صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۸۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۶
حجت‌الاسلام شجاع بیان کرد

فعال قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه براساس منویات مقام معظم رهبری، تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نیاز به عزم جدی و فراتر از سلسله اقدامات فردی و مردمی دارد، گفت: با استفاده از ابزار تشویقی و اعطای برخی امتیازات و همچنین نظارت بر هزینه‌کرد هدفمند بودجه می‌توان شاهد ارتقای کمی تعداد حافظان قرآن بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شجاع؛ داور بخش نغماتی مسابقات قرآن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: زمانی که در دولت سیزدهم، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت داشتم و حتی پیش از آن در دوران تولیت شهید آیت‌الله رئیسی، در آستان قدس رضوی، مسئول دارالقرآن حرم مطهر امام رضا(ع) بودم، کاملاً نسبت به این موضوع و تخصیص بودجه دستگاه‌های اجرایی در مورد تسریع و تسهیل فرایند حفظ قرآن در کشور آگاهی داشتم، البته در حال حاضر اطلاعی از اینکه تا چه اندازه این مصوبه براساس برنامه هفتم پیشرفت، عملیاتی شده است، ندارم.
 
مدیرکل سابق ارتباطات و هماهنگی مرکز قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با این وجود همواره نگاه مطلوب کارشناسی پیرامون موضوع حفظ این بوده است که در جمهوری اسلامی ایران همواره حاکمیت، نقش اصلی در اجرایی شدن بسیاری از امور ایفا می‌کند؛ همچنانکه در حال حاضر هم که تربیت حافظان قرآن از جمله مطالبات رهبری است و مسئولان نسبت به آن اهتمام دارند، وظایفی برای همه دستگاه‌ها در این زمینه تعریف شده است و اینگونه نیست که تنها حوزه فرهنگ در این زمینه مسئولیت داشته باشد.
 
سرپرست مدیریت حج و زیارت استان خراسان رضوی تصریح کرد: تاکنون در حوزه حفظ قرآن، اقدامات پُررنگ و مؤثری را از سوی نهادهای مردمی شاهد بودیم؛ این امر حاصل انگیزه‌های شخصی مردم و مثلاً علاقه‌مندی والدین نسبت به تربیت قرآنی فرزندانشان بوده است. مشخصاً در مشهد مقدس که اطلاع بیشتر و موثقی نسبت به آن دارم، شاهد هستیم که نهاد مردمی و خانواده در این زمینه اهتمام جدی دارد و نوجوانان و جوانان با حضور در محافل و مجالس قرآنی و از طریق ارتباط‌گیری با برخی مربیان و اساتید قرآنی، به امر حفظ قرآن مشغول هستند، اما از آن طرف باید دید که نقش حاکمیت و دستگاه‌های اجرایی در این روند چیست و از چه جایگاهی برخوردار است؟
 
حجت‌الاسلام شجاع افزود: اتفاقاً مطالبه رهبری در زمینه حفظ قرآن و چشم‌انداز تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تنها محدود و معطوف به نهادهای مردمی نمی‌شود، بلکه روی صحبت ایشان با دستگاه‌های تصمیم‌ساز و اجرایی نظام و حاکمیت است و در گام نخست باید آنها نسبت خود را با این جریان مشخص کنند. این امر نیز تنها به دستگاه‌های متولی فرهنگی مربوط نمی‌شود، بلکه همه از جمله دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی همچون صمت، اقتصاد و دارایی و ... که شاید در نگاه اول هیچ ارتباطی با این موضوع ندارند، باید سهم و نقش خود را در این امر، تعریف کنند.
 
وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به این امر موکلف شوند، تأکید کرد: در همان بدو این امر شاهد بودیم که فلان کارخانه و ساختار صنعتی تنها با اختصاص چند 10 میلیون تومان، به نوعی از خود رفع تکلیف کرد در حالی که لازمه اجرای هدفمند این مصوبه، تبیین نقش همه دستگاه‌ها در این موضوع مهم است، چرا که مثلاً اگر نظام اقتصادی کشور به این امر و اختصاص و تزریق بودجه مکلف شود، بنا به مطالبه رهبری، قرار است خروجی تربیت حافظ در چنین نهادی، انس بیشتر قشر مرتبط با این حوزه و بهبود شرایط اقتصادی بر مبنای عمل به آموزه‌های قرآنی و اسلامی را به دنبال داشته باشد.   
 
سرپرست مدیریت حج و زیارت استان خراسان رضوی گفت: آنچه موجب افزایش آمار کمی حافظان قرآن در کشور می‌شود، علاوه بر تخصیص بودجه و تزریق آن به شکل هدفمند، اعطای برخی امتیازات به اقشار مختلف مردم در حوزه‌های گوناگون است که علاقه‌مندی نسبی در آنها ایجاد کرده یا به نوعی انگیزه لازم در آنها برای قرار گرفتن در این مسیر را فراهم می‌کند؛ به طور مثال تخفیف در مدت زمان انجام دوران وظیفه عمومی به سربازانی که موفق به حفظ قرآن می‌شوند یا اعطای مدرک کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیت به حافظ قرآن پس از طی مراحلی از جمله مصادیق اعطای این امتیازات است.
 
حجت‌الاسلام شجاع علاوه بر فراهم آمدن ابزار و امکانات و اختصاص بودجه لازم از سوی دستگاه اجرایی به منظور استمرار فرایند حفظ قرآن در کشور، نظارت را از جمله مسائل کلیدی در این روند برشمرد و اظهار کرد: اینکه ما برای هر یک از مؤسسات و نهادهای متولی تربیت قرآن‌آموزان بودجه و امکاناتی در راستای حفظ قرآن در نظر بگیریم، یک اصل است، اما برای ضمانت اجرای چنین طرح‌هایی، نیاز به یک نظام نظارتی نیز هست که بودجه قرآنی تخصیص یافته به این امر به درستی در همین مسیر و برای تحقق این نیت مصروف شود.
 
وی در پایان گفت: نظارت دقیق بر روند کمی و کیفی تربیت حافظان قرآن و اینکه به ازای میزان بودجه‌ای که به هر یک از مؤسسات از محل اعتبارات سازمانی و دستگاه‌های اجرایی تخصیص داده می‌شود، شاهد خروجی تعداد مشخصی حافظ در محدوده زمانی مشخص باشیم که این مبنای درستی است و باید به آن توجه شده و در تحقق آن نهایت اهتمام صورت گیرد.
 
انتهای پیام