۰ دستگاه) بدون استفاده از منابع عمومی و صرفاً از طریق منابع خود شهر تأمین مالی شده است. بنابراین، با الگویی نوین میتوان مدیریت کشور را پیش برد و با همکاری و همدلی، مسیر توسعه را هموار کرد. امروز تهران با مسئله کمآبی مواجه است. با مدیریت صحیح مصرف، از جمله مشارکت دادن مردم و ارائه الگوهای صحیح مصرف، میتوان این چالش را نیز پشت سر گذاشت. این امر نیازمند عزمی جدی، مشارکت مردمی و حرکت به سمت الگوهای نوین است.
زاکانی به حوزه مسکن نیز اشاره کرد و گفت: به جای اینکه دولتها مستقیماً اقدام به ساخت مسکن کنند که در سالهای اخیر به دلیل محدودیت منابع با مشکل مواجه بوده، میتوان با ارائه مشوقها و تسهیل شرایط، مردم را به مشارکت در نوسازی و ساخت مسکن دعوت کرد. در کشور ۱۷۰ هزار هکتار بافت ناپایدار، ۷۸ هزار هکتار بافت فرسوده در شهرها و ۶۰ هزار هکتار سکونتگاههای آسیبپذیر حاشیه شهرها وجود دارد. با ارائه مشوقهای هدفمند، مردم میتوانند در قالب تجمیع و نوسازی، نقش اصلی را در حل این معضل ایفا کنند. در تهران نیز با ۹۳۰ هزار پلاک که ۴۲۰ هزار مورد آن ناپایدار است، بهترین راهکار، مقاومسازی و نوسازی با مشارکت خود مردم است.
وی تأکید کرد: در مدیریت شهری تهران، مشتاقیم که در کنار دولت، در حوزههای حیاتی مانند آب، انرژی، مسکن و همچنین ساخت مدارس، با بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی و مشارکت مردم، خدمتگزار باشیم. در حوزه معیشت نیز پیشنهاد همکاری با دولت برای توزیع کالاهای اساسی با قیمت پایدار و تحویل درب منزل ارائه شده که امیدواریم مجدداً احیا شود. نتیجه آنکه، کشور در هیچ زمینهای بنبست ندارد. راه حل عبور از مشکلات، در بکارگیری الگوهای نوین، تکیه بر مردم، مشارکت دادن آنها در سرمایههای ملی و حرکت به سمت همگرایی و همکاری بین تمام نهادهاست. با این نگاه، گره از مشکلات مردم گشوده خواهد شد و دشمنان این مرز و بوم طعم شکست را خواهند چشید.
انتهای پیام