وی افزود: همچنین خداوند متعال در آیه ۷ یوره مبارکه مدثر میفرماید: «وَلِرَبِّکَ فَاصْبِرْ؛ و به خاطر پروردگارت شکیبائی کن.» این آیات نشان میدهند که این مقاومت صرفاً یک حکم عبادی نیست که لازم است انجام شود بیآنکه اثری داشته باشد؛ قرآن وعده میدهد که مقاومت حتماً پیروزی میآورد و عزت و شرافت را بهدنبال خواهد داشت.
رئیس دانشگاه قم اظهار کرد: آنانی که خدا را پذیرفتند و سپس استقامت ورزیدند و بر آن ایستادند، برکاتِ عظیمی نصیبِ ایشان شده است. همانگونه که خداوند متعال در آیه ۳۰ سوره مبارکه فصلت میفرماید: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ در حقیقت کسانى که گفتند پروردگار ما خداست سپس ایستادگى کردند فرشتگان بر آنان فرود مى آیند (و مى گویند)هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید.»
وی تاکید کرد: دو مسئله مهم برای یک ملت ترس و دلهره است، وقتی ملتی دچار خوف یا دلهره شود، گرفتار پریشانی و افول میشود، تاریخ ملل گواه است که بسیاری از انحطاطها ریشه در همین دو عامل داشته است: ترس از عامل خارجی یا دلهره و اضطراب درونی. خداوند اما میفرماید برکت مقاومت این است که ملائکه بشارت میدهند یعنی مقاومت همواره همراه با بشارت است، ادبیات مقاومت، ادبیات بشارت و امید است و ناامیدی در ادبیات مقاومت جایی ندارد.
شریفی مکتب و سیره امام خمینی(ره) را نیز بر پایه مقاومت دانست و گفت: از اصول برجسته مکتب امام خمینی(ره) مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان خارجی و در برابر جاذبههای دنیوی و وسوسههای شیطانی است. تجربه ۴۷ ساله انقلاب نشان داده است که ما تنها و تنها در سایهی مقاومت و پایداری توانستهایم پیروزیهای خود را کسب کنیم. هر پیروزی که داشتهایم، به برکت مقاومت و پایداری بوده است، هرگاه عقبنشینی کردیم، وقتی خواستیم تا دل دشمن را به دست آوریم یا امتیازی بدهیم تا ما را به رسمیت بشناسد، هیچ نمونهی پیشرفتِ پایداری مشاهده نشد.
وی عملکرد دشمنان را در جبهه مقابل ارزیابی و تصریح کرد: دشمنان ما در عرصه مقاومت، کار عمدهشان در جبهه تضعیف در میدان نبرد واقعی است. یعنی مقابله مستقیم و سخت با نیروهای جبهه مقاومت در لبنان، سوریه، عراق، یمن و در جاهای دیگر با تهدید، ترور، جنگ و فشار. اکنون در غزه، نمونهای برجسته میبینیم؛ میخواهند کمر مقاومت را بشکنند تا دیگران درس عبرت بگیرند که مقاومت نکنند و تصور کنند مقاومت ویرانی میآورد. این تلاشها در میدان است، اما قطعاً و یقیناً موفق نخواهند شد؛ شکی در آن نیست.
شریفی با تبیین مقدمه اصلی همایش ملی ادبیات مقاومت «بیمها و امیدها» در ادبیات معاصر بیان کرد: مقاومت، بعد دیگری نیز دارد؛ بعد نظری، معرفتی، تئوریک و اندیشهای. متأسفانه این بعد در مراکز علمی ما، چه حوزه و چه دانشگاه، چندان جدی گرفته نشده است. جا داشت امروز در حوزههای علمیه، دهها درس «فقه مقاومت»، دهها درس «فلسفه مقاومت» و دهها درس در حوزهی «اخلاق و فرهنگ مقاومت» داشته باشیم اما نداریم. اگر هم باشد، یکی دو درس با شمار اندکی از شاگردان است. در حوزه «فقه مقاومت» جای آن بود که رشتههای تحصیلی در الهیات مقاومت شکل بگیرد.
وی ادامه داد: ما خود محور مقاومت و صاحب اندیشه مقاومت هستیم؛ سزاوار بود این اندیشه را جهانی کنیم، علمی و آکادمیک سازیم از این رو پژوهشکدههای اقتصاد مقاومت، سیاست مقاومت، الهیات مقاومت، ادبیات مقاومت راهاندازی شد لذا بعد از تأسیس این پژوهشکده، تصمیم به برگزاری همایش به صورت ملی گرفتیم که روز چهارشنبه ۲مهرماه سال جاری برگزار میشود و سال آینده نیز به صورت بینالمللی برگزار میشود.
شریفی ضمن اشاره به گامهای موثری که در در حوزه هنری ادبیات مقاومت، برداشته شده است، اظهار کرد: در حوزه هنری تهران، پژوهشکدهای با عنوان مقاومت وجود دارد؛ کتابخانههای موضوعی در این زمینه ایجاد شده و تا حدی در ادبیات مقاومت پیشرفت کردهایم. میگویم «تا حدی»، زیرا اگرچه نسبت به امکانات موجود رضایتبخش بوده اما هنوز بسیار جای کار دارد. در حوزه رسانه نیز فعالیتهای مرتبط با مقاومت ضعیف است، همچنین در عرصههای اندیشهای، مانند جامعهشناسی مقاومت، روانشناسی مقاومت و فرهنگ مقاومت، آنگونه که باید، کار نشده است. این عرصهها همان «علوم انسانی اسلامی» است که بارها مورد تأکید قرار گرفته است.
وی ضمن پرداختن به اهمیت موضوع مقاومت و استناد به بیانات مقام معظم رهبری بیان کرد: مقام معظم رهبری در ۱۲ آبان ۱۳۹۷، در دیدار با دانشجویان و دانشآموزان به مناسبت روز استکبارستیزی، چنین فرمودند: «نظریه مقاومت در مقابل دشمنِ قوی را تبلیغ و ترویج کنید.» ایشان تأکید کردند که ما یک نظریه داریم؛ نظریه مقاومت، به معنای دقیق کلمه، با همه ارکانش. این نظریه، نظریهای اصیل و درست با بنیانهای قرآنی روشن است. باید هم در مقام نظر و هم در مقام عمل تبیین شود؛ باید فلسفه مقاومت، چه در بعد فیزیکی و سخت و چه در بُعد معنوی و نرم، برای مردم توضیح داده و روشن شود.
گزارش از هانیه محمدنژاد
انتهای پیام