صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۷۳۷۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۷

عباس موزون در پنجمین جلسه از دوره آموزشی «زیست فرامادی1» گفت: «ساختار آموزشی رایج ما، که ریشه در انقلاب صنعتی اروپا دارد، صرفاً برای رفع نیاز صاحبان صنایع و سرمایه‌داران طراحی شده است و هدف آن تولید «انسانِ شاغلِ موظفِ منفعل» است، نه «انسانِ کاملِ موظفِ محقِ فعال».

به گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره تخصصی «زیست فرامادی1» ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، به همت اداره کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و همکاری مرکز توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی این دانشگاه، به‌صورت برخط برگزار شد.

این دوره با هدف بازنگری در مبانی هستی‌شناسی انسان و تصحیح تعاریف بنیادین حیات، با ارائه اثبات علمی و ریاضی برای وجود «خودآی» (خدا) و «فراماده»، لزوم تحول اساسی در ساختار آموزشی دانشگاهی را مطرح کرد. 

اثبات علمی وجود فراماده و نقد آموزش‌های مادی‌گرایانه

عباس موزون، استاد دوره «زیست فرامادی»، ضمن تأکید بر جنبه‌های دقیق علمی این مباحث، اعلام کرد که مبانی وجود «خودآی» و «فراماده» نه تنها قابل پذیرش، بلکه با استفاده از اصول ریاضیات گسسته و قوانین فیزیک، نظیر «گزاره شرطی» و «اصل بقای ماده و انرژی»، به صورت قطعی قابل اثبات است. 

وی تصریح کرد: ساختار آموزشی رایج ما، که ریشه در انقلاب صنعتی اروپا دارد، صرفاً برای رفع نیاز صاحبان صنایع و سرمایه‌داران طراحی شده است و هدف آن تولید «انسان شاغلِ موظفِ منفعل» است، نه «انسان کاملِ موظفِ محقِ فعال». 

موزون افزود: این نقص ساختاری موجب شده است تا نظام آموزشی صرفاً بر پایه زیست‌شناسی مادی بنا شود و با حذف دانش‌های غیر تجربی، حیات فراگیران را به مادیات محدود کند که این امر منجر به ایجاد «اختلال در انتظام طبیعی» و «کاهش خلاقیت» می‌شود. 

شبکه «زندگانی» برتر از «زندگی» فردی

موزون در تبیین نگرش سیستمی، مفاهیم را از دیدگاه «زیست فرامادی» بازتعریف و تأکید کرد: زندگانی، سیستم است. زندگی به زیست فرامادی فردی و مدیریت دوگانه فعالیت‌های ارادی برای تأمین نیازهای مادی و فرامادی اطلاق می‌شود. زندگانی به زیست فرامادی جامعه‌ای و شبکه پیوسته میان تمام اشکال حیات (مادی و فرامادی) گفته می‌شود. زنده مانی صرفاً به مجموعه تلاش‌ها و رفتارهای موجود زنده مادی برای «تداوم بقا» و ادامه یافتن فرآیندهای زیستی شش‌گانه اشاره دارد. 

وی این دوره را تصحیح تعاریف بنیادین نظیر «زنده، زندگی، زندگانی و زنده‌مانی» به عنوان راهکار اساسی جهت شناساندن اهمیت «زندگانی» برتر از «زندگی» مطرح نمود.

این دوره علمی ـ کاربردی، مباحث خود را بر محورهای سیستمی «حق، وظیفه و لطف» در سامانه وجود انسان و «رعایت حَول» در سیستم زندگانی، به‌منظور ارائه یک روش جامع مدیریت سیستمی و یکپارچه برای اداره «زندگانی» اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی متمرکز نمود.

انتهای پیام