صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۶۷۸۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۴ - ۰۷:۱۶
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد یزد:

علی نظری با اشاره به نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، بر ضرورت پیوند این مفاهیم بلند با عواطف پاک عاشورایی به‌ویژه از طریق شخصیت حضرت علی‌اکبر(ع) تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، علی نظری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر حضرت علی اکبر(ع) از سری برنامه‌های پنجمین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی به صورت ترکیبی با محور هنر‌های تجسمی، نمایشی، دیجیتال و مناظره را زمینه‌ساز تبدیل یک رویداد ادبی به حرکتی تربیتی و معرفتی برای جوانان دانست.

وی درباره اینکه چگونه می‌توان میان مفاهیم بلند اخلاقی و تربیتی نامه ۳۱ نهج‌البلاغه با عواطف و احساسات پاک عاشورایی مرتبط با حضرت علی‌اکبر (ع) پیوند هنرمندانه برقرار کرد تا شعر هم عمق داشته باشد و هم اثرگذار باشد بیان کرد: خطبه ۳۱ نهج‌البلاغه شامل ۲۰ توصیه اخلاقی و تربیتی است که مباحثی مانند توحید، معاد، تربیت نفس، اعتدال، دانش‌اندوزی، عدالت، صبر و شکرگزاری را در بر می‌گیرد.

نظری افزود: این مفاهیم همچون چراغی روشن، مسیر زندگی سعادتمندانه را هموار می‌کنند. برای پیوند این مضامین با عواطف عاشورایی، باید از زبان هنر و قالب‌های نوین استفاده کرد تا هم عمق معنوی حفظ شود و هم تأثیرگذاری بیشتری روی نسل جوان داشته باشد.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی یزد اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌ای با نگاه ترکیبی، برکاتی برای جامعه دانشگاهی و جوانان دارد و می‌تواند از یک حرکت صرفاً ادبی به یک حرکت تربیتی و معرفتی تبدیل شود؛ بنابراین هدف‌گذاری باید فراتر از ادبیات باشد و بر ارزش‌هایی مانند آخرت‌گرایی، شکرگزاری، صبر و عدالت تمرکز کند. برای این منظور، طراحی بخش‌های متنوعی مانند هنر‌های تجسمی، نمایشی، موسیقی، محتوای دیجیتال و مناظره ضروری است. این رویکرد باعث می‌شود دانشجویان به‌جای مواجهه منفعلانه، با مفاهیم اخلاقی به صورت فعال و خلاق درگیر شوند.

وی درباره ترغیب دانشجویان برای مشارکت در جشنواره گفت: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از جشنواره، استفاده از اساتید متخصص حوزه و دانشگاه، تشویق به کار گروهی و انتشار آثار برتر می‌توان انگیزه مشارکت را افزایش داد. همچنین، ایجاد بستر گفتمان و تداوم برگزاری جشنواره در سال‌های آینده، باعث تبدیل آن به محفلی دائمی برای تبادل نظر در مسائل اخلاقی و تربیتی خواهد شد.

نظری در پاسخ به اینکه آیا جشنواره علی اکبر(ع) می‌تواند به یک حرکت تربیتی و معرفتی تبدیل شود اظهار کرد: این جشنواره با درگیر کردن تمام ابعاد وجودی دانشجو از جمله عقل، عاطفه و خلاقیت باعث تأمل عمیق‌تر در مفاهیم اخلاقی می‌شود. همچنین، با ارائه این مفاهیم در قالب‌های هنری و دیجیتال، برای نسل جوان جذاب‌تر و قابل‌درک‌تر خواهد بود. در نهایت، این رویداد نه تنها به تقویت هویت فرهنگی و دینی دانشجویان کمک می‌کند، بلکه منجر به تولید محتوای فاخر و اثرگذار برای جامعه می‌شود. موفقیت آن نیز به طراحی دقیق، تبلیغات هدفمند و نگاه بلندمدت مسئولان بستگی دارد.

یادآور می‌شود چهارمین جشنواره شعر حضرت علی‌اکبر(ع) با هدف تکریم و معرفی شخصیت والای آن‌حضرت به عنوان نمونه اعلای جوانان مؤمن و انقلابی، و همچنین دریافت آثار و اشعار به صورت بین‌المللی، شنبه ۱۱ بهمن ماه در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار می‌شود. 

انتهای پیام