حجتالاسلام والمسلمین حمید نادری، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد، در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری در مورد اینکه چرا باید به سمت نهجالبلاغه برویم، اظهار کرد: حضرت امیرالمؤمنین شخصیتی هستند که پیامبر اکرم(ص) تمام علوم را به ایشان یاد دادند، به طوریکه پیامبر(ص) فرمودند: «أنَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها، فَمَن أرادَ العِلمَ فَلیَأتِ البابَ»، البته احادیث زیادی در باب امام علی(ع) وجود دارد، این نشاندهنده این است که گوینده خطبهها، حکمتها ونامهها کسی است که اشتباه و دروغ در کارش نيست و انسانی کامل است.
وی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین(ع) انسان را میشناسد و نسخههایی که در این خطبه ارائه میکند کامل بوده و دستورالعملهای کلیدی هستند که در زندگی به پیدا کردن راه حقیقت به انسان کمک میکند، گفت: بعضی از محققین اذعان کردند که انسان غیر قابل شناخت است، چون انسان چند وجهه دارد، ولی ما این اعتقاد را نداریم که انسان را نمیشود شناخت، دلیلش هم این است که ما میتوانیم به خالق انسان متصل شویم، اولیا و ائمه ما کسانی هستند که علمشان را از خالق انسان گرفتند، پس در نتیجه نهجالبلاغه علمی خالص، ناب و کاملا کاربردی است که به انسان کمک میکند.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد بیان کرد: علت اصلی مهجور بودن نهجالبلاغه شرط نیاز است، برای مثال کسی که گرسنه باشد اگر با هر غذای بی کیفیتی سیر شود به غذای مقوی و ناب احساس نیاز نمیکند. در حقیقت یکی از دلایلی که نهجالبلاغه کنار گذاشته شده این است که احساس نیاز نمیکنیم و علت هم این است که نسخههای بدل و دروغین به خوردمان دادند که اشتهای اصلی ما را ازبین برده و به همین دلیل احساس نیاز نمیشود.
نادری گفت: دلیل دیگر کمکاری محققین در معرفی کردن نهجالبلاغه و اطلاع نداشتن از محتوای آن بوده که این دلیل باعث شده کمتر به سراغ این کتاب ارزشمند برویم. اگر در فضای مجازی به مدت یک هفته برای مثال به فواید برخی گیاهان بپردازیم و کلیپهای زیادی منتشر کنیم، این باعث میشود شناختهتر شود و بعضا مورد بحث قرار میگیرد، حال چون از محتوای نهجالبلاغه اطلاعی نداریم به سراغش نمیرویم.
وی افزود: امروزه غالبا افراد جامعه به وسیله تلفن همراه با فضای مجازی ارتباط دارند، اگر گروهها و افرادی پیدا شوند که نکات مربوط به کتاب نهجالبلاغه که بیشتر مورد نیاز مردم بوده را به صورت کلیپ منتشر کنند، به طور طبيعی در ضمیر ناخودآگاه افراد نقش میبندد، آشنا میشوند و از آنها بهره میگیرند که در زندگی کاربرد دارند.
نادری بیان کرد: حتی اگر در کتب مدارس و دانشگاهها فقط چند صفحه از نهجالبلاغه را بگنجانیم فایده چندانی ندارد، چرا که اساتید و معلمانی نداریم که به نهجالبلاغه تسلط داشته باشند. پس اگر بخواهیم نقش آموزشی به درستی ایفا شود باید به سراغ بُعد نرم افزاری آن برویم و از اساتید و معلمانی استفاده شود که کاملا با نهجالبلاغه آشنا هستند، در نتیجه دانشجویان و دانش آموزانی تربیت میکنند که نهجالبلاغه را باور دارند.
انتهای پیام