وی افزود: اگر نعمت الهی در اختیار اصفهان باشد، به بهترین شکل از آن بهره میبرد. شاید در دیگر مناطق آب باشد، اما بهخوبی از آن استفاده نشود؛ ولی مردم اصفهان نشان دادهاند که در هر عرصهای اهل عمل و بهرهوری هستند. این مردم در همه عرصهها، از جمله ایثار، شهادت، پرداخت مالیات، تولید و...، یکدهم آمار کشور را به خود اختصاص دادهاند. در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، ۷۰۰ نفر از چهار هزار روحانی شهید کشور از استان اصفهان بودند؛ بنابراین باید قدر این استان و مردمش را دانست.
امام جمعه اصفهان تأکید کرد: میدانیم که دولت تلاش خود را در خصوص آب بهکار گرفته، ولی کار دشوار است؛ زیرا اصفهان سرچشمه آب ندارد و باید از نقاط دیگر به آن آب رساند. با این وجود، امیدواریم دولت آقای پزشکیان این گره را باز کند.
وی درباره ارتباط جنگ ۱۲ روزه با نهجالبلاغه تصریح کرد: برخی جوانان سؤال میکنند که چرا وقتی دشمن گفت آتشبس، ما قبول کردیم؟ مگر موشکها تمام شده بود یا جرئتمان کاهش یافته بود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که هم قرآن و هم نهجالبلاغه صراحتا بیان میکنند که اگر دشمن پرچم صلح را بالا برد، بپذیر و به خدا توکل کن.
طباطبایینژاد گفت: به بیان قرآن، اگر دشمن خواست صلح کند، نباید ترسید و باید پذیرفت؛ زیرا خدا شنوا و داناست و مؤمنان را با الفت دلها یاری میکند. من سالها درباره قرآن کار کرده و بارها به این نکته رسیدهام که این الفت، کار خداست. هیچکس جز خدا نمیتواند چنین همدلی و انسجامی میان مردم پدید آورد. ایران با داشتن تنوع قومی و فکری فراوان، مثل یک کشکول است که در روزهای سخت، متحد میشوند و پشت هم میایستند. این فقط کار خداست.
وی با اشاره به سخن امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر درباره صلح بیان کرد: حضرت امیر(ع) هشدار میدهد که بعد از پذیرش آتشبس دشمن، از او غافل نشوید؛ زیرا دشمن، دشمن است و در اینباره میفرماید: «ولکن الحذر کل الحذر من بعد الصلح»؛ یعنی بعد از صلح، بیشتر از همیشه مراقب باش.
امام جمعه اصفهان ادامه داد: صلح به معنای رفاقت یا بیعت با دشمن نیست. قرآن در این خصوص به آیه «یا أیها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود والنصارى أولیاء؛ هیچ پیامبری با کفار بیعت نکرد» اشاره میکند. اگر امام حسن(ع) جنگ را متوقف کرد، برای حفظ خون مردم بود، نه برای پذیرش حکومت معاویه. اگر پیامبر(ص) در حدیبیه صلح کرد، برای آرامش موقت بود، نه سازش با باطل؛ در نتیجه صلح و آتشبس برای رضای خداست و نه دوستی با دشمن.
وی با هشدار در برابر غرور قدرت اضافه کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه به مالک اشتر توصیه میکند که اگر دشمن پیشنهاد صلح داد، بپذیر تا لشکرت نفسی بکشد، خودت آسوده شوی و کشور امن بماند؛ اما بعد میفرماید که حواست باشد دشمن ممکن است بخواهد تو را فریب دهد؛ بنابراین همیشه آماده باش، کمرت را محکم ببند و به هیچکس در میدان دشمنی حسنظن نداشته باش.
طباطبایینژاد اظهار کرد: برخی میپرسند چرا رهبر معظم انقلاب فرمود که اگر دشمن به ما ضربه بزند، ما او را له میکنیم، ولی این کار را نکردیم؟ باید توجه داشت که ما حق نداریم خانه کسی را خراب کنیم و زن و بچهای را بکشیم. معنای جمله ایشان، شکستن هیبت آمریکا بود که محقق شد؛ زیرا اولین کشوری که مستقیماً با آمریکا درگیر شد، ایران بود و این مایه افتخار ملت است.
وی بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) پیش از جنگ خیبر، حدود یک ماه لشکر را پشت قلعه نگه داشت، ولی بیدلیل حمله نکرد؛ حتی گاهی آب وارد قلعه میشد و برخی گفتند آب را قطع کنیم که پیامبر(ص) فرمود: هدف ما کشتن مردم نیست. تمدن ما الهی و انسانی است و بیعدالتی و ظلم جایی در آن ندارد. ما باید الگویی برای همه انسانهای جهان باشیم.
زهراسادات مرتضوی
انتهای پیام