صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۴۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۲

آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی‌آملی، مرجع تقلید شیعیان درخصوص مشروعیت استفاده از روش «میتوکندری‌تراپی»، این عمل را به شرط آنکه موجب لمس یا نظر حرام نشود، جایز دانست.

به گزارش ایکنا از قم، باتوجه به گسترش روش‌های نوین درمان ناباروری و کمک‌باروری و طرح پرسش‌هایی جدید فقهی در این عرصه، جمعی از پژوهشگران مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی واحد استان قم استفتائی از محضر آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی‌آملی، مرجع تقلید شیعیان درخصوص مشروعیت استفاده از روش «میتوکندری‌تراپی» مطرح کرده‌اند که مشروح سؤال و همچنین پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

در متن استفتا آمده است:

«بسمه تعالی

«سرمایه‌گذاری برای نوآوری»

محضر مبارک حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی (دامت برکاته)

موضوع: استفتاء

سلام علیکم

با احترام، به استحضار می‌رساند با توجه به توسعه روش‌های نوین کمک‌باروری در درمان بسیاری از نازایی‌ها و انجام پژوهش‌های جدید در این خصوص مستندات علمی مطرح می‌گردد که گاه با سؤالات شرعی و فقهی همراه می‌باشد. اینجانب به عنوان محقق و عضو هیات علمی جهاددانشگاهی واحد استان قم، به جهت غنای علمی و تحقیقاتی، نیازمند استفتائات حضرتعالی در خصوص موضوعات نوین در حوزه نازایی می‌باشم.

یکی از جدیدترین روش‌های درمانی که در حال حاضر در دنیا در حال تحقیق می‌باشد، سلول درمانی و یا به اصطلاح علمی «میتوکندری‌تراپی» (تزریق میتوکندری سلول‌های بنیادی یا سوماتیک در تخمک زوجین نابارور به منظور افزایش انرژی تخمک و ایجاد جنین سالم‌تر) است که افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی موفقیت باروری و ایجاد جنین سالم‌تر را منجر می‌شود.

باتوجه به اینکه برخی اندکی از عوامل ژنتیکی میتوکندری تحت تاثیر قرار می‌گیرد (کمتر از ۱ درصد) که با این روش امکان انتقال آن وجود دارد، با توجه به موارد ذکر شده، سوالات شرعی ذیل از محضر عالی استدعا دارد:

۱- آیا به‌کارگیری چنین روشی در درمان زوجین نابارور جایز می‌باشد؟

۲- در صورت جواز، تولد فرزند از زن دیگری که بخشی از میتوکندری او اخذ شده است، چه نقشی در مادری خواهد داشت؟»

در متن فتوای آیت‌الله جوادی‌آملی آمده است:

«بسمه تعالی

سلام علیکم

۱- عمل مذکور اگر موجب لمس یا نظر حرام نشود، جایز است.

۲- مادر فرزند همان زنی است که کودک را به دنیا آورده است و زن صاحب میتوکندری، نقش مادری ندارد.»

انتهای پیام