صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۸۶۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۰

رئیس آموزش‌ و‌ پرورش استثنایی کردستان از تخصیص اعتبار 27 میلیارد ریالی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور برای سرویس ایاب وذهاب، تجهیز مراکز جامع و تمهید مقدمات راه‌اندازی زمین چمن مصنوعی در مدارس استثنایی استان خبر داد.

به گزارش ایکنا از کردستان، اقبال خانی، رئیس آموزش‌ و‌ پرورش استثنایی کردستان امروز، 12 مهر در نشست شورای هماهنگی بررسی و حل مسائل مدارس استثنایی با بیان اینکه آموزش وپرورش استثنایی تخصصی ترین بخش در آموزش و پرورش است، گفت: از نظر کمیت تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه کم و تقریبا معادل یک درصد از کل جمعیت دانش آموزی است اما مشکلات وچالش های در حوزه آموزش وپرورش استثنایی فراوان است.

وی افزود: سال تحصیلی جاری در مدارس استثنایی استان با شعار «هر تفاوت یک فرصت، در مسیر عدالت آموزشی» و با حضور 557 معلم و یک هزار و 470 دانش‌آموز‌ با نیاز ویژه در 77 واحد سازمانی شامل 44 مرکز مستقل،10 مرکز ضمیمه و23 مرکز جامع سنجش آغاز شد.

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان بیان کرد: از این تعداد 270 دانش آموز در مناطق روستایی و در 20 مرکز مستقل و ضمیمه روستایی از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات دریافت می کنند.

وی ادامه داد: 600 دانش‌آموز دارای آسیب بینایی، شنوایی و معلول جسمی حرکتی نیز در مدارس عادی (آموزش تلفیقی فراگیر) با اختصاص معلم رابط از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی دریافت می‌کنند.

100 درصد نوآموزان بدوورود کردستانی در برنامه ملی سنجش شرکت کردند

خانی گفت: در اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی بیست وپنج هزار و607 نفر معادل صددر صد نوآموزان جامعه هدف شرکت کردند، که از این تعداد670 نوآموز دیرآموز تشخیص داده شدند.

وی با تأکید بر مشارکت و آموزش والدین همگام با آموزش و برنامه‌ریزی برای دانش آموزان و تأثیر مهم خانه و خانواده بر میزان یادگیری این گروه از دانش آموزان، افزود: آگاه‌سازی اولیا درباره مسائل و مشکلات رفتاری در مدرسه و عواقبی که احتمالاً برای دانش آموزان، مدرسه و جامعه پیش خواهد آمد بسیار حائز اهمیت است. 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه در قالب پروژه مهر از پروژه های نیمه تمام حوزه آموزش و پرورش استثنایی که از سال 98 پیشرفت فیزیکی ندارند بازدید بعمل آمده است، اظهار کرد: برخی از پروژه‌های نیمه تمام ویژه دانش‌آموزان استثنایی علی‌رغم پیشرفت فیزیکی قابل توجه سال‌هاست که منتظر تخصیص اعتبار برای بهره‌برداری بوده و لازم است مسئولان و نهادهای مرتبط به فکر این مسئله باشند.

وی ادامه داد: با مشارکت مشاور استاندار کردستان در امور معلولان وسازمان بهزیستی استان با تخصیص خدمات بیمه ای کارفرما و خویش فرما مقدمات ایجاد تعاونی ملی فراگیر کودکان استثنایی در شهرستان سنندج (مخصوص سه دهک پائین جامعه)فراهم شده تا بستری برای تقویت آینده شغلی، کفایت مالی و اجتماعی کودکان استثنایی باشد.

خانی اظهار کرد: در نشست کارگروه تخصصی حمایت از معلولین نیز مصوب شده تا خدمات آموزشی رایگان برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دارای آسیب بینایی، شنوایی ومعلول جسمی حرکتی استان از سوی بنیاد قلم‌چی ارائه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به موفقیت ها ودستاوردهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان در حوزه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و غنی‌سازی اوقات فراغت 380 دانش‌آموز  در پایگاه های تابستانی، اظهار کرد: 950 دانش‌آموز با نیاز ویژه در برنامه معنوی سودای بندگی و 1400 نفر نیز در اردوی یک روزه نشاط شرکت کردند.
اختصاص اعتبار 27 میلیارد ریالی  به مدارس استثنایی کردستان

خانی با اعلام تخصیص اعتبار 27 میلیارد ریالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای سرویس ایاب وذهاب، تجهیز مراکز جامع و تمهید مقدمات راه‌اندازی زمین چمن مصنوعی در مدارس استثنایی استان در سه ماهه اخیر، افزود: جذب مشارکت خیرین و نهادهای که با این حوزه همپوشانی وظایف دارند، ضروری است. 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه با اشاره به اجرای دقیق برنامه جهش تحصیلی برای دانش آموزان دوره ابتدایی در سطح استان افزود: امسال 109 نفر دانش آموز دوره ابتدایی متقاضی شرکت در جهش تحصیلی بودند.

وی گفت: برای نخستین بار در استان کمیته پارابدمینتون با هدف توسعه ورزش در میان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه راه‌اندازی شده و انتظار می‌رود زمینه حضور پررنگ‌تر ورزشکاران دارای نیازهای ویژه در مسابقات استانی و ملی فراهم شده و توسعه پارابدمینتون به شکل جدی‌تری دنبال شود.

خانی اظهار کرد: 9 برنامه اصلی عملکردی و 22 شاخص  در دستور کار برنامه های آموزش وپرورش استثنایی استان با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ارتقای ارائه کیفیت خدمات آموزشی، پرورشی، فرهنگی، ورزشی وتوانبخشی به آنان قرار دارد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان اظهار کرد: 15 درصد از دانش‌آموزان دوره ابتدایی دارای اختلالات یادگیری هستند که این عدد بعد از دوران کرونا به 20 درصد نزدیک شده است، که در مناطق دو زبانه و محروم نیازمند توجه بیشتر است.

خانی افزود: در برنامه سنجش سلامت (سال تحصیلی1404-1403) 205 دانش آموز استثنایی شناسایی شدند که 183 نفر به مدارس استثنایی و 22 نفر به مدارس عادی(تلفیقی- فرگیر) جهت تحصیل معرفی شدند.

وی با بیان اینکه کل استان تحت پوشش 23 مرکز جامع سنجش می باشند، ذکر کرد: در آینده نزدیک مقدمات ساخت اولین مرکز جامع بین المللی در کشور در شهرستان مریوان فراهم می شود تا گامی در مسیر توسعه عدالت آموزشی وارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه باشد.

خانی در پایان کمبود فضای آموزشی مناسب و ایمن، کمبود نیروی‌های متخصص و توانبخشی، کمبود شدید تجهیزات آموزشی و توانبخشی، مشکلات سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و نگاه بخشی و جزیره‌ای به آموزش و پرورش استثنایی را به عنوان اهم چالش‌های این حوزه عنوان کرد.

انتهای پیام